Gå til innhold

roaccutane og plstik operasjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Når det gjelder Roaccutane og risiko for arrdannelse ved forskjellige operasjoner, hudsliping osv foreligger det det veldig mange råd, advarsler osv, men dessverre ikke så mye konkret. Jeg har behandlet pasienter med dette medikamentet i over 20 år og utfører også endel småkirurgi, laser mm i min praksis så har litt erfaring, men vi har hele tiden vært forsiktige. På et møte med noen av verdens fremste hudleger innen laserbehandling i august spurte jeg i plenum om noen kjente til dokumentasjon på økt arrtendens med Roaccutane og forskjellig typer laserbehandling, men ingen hadde noe konkret. Likevel var alle forsiktige og rådet andre til å være det. Det som er helt sikkert, er at en brå start på Roaccutanekur med full dosering fra start kan forårsake betydelig ekstra acneutbrudd og gi arr på den måten. Jeg råder derfor alle til å starte med bare en tablett og deretter øke gradvis etter 2-3 uker dersom huden ikke forverres eller det kommer andre bivirkninger. En annen ting er at man lenge har utført arrbehandling med en såkalt CO2 laser hos acne pasienter. Tilheling etter slik behandling forutsetter bla a at det finnes normalt fungerende og beliggende talgkjertler i huden. Etter Roaccutanebehandling vil disse være mye mindre og ikke ligge så dypt som før og det tar lang tid før dette går tilbake til "normalt" etter kuren. Derfor skal slik laserbehandling ikke utføres før det har gått 6-12 mnd etter avsluttet tablettinntak. Det finnes rapporter på at det har blitt forsinket tilheling og arr dersom CO2 laser ble utført for raskt etter pilleavslutning. Når det gjelder rene kirurgiske prosedyrer og samspill med isotretinoin (Roaccutane) , vil det evt være snakk om en ren farmakologisk påvirkning av hele prosessen med sårtilheling. Når vi ikke vet helt sikkert og mange advarer , synes jeg man for sikkerhets bør unngå inngrep/operasjoner som kan vente . Etter avsluttet kur , er medikamentet ute av kroppen på 2-4 uker. På Hudklinikken råder vi derfor til å vente 2-3 måneder med kirugiske operasjoner, kar- og hårlaser kan utføres under Roaccutanekuren hvis huden er normal på steder som skal behandles, overflatelaser(Fraxel/ Erbium/ CO2) må vente 3-12 mnd avhengig av hvilken maskin som skal benyttes. En tilleggsfaktor ved neseoperasjon er at neseslimhinnen ofte er betydelig påvirket av Roaccutane, forbigående. Mitt råd til deg er altså at du bør vente minst 2 mnd mellom acnekuren og neseoperasjon. Du bør også vente med brystoperasjonen. En annen ting er det alltid blir arr etter ”utvendige” operasjoner der det skjæres i huden. Hvis man er ekstra uheldig, kan man få et arrproblem som er betydelig større enn det kosmetiske lytet man ønsket å rette på . Dette er det viktig å tenke nøye igjennom på forhånd, evt diskutere med andre som har gjort det samme, slik at man bare utsetter seg for operasjoner som man mener er svært viktige , eller absolutt nødvendige. Lykke til ! Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...