Gjest LineMa Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg er 41 år og vil gjøre IVF med donoregg i utlandet (jeg har tette eggledere). På en utskrift fra min gynekolog for ett år siden står det "myomknute forflate 20x23mm". Betyr det at myomen ligger utenpå eller inni livmoren? Har det noe å si for graviditet dersom myomen ligger utenpå livmoren og ikke inni? Klinikken jeg skal gå til har et garantiprogram hvor man får igjen mye penger om man ikke lykkes etter tre forsøk, men ett av kriteriene for å være med er at man ikke har myomer. Er det mulig for meg å få min myom fjernet her i Norge selv om jeg ikke kvalifiserer til å gjøre IVF ved klinikk her? Går jeg i såfall til min gynekolog og ber om å få den fjernet? Er det en operasjon man kan gjøre vaginalt, eller må man skjære i kroppen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317604-myom-og-ivf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Beskrivelsen sier ikke noe om hvor dypt myomet går inn i veggen, men det spiller vel ikke så stor rolle, når klinikken krever at det skal fjernes. Hvis myomer går inn i livmorhulen, kan det fjernes ved hysteroskopi (gjennom livmorhalsen). Hvis det sitter på utsiden av livmorveggen, må det fjernes ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) eller åpne operasjon. Man kan også foreta embolisering, en røntgenbehandling hvor man avbryter blodforsyningen til livmoren, men om metoden brukes ved barneønske, er jeg ikke sikker på. I din alder har halvparten av alle kvinner myomer, så man fjerner bare ved symptomer, dvs. rikelige menstruasjoner, og det er bare du som kan angi hvor mye du blør og om du f.eks, må spise jern for å holde blodprosenten oppe. I offentlig regi vil man ikke foreta operasjon bare for at du kan gjennomføre IVF i utlandet, det må være en indikasjon (grunn til operasjon). Jeg vil foreslå at du konsulterer er privat fertilitetssenter for undersøkelse og råd, i og med at du satser så mye og ikke har mye tid å gå på. Noen klinikker kan også tilby operasjon. Lykke til med prosjektet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317604-myom-og-ivf/#findComment-2611940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.