Gå til innhold

Barn nr. 2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei. Jeg er en 36 år gammel kvinne som har en datter på 2 år. Jeg har lyst på barn nr. 2 ,men føler meg ikke klar enda pga flytting og mye familiekonflikter de siste tre årene. Jeg kjenner imidlertid den biologiske klokken tikke veldig høyt og har følgende spm. Er det stor forskjell å være gravid som f.eks 37 åring contra 40 åring. Jeg tenker da spesielt på komplikasjoner under svangerskap, misdannelser hos fosteret og fødselen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317600-barn-nr-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snakk med legen din

Den største forskjellen er vel at kvinners fruktbarhet reduseres (statistisk) ganske mye i disse årene.

Risikoen for medfødte misdannelser øker en del, men dette er (igjen - statistisk) en mer langsom pg gradvis økning, enn det redusksjonen i fruktbarheten er. Allikevel; på grunn av denne økningen går du fra å være en normalt annen-gangsfødende, til en som får tilbud om ekstra oppfølging, i løpet av disse årene.

Hvordan svangerskapet forløper og hvordan fødselen forløper, tror jeg er mye mer iindividuelt, og har mindre med disse få årene i aldersforskjell i seg selv å gjøre.

Generelt er svangerskap mer slitsomt når man har (små) barn hjemme å ta vare på, enn det er når man venter førstemann og kan stupe rett fra jobb og hjem på sofaen.. Dette er vel en av grunnene til at man er mer sykemeldt (igjen: statistisk!!) i senere svangerskap enn i første svangerskap.

Du kan jo bestille en time hos legen / gynekologen din, så kan dere på bakgrunn av _din_ helse, tidligere svangerskapshistorikk, dine nærmestes svangerskapshistorikk/ når din mor kom i overgangsalderen osv, ta et litt mer kvalifisert standpunkt, enn om man bare ser på generell statisitikk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317600-barn-nr-2/#findComment-2611444
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...