Gjest LINEID Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 HEI,HAR HATT LUS I OVER ETT ÅR, PRØVD ALLE MULIGE KURER, SAMT GÅTT TIL LEGE. HAR HATT LANGT HÅR,MEN KLIPT MEG NÅ.DET KLØR OG FLASSER. HVA SKAL JEG GJØRE, ER VELDIG FORTVILT OG FLAU OVER DETTE. HAR IKKE LYST TIL ÅBARBERE BORT ALT,DA MÅ JEG BRUKE PARYKK!!HJELP 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317524-hodelusresitant/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei ! Hodelus er realtivt vanlig og inntrykket er at det er blitt mer hyppig enn tidligere , dessuten tildels vanskelig å bli kvitt . De vanligste lusemidlene inneholder insecticidene pyretrum eller malathion, men det synes å ha blitt flere lusestammer som ikke lar seg knekke av disse midlene. Det fines 2 midler som ikke inneholder insektmidler og som skal være effektive uten mulighet for resistensutvikling. Det ene middelet(Hedrin) er basert på silikonproduktet dimetikon. Lusene blir dekket av dimetikon, og klarer dermed ikke å utskille overskytende vann etter blodsugingen. Tarmen ødelegges, og lus og egg dør. Behandling utføres 2 ganger med 7 dager i mellom. Det andre middelet(Paranix) som består av kokosolje og anis arbeider mekanisk og trenger inn i luftveiene til lusene. De dør av kvelning og uttørkning. Dette skal også være effektivt uten mulighet for resistensutvikling og virker angivelig alltid. Du lager selv en dose og sprayer nøyaktig der det trengs. Middelet skal virke allerede etter 15 minutter. Behandlingen gjentas etter 7-9 dager . Foreslår at du forsøker et av disse midlene dersom du ikke har gjort det allerede. Om du ikke er helt sikker på diagnosen og det er påvist levende lus i det siste , bør du først få bragt på det rene at det fortsatt er dette som er problemet og ikke vedvarende eksem eller irritasjon etter alle de gjennomgåtte kurene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317524-hodelusresitant/#findComment-2613843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.