Gå til innhold

3 klasse og lesing


Gjest 85 ord

Anbefalte innlegg

Gjest Josssefine

Nei, det har du ikke med rene ord, men at han sliter litt på en del områder har du jo lagt ut om i det vide og brede. Men han er helt sikkert en skjønn gutt altså! :o)

Det er da forskjell på det og det å kalle et barn tilbakestående.

Glimtipper har _ikke_ sagt det om sitt barn. Derimot har svigerinna hennes gjort det og slikt sier man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Glimtipper

    7

  • laban

    4

  • ruskesnusk

    4

Gjest nei til teting

Jeg bare sitter og måper og rister på hodet jeg. Jeg håper nesten at dere har hatt en utrolig uflaks. Ikke fordi jeg unner dere uflaks, men jeg håper ikke dette er vanlig rundt omkring.

Jeg vet ikke hva som er vanlig. Vurderer sterkt skolebytte men ser at også det er et stort skritt å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei til testing

Bra svart Glimtipper!

Men uansett er det viktig med oppfølgning fra fagpersoner, har dere det 'nei til testing'.

Med barn som deres, altså Glimtipper og nei til testing, det man kaller 'svakt tilbakestående' er det viktig med dette.

Bytte av skole kun nok være noe.

Alt godt!

Du mener altså at et barn som sliter hardt med lesing er tilbakestående. Herlighet. Det blir som å påstå at du er psykopat fordi ditt inlegg er et tegn på psykopati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er visse forskjeller her. Men det er noe som skurrer i meg når overinteligente barn som lærer lett får mere hjelp enn et barn som strever hardt og slik er det på vår skole. Jeg kjenner veldig mange foreldre på den skolen, derfor er jeg overbevist om det.

''Men det er noe som skurrer i meg når overinteligente barn som lærer lett får mere hjelp enn et barn som strever hardt og slik er det på vår skole. ''

Jeg har et barn som leser raskt, og som (heldivis) får andre lesebøker enn de som leser sakte. Det koster da ikke læreren så mye tid! Snarere tvert i mot, jo flere "flinke" og selvstendige barn det er i en klasse, jo lettere blir det vel å få tid til å hjelpe de som er svake. De flinke kan jo tom. hjelpe de som sliter... Det er unødvenidg å sette disse gruppene opp mot hverandre, syns jeg. Det som er feil på deres skole, er vel heller hvordan de bruker lesetestene, og hvordan resultatene kommuniseres til elever og foreldre, ikke testene i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei til testing

''Men det er noe som skurrer i meg når overinteligente barn som lærer lett får mere hjelp enn et barn som strever hardt og slik er det på vår skole. ''

Jeg har et barn som leser raskt, og som (heldivis) får andre lesebøker enn de som leser sakte. Det koster da ikke læreren så mye tid! Snarere tvert i mot, jo flere "flinke" og selvstendige barn det er i en klasse, jo lettere blir det vel å få tid til å hjelpe de som er svake. De flinke kan jo tom. hjelpe de som sliter... Det er unødvenidg å sette disse gruppene opp mot hverandre, syns jeg. Det som er feil på deres skole, er vel heller hvordan de bruker lesetestene, og hvordan resultatene kommuniseres til elever og foreldre, ikke testene i seg selv.

Du satte meg på en bra tanke der. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josssefine

Det med individuell tilpasset undervisning ser jeg ikke noe av. Gruppene er setter barna i bås.De blir delt inn i to grupper. Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste. På ukeplanene står det klart og tydelig hva gruppe 1 skal gjøre og hva gruppe 2 skal gjøre. Alle kan se tydelig at gruppe 2 får vanskeligere og mere oppgaver enn gruppe 2. Ofte er det desse barna som får til idrett best også.Min sønn har alltid værn andre gruppent på gruppe 1..

Mye jobb og strev er heller ikke nok for å komme seg opp blant de. Da er det ikke så lett og holde motet oppe.

"De blir delt inn i to grupper. Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste"

Slik husker jeg de gjorde med min datter også. Hun gikk i den flinkeste gruppa, MEN i følge henne fikk de ikke denne gruppa (en liten gruppe) hjelp i matte.

De skulle bruke tid på det og gruble selv iflg. læreren. Det var ihverfall hva min datter sa.

En periode ble hun også satt til å være hjelpelærer for klassen i matte. Dette var på barneskolen.

Det er feil at det settes inn mer resurser på de flinkeste, men denne inndelingen er positiv for de svakeste fordi læreren kan bruke mer tid på dem. De flinkeste blir mer overlatt til seg selv.

Ellers tror jeg det er verre for foreldrene enn for barna selv å bli oppdelt i grupper.

Jeg har et barn av den flinke sorten og et barn som er midt på treet. Barnet som er midt på treet ble tatt ut og plassert sammen med noen andre gutter som skulle øve seg på å få opp lesehastigheten på barneskolen. Han hadde veldig god leseforståelse, men lesehastigheten var for svak.

Dette synes jeg var VELDIG positivt at de gjorde faktisk. Jeg var glad for det.

Det å kunne lese skikkelig er så viktig. Det er det viktigste av alt nå de første årene, for kan du ikke lese noenlunde raskt og få med deg hva du leser i tillegg, vil det forplante seg til alle andre fag.

Alt lærerne gjør nå og alt strevet du har på hjemmebane, vil gutten din få igjen for.

Ikke se så negativt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært bra. Men husk og ikke skryt så masse av dette. Det finnes barn som sliter, leser og leser beinhardt for så og klare kanskje toppen 20 ord i minuttet.

Jeg synes dette lesehastighetsgreiene som skolen driver nå med er ganske å farlig. Før så var det aldri noe snakk om hvem som las fortest. I dag lager det sånnt stress og press på ungene at de kan bli helt ødelagte psykisk av det.

Nei, bort med hele lesehastighetsgreia. Har opplevd mødre som er så skrytende fordi barna deres leser så fort og som lurer på hvor mange ord mine barn greier. Jeg svarer aldri på det fordi min sønn sliter så med å få opp hastigheten. Har ikke dysleksi men greier ikke dette lesetempoet som mases så mye om. Er så redd han skal føle seg dum og som en taper p.g.a dette. Derfor like jeg ikke desse lesehastighetsprøvene som skolen driver med. Skaper bare unødig stress og dårlig selvbilde for de som strever.

Jeg lurer på om dette er en slags greie på enkelte skoler? Det er godt mulig skolen til mine barn har testet lesehastigheten deres, men vi har aldri fått noen tall på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at et barn som sliter hardt med lesing er tilbakestående. Herlighet. Det blir som å påstå at du er psykopat fordi ditt inlegg er et tegn på psykopati.

Er ikke bare det med lesingen, du får ta konsekkvensene av å ha et barn med litt mindre håndbagasje enn oss andre.

Ikke fornekte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfarin er at skolen hjelper kun de alller, aller svakeste. For oss som har barn som jobber beinhardt og oppnår 24 ord (min tredjeklassing) så er det ingen hjelp å få. Det er desse barna som får det tøffest. Vi har fått beskjed fra ppt at de kan ikke hjelpe vår sønn ettersom de har andre barn som strever mye mere som må prioriteres.

For oss har desse testene kun vært til skade kan jeg påstå. Skal de ha slike tester får de også hjelpe de som ikke sliter aller, aller mest. I dag får barn med høy inteligens mye mere hjelp enn et barn som mitt fordi de ikke må kjede seg stakkar.

Bare for å ha det sagt: Jeg sidestiller ikke intelligens med å klare det bra på skolen;) Jeg har to skolebarn og begge ligger nok over snittet faglig. Dette tillegger jeg at de var svært tidlig ute språklig sett og dermed har fått mye "gratis" inn i skolen, ikke det at de er mer intelligente enn snittet.

Jeg vil påstå at de skolen svikter mest, er de som er faglig sterke. Svært mange barn får for lite utfordringer i skolen. Ellers tenker jeg at de som er innenfor snittet, men som foreldrene føler trenger mer hjelp (og de har muligens rett i det!), antagelig får for lite hjelp. Det er nå en gang slik i norsk skole at man sliter voldsomt med manglende ressurser. Man har så knapt å ta av at det nesten er slik at bare de som virkelig sliter, får god nok hjelp.....

Ellers ser jeg helt klart at den enkelte lærer kan gjøre mye mer mht tilpasset opplæring. Problemet er at dagens lærere har så altfor lite tid til undervisningsplanlegging at den tiden de kunne brukt på å planlegge slikt, blir brukt opp i møter og et skjemavelde uten like :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er fortvilet fordi ungen din ikke får den hjelpen du mener han trenger, men ikke gjør narr av de ungene som er flinke og kjeder seg fordi de ikke får nok utfordringer av den grunn da!

Min pode er i egen gruppe i matte fordi han har så gode evner i den retning, men det betyr bare at de er mer overlatt til seg selv og det faller mer ansvar på elevene selv - ikke at de har mer lærertid.

Det er akkurat den samme erfaringen jeg har fra mine barns skole... Men jeg vet lærerne prøver. Det er bare det at de har så utrolig mange andre oppgaver å gjøre også :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at et barn som sliter hardt med lesing er tilbakestående. Herlighet. Det blir som å påstå at du er psykopat fordi ditt inlegg er et tegn på psykopati.

Dette er bare et velkjent dol-troll, så du får bare heve deg over det:-) Alle skjønner at dette er en person som føler en syk tilfredsstillelse ved å slenge dritt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette stemmer på generelt basis. Jeg forstår situasjonen og frustrasjonen din, men vanligvis er det dessverre motsatt. Det burde vært rom for alle, men det er det ikke.

Min skolegang ble ødelagt på grunn av manglende oppfølging, selv om jeg i utgangspunktet lå milevis foran de andre. De fleste smiler litt når jeg sier det - de har vel en idé om at "intelligente" barn klarer seg godt i forhold til utdannelse uansett.

Jeg har ikke inntrykk av at denne holdningen har endret seg stort de siste 15 årene.

''de har vel en idé om at "intelligente" barn klarer seg godt i forhold til utdannelse uansett.''

Det er her jeg lurer litt ang min eldste datter. Hun er så vant til at det meste på skolen er så lett. Med en gang hun møter motgang, dvs lekser der hun må _tenke_, så fikser hun det ikke. Hun trenger omtrent aldri å bli spurt i leksene (går i 6.klasse) fordi det hun har hørt en gang, det sitter. Jeg lurer veldig på hvordan hun vil takle evt motgang mht videre utdanning senere :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei til testing

Det er akkurat den samme erfaringen jeg har fra mine barns skole... Men jeg vet lærerne prøver. Det er bare det at de har så utrolig mange andre oppgaver å gjøre også :-/

Ja jeg skjønner at de har mye å gjøre men de kunne i det minste la være å synliggjøre hvem som er flink og ikke.

Barna får vite antall ord på lesehastighet på konferansetimen.

En gang i uka får barna med hjem en ukeplan. Der står det hva gruppe 1 skal gjøre og hva gruppe 2 skal gjøre. Gruppe 2 får flere og vanskeligere oppgaver enn gruppe 1. i timene blir det også tydeliggjort større forventninger til de i gruppe 2 enn de i gruppe 1.

Selv om barna ofte vet hvem som er flink og ikke så mener jeg at det skolen driver med her er å legge en ekstra byrde på de som strever. En del foreldre til skoleflinke barn her på skolen er også opptatt av å fortelle om hvor fort barna deres leser og jeg har blitt spurt mere enn en gang om hvor fort min unge leser.

Det virker som skolen glemmer helt barnas sårbarhet oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg skjønner at de har mye å gjøre men de kunne i det minste la være å synliggjøre hvem som er flink og ikke.

Barna får vite antall ord på lesehastighet på konferansetimen.

En gang i uka får barna med hjem en ukeplan. Der står det hva gruppe 1 skal gjøre og hva gruppe 2 skal gjøre. Gruppe 2 får flere og vanskeligere oppgaver enn gruppe 1. i timene blir det også tydeliggjort større forventninger til de i gruppe 2 enn de i gruppe 1.

Selv om barna ofte vet hvem som er flink og ikke så mener jeg at det skolen driver med her er å legge en ekstra byrde på de som strever. En del foreldre til skoleflinke barn her på skolen er også opptatt av å fortelle om hvor fort barna deres leser og jeg har blitt spurt mere enn en gang om hvor fort min unge leser.

Det virker som skolen glemmer helt barnas sårbarhet oppi det hele.

Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, verken fra mine barns skole eller fra jobben min (er lærer). Det er riktignok slik at noen av elevene får med individuelle ukeplaner hjem, men man får kun med hjem sin egen og kan derfor ikke sammenligne. Det har heller aldri vært snakk om lesehastighet på konferansetimene, annet enn at lærer har kommentert om eleven leser godt eller må øve mer (og det er jo slike ting vi foreldre bør få vite).

Jeg tror også at elever idag er mye mindre opptatt av at alt skal være "likt" i skolen. De skjønner at alle lærer på ulike måter. Når vi var små, var alt likt - og det var ikke særlig bra...

Ofte tenker jeg at det kanskje er vi som er foreldre som er mest sårbare i forhold til slikt? Uansett er det uhyre viktig at læreren fremhever den "dårlige" eleven når det er noe han/hun kan godt. Dette må også resten av klassen få høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja - kanskje den samme som diagnostiserte en annen DOL-unge til autisme mm. nylig, fordi h*n kunne styre seg for leselyst-aksjonen?

Mitt barn som plutselig ble autistisk da gitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josssefine

''Den ene gruppa for de flinkeste og den andre gruppa for de dårligste. ''

??? Er det _INGEN_ foreldre som reagerer på dette???

Hadde jeg fått hjem en slik ukeplan for klassen til det av mine barn som ligger langt fremme så ville jeg da virkelig ha reagert momentant ut fra at jeg faktisk er i en posisjon hvor jeg har råd til å være solidarisk med de som filtreres på denne måten.

Og jeg skjønner godt at det ikke er lett å få tak på noe som helst hvis du ikke får noen hjelp fra andre her.

Vi har delt opp i nivåer i de høyere klassene på vår skole. Det er samme bok, men det er røde, gule eller blå sider i alle kapitler hvor de alle sidene har relevante oppgaver, men de er vanskeligere i gult og blått.

Det varierer fra kapittel til kapittel hvilken linje hver enkelt elev skal følge. De sorteres ut fra en prøve - i bunnen av prøven skriver læreren at "du kan følge gul linje herfra". Men det er ikke noe noen andre ser.

På lekseplanen står det "gjør fem oppgaver videre fra der du er."

Slik får alle tilpasset undervisning og adekvat nivå på oppgavene sine uten at noen andre vet noe om det.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe å reagere på. Jeg tror det er foredrene som gjør dette til et problem. Ikke barna.

Ofte når de plasseres i slike grupper, så er det for en periode. Ikke for hele skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner at de har mye å gjøre men de kunne i det minste la være å synliggjøre hvem som er flink og ikke.

Barna får vite antall ord på lesehastighet på konferansetimen.

En gang i uka får barna med hjem en ukeplan. Der står det hva gruppe 1 skal gjøre og hva gruppe 2 skal gjøre. Gruppe 2 får flere og vanskeligere oppgaver enn gruppe 1. i timene blir det også tydeliggjort større forventninger til de i gruppe 2 enn de i gruppe 1.

Selv om barna ofte vet hvem som er flink og ikke så mener jeg at det skolen driver med her er å legge en ekstra byrde på de som strever. En del foreldre til skoleflinke barn her på skolen er også opptatt av å fortelle om hvor fort barna deres leser og jeg har blitt spurt mere enn en gang om hvor fort min unge leser.

Det virker som skolen glemmer helt barnas sårbarhet oppi det hele.

Selvfølgelig får foreldre vite resultat av leseprøvene på konferansetimer, skulle da bare mangle. Men det er jo ikke slik at resultatene henges opp på veggen??

Men det sier jo litt omløpet i toppetasjen til de foreldre som diskuterer tredjeklassingene sine og sammenligner resultater mens barna hører på. Jeg skjønner godt at du ikke vil være med på slike sammenligninger og diskusjoner og det kan du da bare si i fra om?

Likevel må vi tåle at barna våre vurderes. Noen er sterke, noen er svake, men som lærere trenger vi å vite hvor de står. Vi trenger også å arbeide på grupper for å få tilrettelagt stoffet slik at vi treffer flest mulig. Om elever i 3. klasse oppfatter noen grupper som "dumme" og noen som "flinke" så er dette beklagelig, og det kommer selvfølgelig fra foreldre som snakker seg i mellom mens barna lytter....

På vår skole har vi lestester to ganger hvert år. Vi tilbyr tilrettelagte leskurs for de som virkelig strever. Dette kan gjelde to eleve i klassen eller halve klassen. Lesekursene går over ti uker og de aller fleste eleven øker lesehastigheten sin. En test i etterkant viser da framgangen til eleven, og dette er selvsagt svært motiverende for eleven selv også. Noen kan med et slikt kurs heve seg til et nivå som er representativt for aldersgruppen, andre vil aldri komme opp på det nivået men har likevel opplevd å ha framgang. Vi unngår ikke at det blir synlig at elever blir med ut på lesekurs, det er faktisk helt umulig. Men vi har heldigvis det luksusproblemet hos oss at lesekursene er veldig populære og at elever øsnker å bli med:-)

Men vi trenger nok testing i norsk skole ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei til teting

Selvfølgelig får foreldre vite resultat av leseprøvene på konferansetimer, skulle da bare mangle. Men det er jo ikke slik at resultatene henges opp på veggen??

Men det sier jo litt omløpet i toppetasjen til de foreldre som diskuterer tredjeklassingene sine og sammenligner resultater mens barna hører på. Jeg skjønner godt at du ikke vil være med på slike sammenligninger og diskusjoner og det kan du da bare si i fra om?

Likevel må vi tåle at barna våre vurderes. Noen er sterke, noen er svake, men som lærere trenger vi å vite hvor de står. Vi trenger også å arbeide på grupper for å få tilrettelagt stoffet slik at vi treffer flest mulig. Om elever i 3. klasse oppfatter noen grupper som "dumme" og noen som "flinke" så er dette beklagelig, og det kommer selvfølgelig fra foreldre som snakker seg i mellom mens barna lytter....

På vår skole har vi lestester to ganger hvert år. Vi tilbyr tilrettelagte leskurs for de som virkelig strever. Dette kan gjelde to eleve i klassen eller halve klassen. Lesekursene går over ti uker og de aller fleste eleven øker lesehastigheten sin. En test i etterkant viser da framgangen til eleven, og dette er selvsagt svært motiverende for eleven selv også. Noen kan med et slikt kurs heve seg til et nivå som er representativt for aldersgruppen, andre vil aldri komme opp på det nivået men har likevel opplevd å ha framgang. Vi unngår ikke at det blir synlig at elever blir med ut på lesekurs, det er faktisk helt umulig. Men vi har heldigvis det luksusproblemet hos oss at lesekursene er veldig populære og at elever øsnker å bli med:-)

Men vi trenger nok testing i norsk skole ja..

Noen barn er mere sårbare enn andre.Noen er vedlig sårbare uten at det syns og problemene viser seg i dårlig oppførsel. En del barn har store problemer med å sette ord på følesene sine. Det at noen tror at dette er et større problem for foreldrene enn barna er jeg ikke enig i. Forskjellen er bare at foreldrene kan sette ord på dette, det får ikke barna til. De som klarer å sette ord på sin sårbarhet er kommet langt.

Å teste så små barn og attpåtil opplyse om hvordan testen gikk kan være svært uheldig og få mange negative følger for et barn. Det burde vært forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da forskjell på det og det å kalle et barn tilbakestående.

Glimtipper har _ikke_ sagt det om sitt barn. Derimot har svigerinna hennes gjort det og slikt sier man bare ikke.

Jeg har unnskyldt meg for at jeg svarte på den måten jeg gjorde til Glimtipper og jeg ser jeg formulerte meg veldig dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josssefine

Jeg har unnskyldt meg for at jeg svarte på den måten jeg gjorde til Glimtipper og jeg ser jeg formulerte meg veldig dumt.

Den er grei. Ble nemlig litt overrasket over svaret ditt:-) Var ikke slik jeg hadde oppfattet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...