Gjest K-33 Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hei, jeg er gravid og bor i USA. Jeg skal føde her på et godt sykehus. Grunnen til at jeg skriver er at jeg fikk påvist marginal placenta previa under en rutinemessig ultralydundersøkelse i uke 21, og jeg lurer på hva kvinner i samme situasjon rådes til i Norge. Jeg er 33 år gammel og frisk, ingen tidligere svangerskap eller aborter. Er nå i uke 22. Normalvektig, følger retningslinjer mht. kosthold o.l. Alt ser bra ut med barnet. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner (som feks. blødninger) i svangerskapet annet enn bittelitt rosa utflod på dopapiret i uke 8. Er Rh negativ, barnets fars blodtype er positiv, men tar den nødvendige sprøyten for det. Jeg fikk beskjed av gynekologen (OB-legen) at morkaken med all sannsynlighet vil flytte seg oppover av seg selv, og at jeg må ha en ultralyd til om to måneder for å undersøke dette. Men hun ba meg også om å unngå samleie inntil det (sex uten penetrering var ok), og de ville ikke skrive under på helseattest som lar meg begynne på trening for gravide (ingen hopping tillatt). Når jeg surfer på nettet på hva norske kvinner blir rådet til, synes jeg dette virker veldig strengt (og kanskje preget av redsel for saksøking, slik mye legepraksis er her i USA)? Mannen min og jeg har derfor hatt samleie (men unngår dyp penetrering). Er dette ok i forhold til hva folk rådes til i Norge? Kan jeg (eller andre i tilsvarende situasjon) trene annen form for trening enn å gå tur? Og vi har planlagt å fly en ca åtte timer flytur når jeg er i henholdsvis uke 27 og 30, er det ok hvis jeg fortsatt ikke har hatt noen blødninger? Takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317831-placenta-previa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg skal forhøre meg med fødeavdelingens praksis, det tar et par dager før du får svar. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317831-placenta-previa/#findComment-2616438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg har hørt med vår fødeavdeling, og de har ingen restriksjoner med hensyn til samleie og fysisk aktivitet ved placenta marginalis (lavtsittende morkake) hvor det ikke har vært blødning eller sammentrekninger i livmoren. Som du har hørt er det stor sjanse for at den trekkes med opp over ettersom graviditeten utvikler seg. Du skal til ny ultralyd før du skal fly, og da får man avgjøre om det er problematisk. En lavtsittende morkake kan medføre risiko for for tidlig fødsel. Se flyselskapets regler. Lykke til med svangerskapet, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317831-placenta-previa/#findComment-2619290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.