Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått påvist "noe forhøyet mannlige kjønnshormoner", som det så fint het. Jeg har hatt sekundær amenorre etter tidligere anorexia. Nå har jeg imidlertid fått menstruasjon igjen, har hatt den to ganger, med 35 dagers mellomrom.Blødningene har vært slik de var før jeg ble syk ( vært frisk i ett par år, men ikke fått mensen før nå)., ganske kraftige blødninger i 7-8 dager. Selv om syklusen er lang, tror du jeg har eggløsning igjen, når det er normale blødninger? Mot de forhøyede mannlige kjønnshormoner, har gynekologen min satt meg på Decadron 0,25 mg pr døgn. Denne dosen er liten, men jeg er redd bivirkningene av denne typen medisin. Jeg skal bruke dette i tre måneder. Kan jeg bli gravid mens jeg står på dette? Og vil ikke dette føre til ytterligere forstyrrelse av menstruasjonen? Og; dersom nivået av de mannlige kjønnshormonene er lavere etter denne kuren, er det da håp for at de forstatt vil holde seg lavere? Vil den økte hårveksten jeg har fått avta av dette? Kan den gå tilbake? Håper på svar. Min gynekolog er umulig å få tak i....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31785-anti-androgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du kan ha en enzymfeil så du produserer for mye mannlig hormon. (Tilstanden PCO vil man vanligvis behandle på en annen måte)

1. Kan jeg bli gravid mens jeg står på dette?

Ja, det kan du, det vil ikke skade evt foster.

2. Og vil ikke dette føre til ytterligere

forstyrrelse av menstruasjonen?

Sannsynligvis ikke

3. Og; dersom nivået av de mannlige kjønnshormonene er lavere etter denne kuren, er det da håp for at de forstatt vil holde seg lavere?

Jeg vet helt ikke hva som er årsaken, men i de fleste tilfeller hjelper det ikke å gi en kur , man man fortsatt få behandling for å holde produksjonen nede

4. Vil den økte hårveksten jeg har fått avta av dette? Kan den gå tilbake?

Ja, hvis de mannlige hormoner reduseres, så vil hårene gå tilbake, men det tar mange måneder

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31785-anti-androgen/#findComment-125811
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...