Gå til innhold

Utroskap og etterpåklokskap

Anbefalte innlegg

Gjest FUA FØRST

Hei - Jeg er en mann sist i 50 årene som har vært gift/samboer i snart 30. Sexlivet vår har gjennom alle år vært turbulent, jeg har og har hatt sterke drifter, mens hun, bortsett fra i de første barnløse årene, og enkelte perioder, har hatt mindre. Hun har hatt fysiske begrensinger, eksempelvis sopp og tørrhet i skjede. For en del år siden fjernet gjennomførte hun en undelivsoperasjon som gjør vaginal samleie smertefullt. Jeg har fått utallige avvisninger, og vi har krangla om hyppighet i det uendelige, smerten har sikkert vært like stor på begge sider. Hun er nok den sterkeste mentalt sett, mens jeg blir skikkelig deppa. Vi har gjennomført samlivskurs og gått til ekteskapsrådgiver for en del år siden. Forut for dette hadde jeg bestemt meg etter en særdeles smertefull avvisning at nå var det slutt, potensen svikta og jeg hadde ikke mer lyst på henne. Hun tok initiativ til gjenforening og kurs og vi stabla oss på beina igjen. Innledning til samleie er blitt relativt rutinepreget, jeg tør nesten ikke forsøke meg når jeg er oppriktig kåt på henne, da smerter det for mye å bli avvist, men vi avtaler tidspunkt, eller går til sengs når hun inviterer. Ofte er jeg da egenlig ikke ordenlig kåt, men bruker anledningen. Vi er oppriktig glad i hverandre og jeg vil gjerne bli gammel sammen med henne, men jeg har et vanvittig udekket behov for å oppleve å bli begjært. I løpet av det siste året har jeg to ganger kommet i "utro" situasjoner, begge gangene ble jeg sjekka opp, og ifm med inntak av alkohol. Første gang klarte jeg å avverge m litt kyssing og fulgte deretter dama hjem. Men nå sist ble jeg med ei yngre dame som jeg gikk til sengs med. Ikke noe suksess for noen av oss tror jeg, litt for mye alkohol i blodet på begge to! Nå sitter jeg altså med skikkelig bondeanger, har vært utro uten at det har gitt meg noe, jeg vet at behovet mitt for å bli begjært er retta mot kona mi og ingen andre Jeg har fått en lærepenge som smerter og har behov for å dele denne smerten, men er det riktig å fortelle? Tilsvarende hvis hun hadde vært uttro, hadde jeg ikke hatt noe ønske om å vite om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318069-utroskap-og-etterp%C3%A5klokskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er vanskelig når det er sånn.. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere ikke kan gjøre hverandre kåte i stedet for å planlegge??? Så langt vi kommer med å planlegge er hvis den ene er kåt og vil ha en kjappis og spør om vi skal ta en kjapp en.. hehe.. ellers så koser vi mye, og ender ofte med sex fordi vi får lyst på hveranre underveis. Vil hun ikke kose heller? Det er jo ikke bare å skru på sexlysta? Noen ganger er man bare kåt, men stort sett så er det jo best med litt oppvarming.

Har du sagt til henne at du ønsker mer kos/intimitet uten at det behøver å føre til sex? Hvis hun blir med på dette (da må du ikke trå over grensene hennes og prøve deg på samleie før hun er klar) så tror jeg dere etterhvert vil finne tilbake til begjæret og lysten, uten å bestemme dere for når dere skal ha dere. Ligg naken sammen på sofaen og se på tv, hold rundt hverandre. Ikke vær redd for å kose uten å føle press til mer.. Men vis henne at det går an uten å føre til sex. jeg tror hun etterhvert vil ønske mer enn bare kos etter en stund. :)

Når det gjelder utroskapet, så er det du som har driti deg ut, men jeg skjønner at det kan skje når det er sånn som du beskriver. Du forteller det hvis du vil slå i hjæl alle sjanser dere har for å få et bedre sexliv.. Så jeg mener du må takle denne smerten og dårlige samvittheten alene, hun vil bare bli utrolig såret og miste tililtt og lysta helt på deg. Men jobb heller med forholdet deres, og prøv å gjør noe med deres sexliv i stedet for å hoppe i høyet med damer du ikke har lyst på.

Om hun ikke klarer samleie, så er det mye annet man kan gjøre :) Oljemassasje over hele kroppen er deilig det og.. Godt eksempel på intimitet uten sex :)

Toril Hepsø, familieterapeut

Du har vært utro mot din kone, en gang på 30 år har du hatt sexmed en annen kvinne slik jeg oppfatter deg.

Du setter hendelsen inn i en sammenheng med at du har kjent deg avvist seksuelt gjennom mange år og det kan by på fristelser ift til andre sex-partnere. Det er allikevel veldig vanlig at "one night stand" ikke gir noen god seksuell opplevelse både fordi det er mye alkohol med i bildet og fordi det er mye stress i kroppen knyttet til å bryte egen etikk på området. I tillegg tar det ofte tid å bli trygg og avslappet noktil å nyte sex med en ny partner.

Det er ikke et opplagt råd i gi deg ift til det du spør om. Det er fordeler og ulemper ved begge måter å takle situasjonen på.

Ved å fortelle alt til din kone, slipper du å føle at du skjuler noe for henne. Samtidig har du ingen kontroll på hardt hun kommer til å ta informasjonen og hvordan deg vil virkt psykisk på henne. Mange som får vite om ektefellens utroskap sliter svært lenge med å komme gjennomdette og videre i forholdet fordi det oppleves som et enormt svik, selv om det bare var en gang og i fylla.

Dersom du lar være å si noe tar du sannsynligvis den største belastningen selv, og sparer din kone for smerte som uansett ikke hjelper, fordi det som er gjort er gjort uansett.

Hvis det stemmer at det bare er denne ene gangen er det kanskje mye som tyder på at det er klokt å ikke fortelle dette til din kone. Dette også fordi det ikke høres ut som det er følelser involvert for denne andre kvinnen fra din side.

Det jeg tror er viktigere for deg p fokusere på er ar disse hendelsene har skjedd med kort til mellom og det tyder kanskje på at du utsetter deg at noe liknende skal skje igjen. Det er ditt ansvar å ta stilling tildette før du igjen står i en liknende situasjon.

Du må bestemme deg for hvor mye du skal tillate deg å drikke når du er ute uten din kone og hvor opptatt du skal være av å stifte kvinne bekjentskaper.

Bruker du tilsvarende tid og kapasitet på kone kan det hende det blir mer både romantikk, gode opplevelser og sex mellom dere.

Gjest FUA FØRST

Takk for svar, med råd og betraktninger som samsvarer med mine egne. Man får nytt perspektiv på ting etter en slik opplevelse. Sex er veldig viktig for meg, men etter mange års godt samliv, opplevelser, samt en flott familie er det mange andre ting i vektskåla. Og som du sier god sex er avhengig av gode følelser og fortolighet.

Får satse på å prøve holde meg i skinnet, vi har ellers et godt samliv med stor frihet og mange egne aktiviteter såvel sporslige som sosiale, og det ville være fatalt om vi mista tryggheten på hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...