Gå til innhold

Noen med erfaring med nyresykdommer?

Anbefalte innlegg

Gjest nyrestreik

Jeg har muligens kronisk nyresvikt. Skal ta flere prøver for å finne ut mer. Jeg har kronisk nyrebetennelse, og hatt det lenge. Legen sier jeg har for mye kreatinin i blodet. Hva skjer fremover nå? jeg sitter her uten noe info og er livredd! Vil jo ikke bli avhengig av dialyse tre ganger i uka resten av livet. Må legge om hele livet. Ikke spise kjøtt og fisk (ikke proteiner), ikke alkohol, masse medisiner, dialyse på 4 timer tre ganger i uka. Herregud! Jeg har et barn på tre år å ta meg av! er alene om omsrogen. Jeg har ikke fylt 30 år engang. Er det noen som vet noe om nyresykdommer? Hva er odsen min? Vil ikke forlate barnet mitt, men vil ikke klare å leve med kronisk nyresvikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317751-noen-med-erfaring-med-nyresykdommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gulla Wiltersen

Kjære deg! Jeg vet ingenting som jeg kan dele med deg om dette, har ikke ett eneste smart ord å si annet enn at vi er i Norge. Vi har flinke leger. Man kan få ny nyre hvis det blir så galt at du trenger det, og jeg håper virkelig du får informasjonen du trenger så snart som mulig så du slipper å bli nervevrak i tillegg.

Store, store klemmer!

Aliza1365380759

Du trenger ikke krisemaksimere nå, dette går heeelt fint! *trøste* Har du fått beskjed om at du må begynne med dialyse, eller er det tankene som flyter fritt nå? Hvis du har fått beskjed om at du må begynne med dialyse, så settes du så vidt jeg vet også i donorkø samtidig.

Du trenger sannsynligvis ikke å _slutte_ med proteinprodukter, bare begrense inntaket til et visst nivå hver dag. Med mindre du går på lavkarbokur klarer du det fint! :-) Alkoholinntaket må begrenses, ja, men hvor ofte går du egentlig på "ei real fylle"? Siden du er alenemor vil jeg tro det ikke skjer så ofte uansett, så det går helt sikkert fint å begrense alkoholinntaket også! :-) Når det gjelder alle medisinene er årsaken til det at ved nyresvikt/nedsatt nyrefunksjon (tror du må ha under 20% nyrefunksjon igjen før noen av disse tiltakene settes inn for fullt forresten) så må man behandle ett og ett symptom/problem, fordi nyreproblemer gir så mange ulike symptomer. Det er absolutt ikke sikkert at du trenger å gå på "tusen" ulike medisiner hver dag, det varierer veldig fra person til person hvilke symptomer man får og i hvilken grad man får dem.

Dialyse er ikke det mest "festelige" man går gjennom, men det er bare et av de elementene man må igjennom hvis nyrene faktisk svikter tilnærmet fullstendig. Det "positive" her er at du da kommer i kø til transplantasjon, og nyretransplantasjon har man over 20 års erfaring med å gjøre, og tilnærmet alle som nyretransplanteres nå får ei nyre som fungerer i maaange år.

En i min nære familie har hatt nyratransplantasjon for over 20 år siden, og det er helt uproblematisk nå (det eneste er at han tar medisiner for å senke immunforsvaret, slik at nyren ikke avstøtes), og en som er enda nærmere meg i familie har hatt nyresvikt/nedsatt nyrefunksjon i over ti år, og h*n må ennå ikke til dialyse flere ganger i uken, så det kan gå lang tid før man kommer dithen at man er avhengig av dialyse. (i tillegg har h*n hatt bare ei nyre i rundt 40 år). Siden den nærmeste familien ennå ikke er utredet for en eventuell transplantasjon kommer det nok til å ta mange år til før h*n eventuelt kommer dit at det er aktuelt. Oddsen din er meget god vil jeg tro, og du kommer neppe til å forlate barnet ditt før du er gammel og grå! Du har forhåpentligvis oppdaget nyreproblemene tidlig, før du eventuelt hadde fått akutt nyresvikt, og å leve med nedsatt nyrefunksjon er fullt mulig!

*klem til deg*

• 3 måneder senere...

Du vil ikke gå til dialyse resten av livet uansett - da vil de prøve å gi deg en ny nyre. Med ny nyre vil du kunne leve normalt, dog med å ta medisiner for å hindre avstøting av organet, Min mor har levd med ny nyre i snart 20 år nå, og lever helt normalt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...