Gjest Rumler Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Har slitt med magen i 9 måneder. Begynte som diaré, og gikk over til kraftig rumling, ømhet og oppblåsthet. Vært til gastroskopi, hvor de fant magekatarr og ”spiserørsbrokk”. Gått på to tabletter Losec, deretter én tablett Nexium hver dag over lengre tid. Synes de har kjipe bivirkninger, og har kuttet dem ut en ukes tid, noe som ikke har gått så bra. Sover vanvittig dårlig pga rumlingen i magen, ofte bare 4-5 timer hver natt, uavhengig av om jeg tar medisiner eller ikke. Har en ansvarsfull jobb, så det sier seg selv at dette er veldig slitsomt. Var nettopp hos en ny lege som mente jeg kanskje hadde en infeksjon, selv om det ikke vises på prøver. Fikk Flagyl (fem tabletter daglig i fire dager), noe jeg responderte veldig bra på. Følte meg nesten helt som før. Nå har det gått noen dager siden jeg sluttet på antibiotika, og de samme problemene har kommet tilbake. Aldri hatt noen som helst problemer med magen før, har aldri hatt matallergier, og har alltid hatt et godt sovehjerte. Spiser svært sunt, og unngår kaffe, rødvin, for mye melkeprodukter, etc. fordi magen blir verre av det. Er slank, veltrent og ikke-røyker. Jeg orker ikke å ha det sånn. Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre? Kan jeg bli kvitt dette? Kvinne 30 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318087-mageproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Vanskelig å vite om det er fordi du sluttet med Flagyl at problemene ble verre, eller om det var effekten av syreblokkerende som ebbet ut. Antibiotika har flere bivirkninger enn syreblokkerende, som enkelte må bruke fast. Kan ikke helt skjønne at bivirkningene av disse er så ille. Kan være vanskelig å skille bivirkning fra virkning eller sykdom i seg selv. Særlig når det gjelder mage/tarm-problematikk. Dersom du har vært i tropiske strøk før plagene begynte bør man lete grundigere etter spesielle infeksjoner. Diare og vekttap er da vanlig. Det er interessant dersom Flagyl faktisk hadde effekt. Det KAN være fordi den gir raskere tarm-passasje, og ikke fordi den er bakteriedrepende. Kanskje du burde jobbe mer for å få fart på tarmen ( MYE drikke, fiberpulver og gjerne Biola). Stress hemmer også tarmfunksjon. Kanskje kan du be legen din om å måle IgE-verdier. Disse kan økes ved innvollsorm/mark. Sistnevnte burde ha vært påvist ved "anaerob" bakteriedyrkning av tarmbakterier. Sjekk om dette er gjort. B12-verdier bør også måles; kan falle ved spesielle infeksjoner, eller ved dårlig opptak i øvre tarmsystem. Generelle blodprøver som viser blodceller og infeksjoner bør taes. Sannsynligvis er det allerede gjort. Høyst sannsynlig vil du bli kvitt dette, fordi du har hatt god helse før, og fordi du ikke har blitt gradvis værre som man ville blitt ved alvorlige tarmlidelser. Når det gjelder mage, så er det mange undersøkelser man kan velge mellom. Kanskje bør fastlegen din konferere med en gastroenterolog eller indremedisiner for å vurdere hva som skal gjøres videre. Beklager litt ustrukturert svar. Muligens gjenspeiler det kompleksiteten til tarmsystemet vårt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318087-mageproblemer/#findComment-2620633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.