Gjest matrise Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hei! Jeg trenger desperat hjelp!30 år gammel og har hatt dette siden jeg var 17 år. Ca to uker før mensen er jeg kjempe dårlig.Er kvalm(føler jeg skal kaste opp når som helst) svimmel og har hete tokter. Jeg er så varm at jeg føler jeg har veldig høy feber(noe jeg ikke har) Våkner på nettene av at jeg svetter-kaldsvetter. Må lukke opp vindu på soverom og hive av meg dyne. Og ligger å vrir meg av kvalme og elendighet. Føler faktisk at min siste time er kommet noen ganger. Har det sånn 24 t i døgnet i 1-2ukefør hver mens. Dette går ut over hele livs kvaliteten min. Både mann,barnet mitt og jobben. Sliter med dårlig samvittiget og syns det er flaut og vanskelig å forklare på jobb. Jeg er jo borte fra jobb ca annenhver mnd i flere dager pga dette. Har vært hos fastlegen min mange ganger men til ingen nytte. Har tatt hormon prøver-di er fine.. Har også prøvd Afipran 10mg ogSpirix 25 mg-til ingen nytte. Jeg tar vitaminer og omega3 hver dag. Har ikke gått på p-pillen på 7 år. Prøvd forskjellige men var veldig dårlig når jeg gikk på pillen. Kan jo også nevne at i mitt svangerskap var jeg syk ni mnd med samme plagene-var da sykemeldt. Er dette noen sammenheng? Det er nødt til å være noe gale med hormonene mine-eller? Trenger hjelp nå-orker ikke å ha det slik lengre.. Kan du hjelp meg? Hilsen sliten og fortvilet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318192-pms-plager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hei! P-piller eller hormonspiral kan hjelpe. Men hvis du ikke ønsker å bruke hormontilskudd, så kan det finnes andre alternativ. Jeg har hatt nytte av helsekostprodukter som baserer seg på yamsrot. I utgangspunktet var jeg utrolig skeptis, men forsøkte fordi jeg var desperat, og fikk beskrevet effekten på en salgskveld for dette merket. Jeg vil ikke legge ut merke på produktet her, men kan tenke meg at andre produkter med tilsvarende virkestoffer også kan hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318192-pms-plager/#findComment-2619307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Det var jo riktig ille med den beskrivelse. Jeg tror ikke det er noe galt med dine hormoner hvis du har regelmessige menstruasjoner, men du ragerer unormalt på de hormoner man har etter eggløsning og frem til menstruasjonen sette inn. Det er samme hormoner man har i graviditet, bare i mye større mengde. Det er flere muligheter for behandling. 1. Endring av livsstil med mer søvn, mer mosjon, mindre alkohol og mindre kaffe. 2. Forsøk med en nyere p-pille, for eksempel Yasmin eller Yasminelle eller Yazzigo (den siste er på vei inn på markedet). Du kan evt. ta pillen uten pause så du får en jevn hormonbalanse. 3. ’Lykkepille’ som du bare tar i de ukene du er plaget, er sannsynligvis det mest effektive, men kan ha bivirkninger (for eksempel mangel på sexlyst). 4. At man setter deg i en kunstig overgangsalder med medikamenter av typen GnRH-analoger (sprøyte satt hver måned eller hver 3.måned). Det gir bivirkninger som i overgangsalderen med hetetokter og tørr skjede, men det kan gi tilleggsbehandling så det unngås. Det er kostbar behandling (1500 kr per måned), men det kan søkes om tilskudd og er jo billigere enn sykmelding. Be din lege om henvisning til en gynekolog som kan hjelpe deg. Det blir å prøve seg frem, men det må være mulig å hjelpe deg på en eller annen måte. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318192-pms-plager/#findComment-2620193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.