Gjest helgur Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 hei!! er en mann på 53 som har vært konstant tett i ører,nese og bryst i flere uker. vært hos lege og fått konstatert forkjølelse for en uke siden. fått nasonex, men virker ikke mye..er litt bedre i brystet, hostet opp masse hvitt slim sisste 2 dager og enorm produksjon av snørr.--har astma--bruker seretide. det som bekymrer mest er at luktesans og smakssans har vært fullstendig borte sisste uka og er det fortsatt. har vært på jobb--gått bra det, men føler meg redusert.burde jeg vært hos spesialist??var hos øre-nese-hals spes. ifjor, sa at alt ok bortsett fra polypper i nese.----ps ::når jeg holder for nese for å presse ut øreproppen blir jeg så svimmel at jeg føler at jeg besvimer. ok 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317777-tette-%C3%B8rernese-og-bryst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Med både astma og nesepolypper blir det økt slimdannelse, og i tillegg vanskeligere å få "renset bort" slimet. Noen med produktiv hoste ( løs/slimhoste) kan ha effekt av slimløsende tabletter ( eks Bronkyl). Rikelig væske-inntak er også viktig. Du bør også øke dosen Seretide til det dobbelte, og fortsette med dette i 2 uker etter at du er bra. Slimdannelse og tetthet i nese bør behandles med rikelig saltvann-skyll ( inn gjennom nese og ut gjennom munnen). Ved klart forstørrede polypper kan dette være vanskeligere enn normalt å få til. Noen har da effekt av avsvellende tabletter ( eks Rinexin) og eventuelt cortison-tabletter. Det bør også taes en bakterieprøve fra dypt i nesen. Antibiotika kan vurderes, ut fra hvilke bakterier som finnes. Disse tiltak bør gjøres nå, men synes det er rimelig at du blir henvist til en ØNH-lege som gjør en etterkontroll. Mest sannsynlig kommer luk/smak-sansen gradvis tilbake. For ordens skyld bør blodsukkeret ditt kontrolleres. Jeg har sett noen ganger i min praksis at kombinasjon diabetes og virus gi lengere tids problem med smak og lukt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317777-tette-%C3%B8rernese-og-bryst/#findComment-2617949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.