Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg er en jente på 27 år med fast partner, gjennom flere år. Min partner har to barn fra tidligere forhold. Jeg har alltid hatt veldig uregelmessig mens. Jeg er normalvektig. Første gang var jeg 11 år, men det gikk to år til neste gang, og videre flere mnder mellom hver gang. Jeg har gått på p-pillen marvelon i ca 4 år. Denne fikk jeg forskrevet av lege pga antatt lavt østrogen-nivå. Jeg var ganske ung den gang og graviditet var utelukket, så jeg gjorde ikke noen spesielle undersøkelser ang, østrogenet. Etter litt bekymring byttet jeg selv til yasmin, og brukte denne ytterligere i 4 år. Mensen har vært normal og regelmessig under årene med prevensjon. Nå har jeg vært uten noen form for prevensjon i 13 mnd. Etter jeg sluttet på pillen har mensem ikke kommet regelmessig, men ca annenhver mnd, opptrer ellers "normalt", for meg, i mengde og varighet. Jeg har ikke oppsøkt lege angående dette, og er ellers frisk og sprek. Ingen sykdommer eller medisiner. ingen aborter. Jevnlig sex. Har du noen tankler rundt min situasjon ? Hva Kan den uregelmessige mensen skyldes ? eggproduksjonen ? Bare en eggstokk er aktiv ? Jeg er interessert i å få utredet hormon-nivået mitt ytterligere, og evt andre relevante tester. Jeg er for tiden student i oslo, men har ikke fastlege her. privat kan være aktuelt. Hva anbefaler du ? Hvordan går jeg frem ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317560-hormonforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessig menstruasjon (og intervall på mer enn 35 dager) betyr uregelmessig eller fravær av eggløsning som igjen kan ha ulike årsaker. Du bør få en sjekk, blodprøve. Det produseres ikke egg etter fosterlivet, men de stimuleres fra hjernen (hypofysen) til modning og produksjon av østrogen. Når egget har en viss størrelse og østrogenproduksjonen er på topp, kommer det eggløsning som etterfølges av menstruasjon etter to uker, hvis det ikke kommer graviditet. Det skal ikke så mye til for å forstyrre samspill mellom hypofyse og eggstokk, spesielt i de unge årene. Det at du fikk p-pille har ytterligere hemmet samspillet, men har gitt deg østrogentilskudd som er viktig for kroppens utvikling. Så nå er du faktisk tilbake til 12-års alderen og samspillet skal ’innlæres’, og det kan ta noen år. I sjeldne tilfeller kan det være andre årsaker til uregelmessigheten, men det vil blodprøve avsløre.

Jeg synes du skal få henvisning til en gynekolog. Det er dyrt å gå privat, så ta kontakt med studentenes helsetjeneste eller skaff deg en fastlege og be om henvisning. Hvis du er villig til å betale 700 kr eller mer, kan du ringe en hvilken som helst gynekolog du finner i telefonkatalogen og bestille time, men forhør deg om prisen! De private sentre for barnløshet har stor erfaring med hormonforstyrrelser.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317560-hormonforstyrrelse/#findComment-2611110
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...