Gå til innhold

TETTE ØRER,NESE OG BRYST

Anbefalte innlegg

hei!! er en mann på 53 som har vært konstant tett i ører,nese og bryst i flere uker. vært hos lege og fått konstatert forkjølelse for en uke siden. fått nasonex, men virker ikke mye..er litt bedre i brystet, hostet opp masse hvitt slim sisste 2 dager og enorm produksjon av snørr.--har astma--bruker seretide. det som bekymrer mest er at luktesans og smakssans har vært fullstendig borte sisste uka og er det fortsatt. har vært på jobb--gått bra det, men føler meg redusert.burde jeg vært hos spesialist??var hos øre-nese-hals spes. ifjor, sa at alt ok bortsett fra polypper i nese.----ps ::når jeg holder for nese for å presse ut øreproppen blir jeg så svimmel at jeg føler at jeg besvimer. ok

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/317777-tette-%C3%B8rernese-og-bryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Med både astma og nesepolypper blir det økt slimdannelse, og i tillegg vanskeligere å få "renset bort" slimet.

Noen med produktiv hoste ( løs/slimhoste) kan ha effekt av slimløsende tabletter ( eks Bronkyl). Rikelig væske-inntak er også viktig. Du bør også øke dosen Seretide til det dobbelte, og fortsette med dette i 2 uker etter at du er bra.

Slimdannelse og tetthet i nese bør behandles med rikelig saltvann-skyll ( inn gjennom nese og ut gjennom munnen). Ved klart forstørrede polypper kan dette være vanskeligere enn normalt å få til. Noen har da effekt av avsvellende tabletter ( eks Rinexin) og eventuelt cortison-tabletter. Det bør også taes en bakterieprøve fra dypt i nesen. Antibiotika kan vurderes, ut fra hvilke bakterier som finnes. Disse tiltak bør gjøres nå, men synes det er rimelig at du blir henvist til en ØNH-lege som gjør en etterkontroll. Mest sannsynlig kommer luk/smak-sansen gradvis tilbake. For ordens skyld bør blodsukkeret ditt kontrolleres. Jeg har sett noen ganger i min praksis at kombinasjon diabetes og virus gi lengere tids problem med smak og lukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...