Gjest (Anonymous) Skrevet 18. juli 2001 Del Skrevet 18. juli 2001 Jeg har hatt blæremola 2 ganger.Hadde første som 20 åring,gikk da ganske lenge før det ble oppdaget.Måtte ta blodprøver i 6mnd etterpå,og var veldig dårlig.Etter 1 år prøvde vi på nytt og fikk ei jente, alt var normalt.Men da vi skulle prøve på nummer to gikk det galt igjen.Denne gangen ble det oppdaget tidlig da jeg gikk på sykehuset jevnlig til kontroller.Jeg har veldig lyst på fler barn men vet ikke om jeg tør! Etter som jeg har forstått er blæremola ganske sjeldent og som de sa etter den første gangen var muligheten til å få det engang til lik null.Men enda fikk jeg det.Har forsøkt å spørre hvorfor dette skjer uten større hell.Kan det være noe galt med meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31787-bl%C3%A6remola/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. juli 2001 Del Skrevet 23. juli 2001 Du har kanskje et arvelig anlegg for mola? I Østen er det f.eks. mye vanligere enn det er her i landet, men uansett er gjentakelsesrisikoen nok ganske lav, se vedlegg: MOLA Mola (blæremola) er unormal omdanning av morkaken, den ser ut som en drueklase (derav navnet). Det skjer ved en av ca 2000 graviditeter. Ofte vil fosteret ikke ha utviklet seg, men man kan se mola sammen med levende foster. Kvinnen får de vanlige graviditetstegn, men ofte forsterket fordi mola produserer mer av svangerskapshormonet hCG, mengden kan måles ved en blodprøve. Livmoren vil ofte vokse mer enn ved vanlig graviditet. Ultralyd vil kunne avsløre mola. Man fjerner molaen ved å tømme livmoren med et 'abortsug'. Hos 5-10% kan mola utvikle seg til en ondartet svulst som man i dag heldigvis har stor mulighet for å behandle effektivt. For å kontrollere at det ikke skjer en slik utvikling følger man kvinnen med blodprøver (måling av hCG) i 6-12 måneder etterpå. Hun bør ikke bli gravid i den periode, p-pille kan brukes. Av en ukjent grunn er mola 10 ganger vanligere i Østen , f.eks, i Japan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31787-bl%C3%A6remola/#findComment-125813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wikarjusz Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Du har kanskje et arvelig anlegg for mola? I Østen er det f.eks. mye vanligere enn det er her i landet, men uansett er gjentakelsesrisikoen nok ganske lav, se vedlegg: MOLA Mola (blæremola) er unormal omdanning av morkaken, den ser ut som en drueklase (derav navnet). Det skjer ved en av ca 2000 graviditeter. Ofte vil fosteret ikke ha utviklet seg, men man kan se mola sammen med levende foster. Kvinnen får de vanlige graviditetstegn, men ofte forsterket fordi mola produserer mer av svangerskapshormonet hCG, mengden kan måles ved en blodprøve. Livmoren vil ofte vokse mer enn ved vanlig graviditet. Ultralyd vil kunne avsløre mola. Man fjerner molaen ved å tømme livmoren med et 'abortsug'. Hos 5-10% kan mola utvikle seg til en ondartet svulst som man i dag heldigvis har stor mulighet for å behandle effektivt. For å kontrollere at det ikke skjer en slik utvikling følger man kvinnen med blodprøver (måling av hCG) i 6-12 måneder etterpå. Hun bør ikke bli gravid i den periode, p-pille kan brukes. Av en ukjent grunn er mola 10 ganger vanligere i Østen , f.eks, i Japan Hei,jeg er 46 ¨år gammel kvinne.Jeg hadde mola for 2 uker siden.min hCG er ¨500.Skal ta flere blod prøver snart.Samboern min er asiater,kan det ha noe betydning at jeg har fatt mola?Har 2 friske sønner fra før.hilsen en polsk kvinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31787-bl%C3%A6remola/#findComment-2368684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.