Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Kan noen forklare meg hva det betyr når man tester et barn på ti år og det står "på nivå teknisk lesning" i rapporten? Jeg vet at dette barnet leser sakte - men hva konkret betyr dette og hva er normalt for et barn på ti? (Hvis noen har noen tall etc) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg antar at det har med hvordan de husker det de leser. Tør ikke si sikkert, men her på denne linken står det mye om lesing og div. http://lesesenteret.uis.no/forskning/leseundersoekelser/pirls/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uyggk Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 At han er en teknisk leser betyr at han ikke forstår så mye av innholdet i det han leser. Hans energi går gjerne med til å lydere seg ord for ord gjennom teksten i stedet. Det som er målet er at de er gode tekniske lesere; dvs at det er flyt og med grei lesehastighet, samtidig som de får med seg innholdet. I en lesetest kontrolleres dette gjerne med spørsmål de skal besvare etter at de er ferdig med teksten. Det er vanlig å tenke at de først lærer å lese teknisk, og når dette er automatisert, får de fokus på hva de har lest. Det er viktig å være en god teknisk leser. For å lette leseteknikken hans er det god øving å lære seg høyfrekvente ord (dvs alle ord som det finnes svært mange av i en tekst. Eksempel er ord som "og", "eller", "men" "ikke" Repert lesing er også bra øvelse for en som er på dette nivået. Lese deler av avsnitt om igjen. Dette gjør at etterhvert gjenkjenner ordbilder og det minsker energien han bruker på teknikk. Han får mer flyt jo flere ordbilder han leser. Å kunne lese stavelser er en siste ting: Klarer han å lese flere lyder på en gang, er dette en fin teknikk. Men i hovedsak kan en si at det viktigste er at han klarer å få med seg innholdet. Og å øve på dette er å stoppe opp underveis i teksten og samtale om det han leste. Før teksten leses kan en også studere overskrifter, bilder og snakke om hva man TROR teksten handler om. Nå svarte jeg på mer enn du spurte om..... Litt skrivekløe på morgenkvisten... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 At han er en teknisk leser betyr at han ikke forstår så mye av innholdet i det han leser. Hans energi går gjerne med til å lydere seg ord for ord gjennom teksten i stedet. Det som er målet er at de er gode tekniske lesere; dvs at det er flyt og med grei lesehastighet, samtidig som de får med seg innholdet. I en lesetest kontrolleres dette gjerne med spørsmål de skal besvare etter at de er ferdig med teksten. Det er vanlig å tenke at de først lærer å lese teknisk, og når dette er automatisert, får de fokus på hva de har lest. Det er viktig å være en god teknisk leser. For å lette leseteknikken hans er det god øving å lære seg høyfrekvente ord (dvs alle ord som det finnes svært mange av i en tekst. Eksempel er ord som "og", "eller", "men" "ikke" Repert lesing er også bra øvelse for en som er på dette nivået. Lese deler av avsnitt om igjen. Dette gjør at etterhvert gjenkjenner ordbilder og det minsker energien han bruker på teknikk. Han får mer flyt jo flere ordbilder han leser. Å kunne lese stavelser er en siste ting: Klarer han å lese flere lyder på en gang, er dette en fin teknikk. Men i hovedsak kan en si at det viktigste er at han klarer å få med seg innholdet. Og å øve på dette er å stoppe opp underveis i teksten og samtale om det han leste. Før teksten leses kan en også studere overskrifter, bilder og snakke om hva man TROR teksten handler om. Nå svarte jeg på mer enn du spurte om..... Litt skrivekløe på morgenkvisten... :-) TUSEN takk for flott svar :-) Men jeg ble ikke helt smart lell - for i neste setning sto det at han fikk med seg det han leste, men at det gikk så sakte. Det står ikke tallet, men jeg tror han lå på 45-50 ord per minutt. Hva er forventet nivå, og hva er grensene for bekymring osv - hvis du vet det også? (Satser på at du holder skrivekløen i gang litt ekstra :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg antar at det har med hvordan de husker det de leser. Tør ikke si sikkert, men her på denne linken står det mye om lesing og div. http://lesesenteret.uis.no/forskning/leseundersoekelser/pirls/ Der var det en studie som bør være midt i blinken. Jeg skal se om jeg greier å skjønne meg på den :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hrsre Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 TUSEN takk for flott svar :-) Men jeg ble ikke helt smart lell - for i neste setning sto det at han fikk med seg det han leste, men at det gikk så sakte. Det står ikke tallet, men jeg tror han lå på 45-50 ord per minutt. Hva er forventet nivå, og hva er grensene for bekymring osv - hvis du vet det også? (Satser på at du holder skrivekløen i gang litt ekstra :-)) Det forventes at man har omtrent 80 ord i minuttet på mange av disse lesetestene. Da har man flyt. 40-50 ord i minuttet er lavt for en 5. klassing. Men når det står at han får med seg innholdet er dette svært positivt. Det er jo det viktigste!! Den andre viktige tingen er at han må ha tro på at det går framover. Positiv støtte hjemmefra, og det virker det som han har. Det dere kan gjøre er å gjøre et lydopptak av en tekst han har lest, for så å øve i en intens periode på for eksemepel høyfrekvente ord. Etter perioden leser han samme tekst igjen, og får samtidig høre lydopptaket fra sist gang. Selv om stegene framover er små er det viktig at barnet blir motivert og har tro på at dette går framover, og han lykkes. Her er en fin link til øvelser: www.hkskole.no/ord 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 TUSEN takk for flott svar :-) Men jeg ble ikke helt smart lell - for i neste setning sto det at han fikk med seg det han leste, men at det gikk så sakte. Det står ikke tallet, men jeg tror han lå på 45-50 ord per minutt. Hva er forventet nivå, og hva er grensene for bekymring osv - hvis du vet det også? (Satser på at du holder skrivekløen i gang litt ekstra :-)) Er ikke norsklærer men har sett at etter lesetester så leser mine 7.klassinger opp til ca 200 ord i minutttet. Men gutten din er tydeligvis et par år yngre da... Vi har en elev med dysleksi i klassen og den eleven leser vel ca 50 ord i minuttet tror jeg. Han strever voldsomt med lesingen sin. Vet ikke om du ble noe klokere... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Det forventes at man har omtrent 80 ord i minuttet på mange av disse lesetestene. Da har man flyt. 40-50 ord i minuttet er lavt for en 5. klassing. Men når det står at han får med seg innholdet er dette svært positivt. Det er jo det viktigste!! Den andre viktige tingen er at han må ha tro på at det går framover. Positiv støtte hjemmefra, og det virker det som han har. Det dere kan gjøre er å gjøre et lydopptak av en tekst han har lest, for så å øve i en intens periode på for eksemepel høyfrekvente ord. Etter perioden leser han samme tekst igjen, og får samtidig høre lydopptaket fra sist gang. Selv om stegene framover er små er det viktig at barnet blir motivert og har tro på at dette går framover, og han lykkes. Her er en fin link til øvelser: www.hkskole.no/ord Tusen takk! Han har massiv backing her ja - og vi er bibliofile hele familien så han er vokst opp med kjærlighet til bøker heldigvis. Vi har lagt opp til et prosjekt for å øke hastigheten nå, og jeg skal ta en titt på disse øvelsene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er ikke norsklærer men har sett at etter lesetester så leser mine 7.klassinger opp til ca 200 ord i minutttet. Men gutten din er tydeligvis et par år yngre da... Vi har en elev med dysleksi i klassen og den eleven leser vel ca 50 ord i minuttet tror jeg. Han strever voldsomt med lesingen sin. Vet ikke om du ble noe klokere... Hm. Det hørtes ikke bra ut. Vi skal jobbe med tempoet fremover nå. Han har heldigvis en veldig leseglede, men da har jeg et bilde av sånn ca hvor ille det var. Takk for tilbakemelding. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Tusen takk! Han har massiv backing her ja - og vi er bibliofile hele familien så han er vokst opp med kjærlighet til bøker heldigvis. Vi har lagt opp til et prosjekt for å øke hastigheten nå, og jeg skal ta en titt på disse øvelsene. Jeg har en kollega som er spes-pedlærer og som jobber veldig mye med lesekurs for elevene hos oss. Hun innprenter stadig oss kollegaer om hvor viktig det er med drill-lesing for lesesvake elever. Lesedrill vil si at man leser en kort tekst, f.eks et avsnitt og at dette leses minst tre ganger. Den siste gangen leser man gjerne høyt for en voksen hjemme. Dette blir en helt annen form for lesetrening enn den der man leser mange sider og det i etterkant forventes at man kan svare på spørsmål til teksten. Lesedrill skal først og fremst sørge for at høyfrekvente ord blir automatisert i lesingen og at avkoding går lettere. Våre 7.klassinger har lesedrill i lekse til hver dag (vi fant ut at dettte var langt mer effektivt enn bare å gi leksen til de 4-5 som egentlig trengte det, siden alle hever seg på dette opplegget). Denne leksen forventes da at de leser med god flyt på skolen. Ikke så veldig spennende kanskje, men om det drives over tid så gir det gode resultater for alle:;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jeg har en kollega som er spes-pedlærer og som jobber veldig mye med lesekurs for elevene hos oss. Hun innprenter stadig oss kollegaer om hvor viktig det er med drill-lesing for lesesvake elever. Lesedrill vil si at man leser en kort tekst, f.eks et avsnitt og at dette leses minst tre ganger. Den siste gangen leser man gjerne høyt for en voksen hjemme. Dette blir en helt annen form for lesetrening enn den der man leser mange sider og det i etterkant forventes at man kan svare på spørsmål til teksten. Lesedrill skal først og fremst sørge for at høyfrekvente ord blir automatisert i lesingen og at avkoding går lettere. Våre 7.klassinger har lesedrill i lekse til hver dag (vi fant ut at dettte var langt mer effektivt enn bare å gi leksen til de 4-5 som egentlig trengte det, siden alle hever seg på dette opplegget). Denne leksen forventes da at de leser med god flyt på skolen. Ikke så veldig spennende kanskje, men om det drives over tid så gir det gode resultater for alle:;-) Ja - det er slikt sm dette jeg tror kan være veldig nyttig - at "standardordene" fester seg i gjenkjennbare bilder slik at de kommer av seg selv og ikke trenger tolkes hver gang. Det høres ut som en fornuftig metode - vi prøver'n. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.