Gå til innhold

3 klasse og lesing


Anbefalte innlegg

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe å reagere på. Jeg tror det er foredrene som gjør dette til et problem. Ikke barna.

Ofte når de plasseres i slike grupper, så er det for en periode. Ikke for hele skoleåret.

Og noen ganger er det for resten av livet. Og det er grunnen til at de som alltid havner i den laveste gruppen ikke liker denne måten å gjøre det på.

Det er ikke karakterer i barneskolen for å unngå nettopp dette. Når læreren skriver slikt på lekseplanen og deler på en synlig måte slik så er det nettopp en snikinnføring av karakterer - som faktisk ikke er tillatt.

Fortsetter under...

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    8

  • Glimtipper

    7

  • laban

    4

  • ruskesnusk

    4

Gjest leselynet

Det er svært bra. Men husk og ikke skryt så masse av dette. Det finnes barn som sliter, leser og leser beinhardt for så og klare kanskje toppen 20 ord i minuttet.

Jeg synes dette lesehastighetsgreiene som skolen driver nå med er ganske å farlig. Før så var det aldri noe snakk om hvem som las fortest. I dag lager det sånnt stress og press på ungene at de kan bli helt ødelagte psykisk av det.

Nei, bort med hele lesehastighetsgreia. Har opplevd mødre som er så skrytende fordi barna deres leser så fort og som lurer på hvor mange ord mine barn greier. Jeg svarer aldri på det fordi min sønn sliter så med å få opp hastigheten. Har ikke dysleksi men greier ikke dette lesetempoet som mases så mye om. Er så redd han skal føle seg dum og som en taper p.g.a dette. Derfor like jeg ikke desse lesehastighetsprøvene som skolen driver med. Skaper bare unødig stress og dårlig selvbilde for de som strever.

''Før så var det aldri noe snakk om hvem som las fortest''

Jeg husker da tydelig at det ble gjort veldig vesen ut av hvor fort jeg leste i barneskolen. Og det er sånn ca minst tretti år siden.

Gjest Josssefine

Og noen ganger er det for resten av livet. Og det er grunnen til at de som alltid havner i den laveste gruppen ikke liker denne måten å gjøre det på.

Det er ikke karakterer i barneskolen for å unngå nettopp dette. Når læreren skriver slikt på lekseplanen og deler på en synlig måte slik så er det nettopp en snikinnføring av karakterer - som faktisk ikke er tillatt.

Jeg tror ikke det er slik at noen alltid havner i den laveste gruppen. Mitt inntrykk er at lærerne har vært ganske flinke til å rokkere så dette ikke skal bli så synlig.

Jeg var veldig glad da min sønn ble tatt ut i en gruppe på barneskolen som skulle følges opp litt ekstra i noen uker for å få opp lesehastigheten hans.

Ikke at han var noen dårlig leser, men han lå under snitt når det gjelder lesehastighet.

Det er viktig at vi foreldre ikke gjør noe nummer ut av dette.

Det å kunne lese er viktig og det at lærerne ser vikigheten av at noen trenger litt ekstra behov en periode er kjempebra.

Jeg har selv lagt stor vekt på lesingen de første årene når det gjelder mine barn. Likevel er unger forskjellig og sønnen min er en type som tar seg god tid og slik var det med lesingen også. Derimot var han veldig pirkete så leseforståelsen var god.

Min oppgave var å vise sønnen min hvor positivt jeg synes tiltaket var og ikke gjøre dette til noen stor sak.

Gjest Gulla Wiltersen

Jeg tror ikke det er slik at noen alltid havner i den laveste gruppen. Mitt inntrykk er at lærerne har vært ganske flinke til å rokkere så dette ikke skal bli så synlig.

Jeg var veldig glad da min sønn ble tatt ut i en gruppe på barneskolen som skulle følges opp litt ekstra i noen uker for å få opp lesehastigheten hans.

Ikke at han var noen dårlig leser, men han lå under snitt når det gjelder lesehastighet.

Det er viktig at vi foreldre ikke gjør noe nummer ut av dette.

Det å kunne lese er viktig og det at lærerne ser vikigheten av at noen trenger litt ekstra behov en periode er kjempebra.

Jeg har selv lagt stor vekt på lesingen de første årene når det gjelder mine barn. Likevel er unger forskjellig og sønnen min er en type som tar seg god tid og slik var det med lesingen også. Derimot var han veldig pirkete så leseforståelsen var god.

Min oppgave var å vise sønnen min hvor positivt jeg synes tiltaket var og ikke gjøre dette til noen stor sak.

Poenget er at når man deler inn i grupper etter hvilket nivå eleven kan prestere på så _vil noen_ kunne havne i den dårlige gruppen _hver gang_. De fleste barn vil svinge litt opp og ned etter tema osv, men et barn som sliter på skolen vil jo faktisk ikke det. Det er derfor vi kan si at dette barnet sliter på skolen.

Dermed vil en slik synlig gruppeinndeling være en innføring av karakterer og en synliggjøring av at dette barnet er dårlig på skolen.

Ikke for alle barn som en eller annen gang har vært i gruppe2, men for de som alltid er der kan dette bli veldig leit.

Hadde vi hatt en slik synlig gruppeinndeling og favorisering på vår skole som det her er blitt beskrevet så ville mitt barn som har jobbet seg gjennom og begynt å prestere veldig mye bedre, hatt en tyngre jobb enn den rent faglige, og kanskje ikke klart det like fint da.

Dermed er jeg veldig forståelsesfull for at det er fryktelig vondt å ha barnet sitt på en skole som gjør slikt og er glad jeg ikke har det ihvertfall.

Jeg tror ikke det er slik at noen alltid havner i den laveste gruppen. Mitt inntrykk er at lærerne har vært ganske flinke til å rokkere så dette ikke skal bli så synlig.

Jeg var veldig glad da min sønn ble tatt ut i en gruppe på barneskolen som skulle følges opp litt ekstra i noen uker for å få opp lesehastigheten hans.

Ikke at han var noen dårlig leser, men han lå under snitt når det gjelder lesehastighet.

Det er viktig at vi foreldre ikke gjør noe nummer ut av dette.

Det å kunne lese er viktig og det at lærerne ser vikigheten av at noen trenger litt ekstra behov en periode er kjempebra.

Jeg har selv lagt stor vekt på lesingen de første årene når det gjelder mine barn. Likevel er unger forskjellig og sønnen min er en type som tar seg god tid og slik var det med lesingen også. Derimot var han veldig pirkete så leseforståelsen var god.

Min oppgave var å vise sønnen min hvor positivt jeg synes tiltaket var og ikke gjøre dette til noen stor sak.

Poenget er jo at ikke alle skoler og alle lærere er flinke til å bruke denne gruppeinndelingen slik den er tenkt. Det fungerer fint mange steder, men ikke alle.

Det har vært flere tråder her om tilfeller der de deler barna i A- og B-grupper etter en test tidlig i skoleåret, og lar disse gruppene bestå leeenge uten å ta noen ny tester og uten å forandre på gruppene. Dermed blir nivåforskjellene lett helt sementerte. Foreldrene til de flinkeste er selvfølgelig ofte veldig fornøyde med løsningen, noe som gjør det vanskelig for andre foreldre å få til en samlet reaksjon på opplegget.

Dette er kanskje typisk for skoler på den størrelsen at det passer å dele trinnet i to. En fordel med store skoler er at de må ha flere grupper, og det åpner for større fleksibilitet. Mine barn går / har gått på en av landets største skoler, og der har de hatt f.eks. lese- eller mattekurs på 6 - 8 uker. Da deler de inn slik at elevene får utfordringer på det nivået som passer best. Neste gang de har et slikt kurs, tester de selvfølgelig på nytt - og ingen bryr seg om denne gruppetilhørigheten unntatt de ukene kurset pågår.

Gjest Josssefine

Poenget er jo at ikke alle skoler og alle lærere er flinke til å bruke denne gruppeinndelingen slik den er tenkt. Det fungerer fint mange steder, men ikke alle.

Det har vært flere tråder her om tilfeller der de deler barna i A- og B-grupper etter en test tidlig i skoleåret, og lar disse gruppene bestå leeenge uten å ta noen ny tester og uten å forandre på gruppene. Dermed blir nivåforskjellene lett helt sementerte. Foreldrene til de flinkeste er selvfølgelig ofte veldig fornøyde med løsningen, noe som gjør det vanskelig for andre foreldre å få til en samlet reaksjon på opplegget.

Dette er kanskje typisk for skoler på den størrelsen at det passer å dele trinnet i to. En fordel med store skoler er at de må ha flere grupper, og det åpner for større fleksibilitet. Mine barn går / har gått på en av landets største skoler, og der har de hatt f.eks. lese- eller mattekurs på 6 - 8 uker. Da deler de inn slik at elevene får utfordringer på det nivået som passer best. Neste gang de har et slikt kurs, tester de selvfølgelig på nytt - og ingen bryr seg om denne gruppetilhørigheten unntatt de ukene kurset pågår.

Det er selvfølegelig ike akseptabelt at det ikke blir tatt nye tester.

Mitt inntrykk er at det på vår skole fungerer slik du beskriver at det gjør på deres skole.

Nå er det nesten alltid slik at det er 1 eller 2 i hver klasse som har problemer i de fleste fag og som trenger hjelp på et helt annet nivå og som da må ha spesialundervisning hele skoletiden gjennom.

Slikt blir synlig enten man gjør det på den ene eller andre måten.

I min sønns klasse vet jeg at min nabo hadde en ekstralærer i klasserommet som var der spesielt for han.

Min sønn visste ikke at denne læreren var der spesielt for min nabo, men jeg visste fordi jeg hadde litt kontakt med moren.

Ungene fikk ikke vite at det var pga. av denne eleven. Jeg visste det fordi mor til barnet fortalte meg det. Jeg hadde ikke noen interesse av å fortelle dette videre til min sønn, så han visste ingenting. Han trodde ekstralæreren var der for alle og jeg lot han tro det.

Når det blir satt inn slik slike ekstralærere så har jeg inntrykk av de går litt rundt og hjelper alle, slik at det ikke skal bli så veldig synlig at læreren er der for den ene.

Etterhvert som ungene vokser til blir det bedre lagt merke til at barnet har spesialundervisning og at barnet har en annen type lekser og andre prøver, men jeg kan aldri huske at min sønn gjorde noe nummer ut av dette.

Hva barnet selv tenke om dette, vet jeg ikke, men hva kan læreren gjøre med det, annet enn å forsøke fremheve det som er positivt?

Annonse

AneM1365380603

Jeg lurer på om dette er en slags greie på enkelte skoler? Det er godt mulig skolen til mine barn har testet lesehastigheten deres, men vi har aldri fått noen tall på det.

Her testes det høst og vår, men barna får ikke vite resultatet. De vet ikke engang at det er en slik test. Jeg synes det er utrolig greit å vite om vi trenger å øve litt ekstra på lesing hjemme.

Du mener altså at et barn som sliter hardt med lesing er tilbakestående. Herlighet. Det blir som å påstå at du er psykopat fordi ditt inlegg er et tegn på psykopati.

Dessverre er det nok slik at ditt barn er 'svakt tilbakeståend¨',

uansett har nok ditt barn greie forustsetninger til å klare seg senere i livet, bo i en skjermet enhet og få hjelp fra en assistent, så det trenger ikke å bare være negativt.

Det er selvfølegelig ike akseptabelt at det ikke blir tatt nye tester.

Mitt inntrykk er at det på vår skole fungerer slik du beskriver at det gjør på deres skole.

Nå er det nesten alltid slik at det er 1 eller 2 i hver klasse som har problemer i de fleste fag og som trenger hjelp på et helt annet nivå og som da må ha spesialundervisning hele skoletiden gjennom.

Slikt blir synlig enten man gjør det på den ene eller andre måten.

I min sønns klasse vet jeg at min nabo hadde en ekstralærer i klasserommet som var der spesielt for han.

Min sønn visste ikke at denne læreren var der spesielt for min nabo, men jeg visste fordi jeg hadde litt kontakt med moren.

Ungene fikk ikke vite at det var pga. av denne eleven. Jeg visste det fordi mor til barnet fortalte meg det. Jeg hadde ikke noen interesse av å fortelle dette videre til min sønn, så han visste ingenting. Han trodde ekstralæreren var der for alle og jeg lot han tro det.

Når det blir satt inn slik slike ekstralærere så har jeg inntrykk av de går litt rundt og hjelper alle, slik at det ikke skal bli så veldig synlig at læreren er der for den ene.

Etterhvert som ungene vokser til blir det bedre lagt merke til at barnet har spesialundervisning og at barnet har en annen type lekser og andre prøver, men jeg kan aldri huske at min sønn gjorde noe nummer ut av dette.

Hva barnet selv tenke om dette, vet jeg ikke, men hva kan læreren gjøre med det, annet enn å forsøke fremheve det som er positivt?

Spesialundervisning er en litt annen sak. Jeg mente bare å kommentere det "nei til testing" beskriver om inndeling av elevene i 1. og 2. sortering som blir offentlig og omtrent permanent.

Det er heldigvis ikke dette som er normalen, men det gjøres. Hun er ikke alene om å ha erfart dette.

''de har vel en idé om at "intelligente" barn klarer seg godt i forhold til utdannelse uansett.''

Det er her jeg lurer litt ang min eldste datter. Hun er så vant til at det meste på skolen er så lett. Med en gang hun møter motgang, dvs lekser der hun må _tenke_, så fikser hun det ikke. Hun trenger omtrent aldri å bli spurt i leksene (går i 6.klasse) fordi det hun har hørt en gang, det sitter. Jeg lurer veldig på hvordan hun vil takle evt motgang mht videre utdanning senere :-/

Forsøk å hjelpe din datter til å innarbeide studieteknikk, selv om hun ikke trenger det _nå_. Jeg seilte gjennom grunnskolen uten noen spesiell studieteknikk av den enkle grunn at jeg oppfanget det jeg trengte ved å få med meg det læreren underviste i. Det sier vel litt om mitt ambisjonsnivå også, for jeg var ikke noe vidunderbarn med seksere i alle fag ;-)

Da jeg kom på videregående hvor alt var mer basert på egenstudering, slet jeg med å finne gode studieteknikker og arbeidsrytmer.

Det var da voldsomt mange meninger som kom her da:-)

85 ord i minuttet i 3. klasse er definitivt veldig bra.

Snuppa mi fikk drøye 50 nå i 4. klasse, men denne testen inkluderte at de måtte streke under enkelte ord for å vise leseforståelse også.

Dette var visstnok i nedre del av det som var akseptabelt.

Gjest nei til testing

''Før så var det aldri noe snakk om hvem som las fortest''

Jeg husker da tydelig at det ble gjort veldig vesen ut av hvor fort jeg leste i barneskolen. Og det er sånn ca minst tretti år siden.

Ja men det var ikke konkurranse om hvem som greide flest ord. Slik er det nesten blitt, det er et desperat og fullstendig ugjenneomtenkt opplegg som skolen vår fører for å få barna til å lese mere og enda fortere. Vår kom dårlig ut på leseferdiheter i fjor på lansbasis før så jeg skjønner panikken deres men de har ikke tenkt igjennom alle konsekvensene dette kan ha. Eller så har de tenkt igjennom konsekvensene for så og ikk bry seg så mye om de med lettere lærevansker.

Jeg mener det må gå ann å få opp leselysten uten å måtte ty til slike simple metoder. Gode skoler klarer det uten å stigmatisere elevene. Det greier ikke vår skole.

Jeg har også en 3. klassing, og da vi var på konferansetime nylig, nevnte læreren at hvis man har minst 90 ord i minuttet, kan man følge med på tekstingen på utenlandske TV-serier osv. Jeg tror 85 er bra for en 3. klassing, fort nok til å få leseglede og dermed øve enda mer på lesingen.

Annonse

Dessverre er det nok slik at ditt barn er 'svakt tilbakeståend¨',

uansett har nok ditt barn greie forustsetninger til å klare seg senere i livet, bo i en skjermet enhet og få hjelp fra en assistent, så det trenger ikke å bare være negativt.

Å du er i gang igjen, ser jeg:-) Kjeder deg i dag også?

Gjest nei til testing

Jeg tror ikke det er slik at noen alltid havner i den laveste gruppen. Mitt inntrykk er at lærerne har vært ganske flinke til å rokkere så dette ikke skal bli så synlig.

Jeg var veldig glad da min sønn ble tatt ut i en gruppe på barneskolen som skulle følges opp litt ekstra i noen uker for å få opp lesehastigheten hans.

Ikke at han var noen dårlig leser, men han lå under snitt når det gjelder lesehastighet.

Det er viktig at vi foreldre ikke gjør noe nummer ut av dette.

Det å kunne lese er viktig og det at lærerne ser vikigheten av at noen trenger litt ekstra behov en periode er kjempebra.

Jeg har selv lagt stor vekt på lesingen de første årene når det gjelder mine barn. Likevel er unger forskjellig og sønnen min er en type som tar seg god tid og slik var det med lesingen også. Derimot var han veldig pirkete så leseforståelsen var god.

Min oppgave var å vise sønnen min hvor positivt jeg synes tiltaket var og ikke gjøre dette til noen stor sak.

Jo. Min sønn har vært på den svakeste gruppa hele tiden siden han gikk i første klasse. Lærerne mener at han vil umulig klare å henge med i gruppe to så derfor kan de ikke plassere ham der. Det skjønner jo jeg også. Jeg mener bare at det må kunne gå ann å gi individuell tilpasset opplæring uten at det så tydelig blir lagt merke til hvem som er de flinkeste og hvem som er de dårligste. Ser jo at de fint får til det på andre skoler og da burde også vår skole kunne få det til synes jeg.

Det som er det verste er at visst jeg tar opp dette problemet med skolen så ser jeg også at min sønn får mindre hjelp. Kritikk fører altså til at de straffer barnet, dermed våger jeg heller ikke å si mere til rektor om hva jeg mener om den saken.

Gjest Josssefine

Jo. Min sønn har vært på den svakeste gruppa hele tiden siden han gikk i første klasse. Lærerne mener at han vil umulig klare å henge med i gruppe to så derfor kan de ikke plassere ham der. Det skjønner jo jeg også. Jeg mener bare at det må kunne gå ann å gi individuell tilpasset opplæring uten at det så tydelig blir lagt merke til hvem som er de flinkeste og hvem som er de dårligste. Ser jo at de fint får til det på andre skoler og da burde også vår skole kunne få det til synes jeg.

Det som er det verste er at visst jeg tar opp dette problemet med skolen så ser jeg også at min sønn får mindre hjelp. Kritikk fører altså til at de straffer barnet, dermed våger jeg heller ikke å si mere til rektor om hva jeg mener om den saken.

Har du noen forslag selv på hvordan dette kunne vært løst?

Ja men det var ikke konkurranse om hvem som greide flest ord. Slik er det nesten blitt, det er et desperat og fullstendig ugjenneomtenkt opplegg som skolen vår fører for å få barna til å lese mere og enda fortere. Vår kom dårlig ut på leseferdiheter i fjor på lansbasis før så jeg skjønner panikken deres men de har ikke tenkt igjennom alle konsekvensene dette kan ha. Eller så har de tenkt igjennom konsekvensene for så og ikk bry seg så mye om de med lettere lærevansker.

Jeg mener det må gå ann å få opp leselysten uten å måtte ty til slike simple metoder. Gode skoler klarer det uten å stigmatisere elevene. Det greier ikke vår skole.

Synes du har et godt poeng. Gode skoler klarer å få til både kartlegging og forbedrede ferdigheter uten i stor grad stigmatisere de som ikke presterer best.

Gjest Moderator

Du mener altså at et barn som sliter hardt med lesing er tilbakestående. Herlighet. Det blir som å påstå at du er psykopat fordi ditt inlegg er et tegn på psykopati.

Velg å overse kommentarene fra "buppa" i denne tråden. Hun er for tiden dols mest aktive "nett-troll", og blant de ting hun liker å påstå er at folk har barn som er tilbakestående.

Prøv å ignorer henne. Jeg kommer til å slette innleggene hennes senere i dag.

Her testes det høst og vår, men barna får ikke vite resultatet. De vet ikke engang at det er en slik test. Jeg synes det er utrolig greit å vite om vi trenger å øve litt ekstra på lesing hjemme.

Det er mulig de ikke har nevnt noe om dette for oss fordi ungene våre leser flytende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...