Gjest seborroiker Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hei, Jeg fikk diagnosen seborroisk eksem (evt. perioral dermatitt) for 15 år siden, hvor hudleger siden har vært i tvil om jeg egentlig bare har rosacea, eller begge sykdommene. Det har utviklet seg mer og mer. Nå er jeg 32 år. Jeg får rød hud i ansiktet, og blir ekstra rød i de seborroiske områdene. Dvs, tinning, foran ører, rundt munn, sentralt i panne, og i øyenbryn. Men jeg flasser aldri. Jeg har noen små "soppkuler" (kviselignende, men med gul/hvit knopp) i pannen. Huden kan klø, svi og brenne. Noen ganger kan jeg også bli nummen i kinn og på hake. Det dirrer nærmest i huden. Når jeg leser om seb. dermatitt står det "fet hud med flassing og gulaktige flak". Dette stemmer ikke med mitt bilde. Jeg har rød hud, flusher, får synlige blodkar i kinn og under øyne, men har også fet hud. Litt rødhet og kløe i hodebunnen, men sjelden flass. Derimot vonde follikulliter. For 2-3 år siden fikk jeg smerter og følelser av å ha sand i øynene. Det kunne være ømt å ta på øyelokkene og øyene var svært tørre, men huden på øyelokkene var helt hvit, dog fet. Hudlege og øyelege konkluderte med allergi siden de ikke fant utvortes tegn på rosacea på øyelokkene. Ingen av medesinene hjalp, og jeg var like ille i pollenfattige januar, som i juli. Personlig har jeg alltid følt meg sikker på at dette er ocular rosacea (evt. seborre). Til slutt satte hudlegen meg på 3 mnd med tetralysal (600 mg daglig), og etter 4-5 uker klarnet øynene opp. Jeg tar nå 300 mg pr dag, på siste mnd. Tåreproduksjonen er normalisert og øynene kjennes mye bedre ut. Mitt spørsmål er: Hvordan tolker jeg denne forbedringen? Er øyeplagene relatert til rosacea, eller seborre? Jeg trodde egentlig ikke tetralysal hjalp på seborre? På nettet leser jeg at også seborre kan gi øyeplager, og ikke bare rosacea? Neste spørsål: Follikullitene i hodebunnen (samt en og annen i øregangene) forsvant etter få dager når jeg tok 600 mg tetralysal. Så fort jeg trappet ned til 300 mg kom de gradvis tilbake i hodebunnen. Ikke så mye som før, men fortsatt plagsomt. Hudlegen sa dette er sopp og at tetralysal ikke vil ha effekt. Men faktum er at de ikke reagerer særlig på fungoral shampo som jeg har prøvd med i 2-3 år, men forsvinner altså med stor nok dose tetralysal. Siste spørsmål: Til tider kan jeg få små kviselignende kuler med gul/hvit knopp i pannen. Er de også en del av seborroisk eksem? Hudlegen sier også at dette er sopp. Hvorfor får jeg ikke flass og slikt som andre seborroikere? Men soppkuler? Slik har det vært i nærmere 10 år. De kommer og går. Disse responderer nok dårligere på tetralysal enn follikullitene i hodebunnen. Som du sikkert forstår har jeg altså en del hudplager. Hudlegen foreslår roaccutane (lav dose over lang tid), men jeg er noe skeptisk siden det kun gir meg en pause, for så å blomstre igjen som før. Målet er å finne behandling som gir meg følelsen av kontroll over lang tid, men jeg reagerer dårlig på hydrokortison og standardlinjen "seborre er derimot veldig lett og behandle og holde vedlike" som står for eks. i pasienthåndboka virker helt fremmed for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/317935-rosacea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.