Gå til innhold

Fet hud i voksen alder (gutt 28)

Anbefalte innlegg

Gjest snafse_28

Hei, som 20 åring brukte jeg Roaccutan med fantastisk resultat mot kviser, fet hud, hudormer og alt det der. Nå som 28 åring har mye av problemet kommet tilbake men ikke på samme måte men utrolig ødleggende for min sosiale hverdag og ikke minst humøret mitt. Huden er ekstremt fet med masse hudormer på og rund nesepartiet og litt kviser her og der. Problemet er at til og med små kviser setter igjen store røde merker/arr som er der i ukesvis og noen ganger i månedsvis. Jeg leser stadig at kosthold ikke spiller noen rolle på hudproblemer som kviser og fet hud. I mitt tilfelle er det helt ekstremt. Melkeprodukter, søtsaker og "uren mat" er helt utelukket og "døden for meg". Dette er matvarer jeg kun har kost meg med når roaccutanen funket som best. Alt i alt ser ikke legen min på dette som noe stort problem og jeg har av den grunn ikke turd å mase om hjelp for dette. Hva kan jeg gjøre i min alder? Hudens generelle tilstand er rett og slett elendig og jeg innser at alderen ikke kommer meg til gode. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317518-fet-hud-i-voksen-alder-gutt-28/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det er lett å forstå at du sterkt misliker kviseutbruddene. Dessverre er det ikke uvanlig med kviser også etter 20 års alder og mange av dem som får det, er veldig plaget. Vi pleier å si at det ikke er maten som er hovedårsaken til utbruddene, men det kan være individuelle reaksjonsmønstre for diverse fødemidler. Uansett er hovedårsaken til kviseutbruddet en stimulering til talgkjertleaktivitet via hormonelle faktorer , men sannsynligvis også en økt følsomhet for de hormonene som finnes. Sllik du beskriver situasjonen, er kremer og annen lokalbehandling neppe nok til å gi en vesentlig bedring. Ofte forsøker vi tetracyclin tbl en stund, men hos deg høres det ut til at det kan være aktuelt med en ny Roaccutanekur. Der vi finner indikasjon for dette, er ikke det at du har hatt en kur tidligere, til hinder for ny behandling. Med Roaccutane kan du bli varig bra , Med tetracyclin får du som regel bare forbigående bedring . Jeg tror en hudlege vil ha best mulighet til å vurdere hvilken behandling som kan være best og anbefaler deg å kontakte en slik. Lykke til .Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...