Gå til innhold

Infeksjon i livmor, egggledere, eggstokker?

Anbefalte innlegg

Gjest meget engstelig

Hei! Jeg fødte nylig mitt første barn med katastrofesnitt på indikasjon truende fosterasfyksi. Viste seg at morkaken hadde løsnet for tidlig. Det oppstod komplikasjoner med meg postop.og jeg gir her en oppsummering av dette (har fått journalen min): 2 dager postop: Feber med frostanfall, CRP 197, hvite 14,1. Op.såret vætsket ikke men var svakt rødt. Fikk svar på urinprøve tatt dagen før fødsel som viste GBS i urinen. Ble satt på Amoxicillin. 4 dager postop: Fortsatt rødme rundt op.såret. CRP steget til 276, fallende hvite til 9,0. Blodkulturer viste oppvekst av E Coli. Gynekolog vurderte livmoren lett palp.øm som forventet postop. En annen gynekolog trykte mye hardere på livmoren 2 dager tidligere og det gjorde veldig vondt. UL viste ingen tegn til væskeansaml. under rødt omr. i bukvegg men 2 mindre fortykninger som gynekolgen syntes minnet mest om hinnerester. Amoxicillin ble seponert og det ble startet med Claforan i.v. 6 dager postop: Fortsatt feber, CRP 174, lett stigende hvite 10,2. Svar på vag.bakt.prøve tatt 2 dager postop som viste rikelig vekst av Prevotella. Flagyl i.v ble lagt til. 7 dager postop: Ikke frostanfall men forts.svingende temp. Økende varmefølelse og rødere rundt såret. UL viste væskeansaml. i bukveggen svarende til såret. Vaginal UL viste jevn intrauterin diastase max ca 9 mm, ikke lenger mistanke om intrauterine rester og ikke palp.ømhet av uterus med vag.proben. Ble gjort sårrevisjon pga at det ble vurdert til å være begynnende abscedering i bukveggen. Under sårrevisjonen viste det seg at det var ingen tegn til organisert/infisert hematom og ingen tegn til nekrotisk vev, det ble innlagt 2 dren som ble fjernet dagen etter pga at det ikke var noen mistanke om sårinf., CRP 200, hvite 11,2. Overgang til peroral antibiotika, Keflex og Flagyl, ved hjemreise. Spørsmål: Da jeg kom hjem leste jeg et sted at 6-7 % blir sterile etter keisersnitt, oftest pga infeksjon. Det gjelder vel da infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker? og etter at jeg leste dette er jeg blitt veldig bekymret for om jeg hadde det og dermed kan ha blitt steril. Gynekologen på sykehuset mener at det er blitt undersøkt om jeg hadde infeksjon i noen av disse organene og sier at det ikke fins noen holdepunkter for det. Men HVORDAN er egentlig dette undersøkt? Hun sier det ville bli gjort CT hvis man hadde mistanke om det???Jeg leste også at blodforgiftning oftest oppstår når man har en infeksjon et annet sted i kroppen. Legen på syehuset sier hun ikke vet hvor E.Coli bakterien i blodet mitt kom fra men tror at det var mine egne bakterier. Jeg er jo så redd at det skal ha vært en infeksjon med denne bakterien i livmor, eggledere el. eggstokker og derfra ha spredd seg over i blodet.. Kan du beroligge meg med noen tenkbare steder den kan ha kommet fra over i blodet? Før fødselen tok jeg klyster og fikk ikke dusjet etter det.. Vet at E. Coli er en tarmbakterie- kan den ha vært på huden og på så vis ha førts inn i blodet mitt da jeg ble skjært opp? Med tanke på at det ble så akutt hadde de mindre tid til å vaske ordentlig først sa de..Eller kan denne bakterien ha blitt ført inn i blodet mitt da vannet ble tatt? Eller da jeg fikk drypp ved igangsettelse av fødselen? Eller da jeg fikk antibiotika i.v i forb. med keisersnittet? Eller da blærekateter ble innlagt ved keisersnittet? Har lest et sted at E.Coli også finns i skjeden normalt. Er det vanlig med infeksjon av denne bakterien i livmor, eggledere, eggstokker? I tillegg til oppvekst av prevotella hadde jeg også GBS som ble funnet i urinen så den er det vel trolig at jeg hadde mye av? Er det trolig at disse bakteriene vandret oppover med tanke på at jeg hadde så mye av de? Om jeg skal ha hatt infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker som følge av det jeg har beskrevet-hvor stor er risikoen for at jeg er blitt steril? Fikk jeg antibiotikabeh. tidlig nok? For det må vel være positivt å få beh. så tidlig som mulig for å minske risiko for sterilitet? Ønsker meg fler barn. Vet jo at det ikke går an å undersøke om jeg er blitt steril men tenker om du kan si noe om hva du tror utifra det jeg skriver.. Jeg testet negativt på klamydia i graviditeten.(har aldri testet positivt på klamydia). Renselsen min luktet ikke vondt. Kan jeg trøste meg med at renselsen burde luktet ille om jeg hadde hatt infeksjon der? Og ville jeg ha vært palp.øm når legen gjorde innvendig UL? men den gjordes jo etter oppstart av antibiotika,.så kan jo hende medisinen allerede hadde begynt ta knekken på det da? (Livmorhalsen var åpnet 9 cm da jeg akutt ble sendt opp på operasjonsbordet). Føler legen på sykehuset hadde så dårlig tid så jeg spør her..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318249-infeksjon-i-livmor-egggledere-eggstokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var et veldig langt brev med mange spørsmål, jeg skal ta dem ett etter ett.

Jeg kan forstå at du er skremt av det du har opplevd på fødeavdelingen. Du sier ikke noe om hvordan det gikk med barnet, så jeg regner med at det står bra til med barnet, og det er tross alt det viktigste. Ved et katastrofe-keisersnitt går man litt på akkord med vaskingen, og det er større risiko for infeksjon. Jeg tror at du har hatt en sårinfeksjon og evt. en urinveisinfeksjon med colibakterier som har gått i blodet. GBS i urin hos den gravide kan være farlig for den nyfødte, spesielt med for tidlig fødsel.

Tallet at 6-8% blir sterile etter keisersnitt er nytt for meg. Hvorfra stammer det? Det er uvanlig med infeksjon i eggledere etter fødsel, og det er det som kan føre til sterilitet, ikke infeksjon i livmoren. Du har fått godt med antibiotikum som også er behandling for egglederbetennelse, så du har vært dekket inn. Jeg tror ikke det har vært egglederbetennelse, men hadde det vært, er risiko for sterilitet ca 15%.

E coli kommer fra tarmen, kan gå i urinen og derfra i blodet, for eksempel når man legger inn kateter ved keisersnittet.

Ved infeksjon i livmor vil det ofte være rikelig og illeluktende renselse. Livmoren er alltid øm etter en fødsel, og mer etter et keisersnitt hvor det er sår i den.

Jeg synes du skal ta det helt med ro. I verste fall kan man få utført prøverørsbehandling hvis egglederne er ødelagt, men jeg tror ikke det er tilfelle hos deg.

Ble du beroliget? Vennlig hilsen Mette H Moen

Det var et veldig langt brev med mange spørsmål, jeg skal ta dem ett etter ett.

Jeg kan forstå at du er skremt av det du har opplevd på fødeavdelingen. Du sier ikke noe om hvordan det gikk med barnet, så jeg regner med at det står bra til med barnet, og det er tross alt det viktigste. Ved et katastrofe-keisersnitt går man litt på akkord med vaskingen, og det er større risiko for infeksjon. Jeg tror at du har hatt en sårinfeksjon og evt. en urinveisinfeksjon med colibakterier som har gått i blodet. GBS i urin hos den gravide kan være farlig for den nyfødte, spesielt med for tidlig fødsel.

Tallet at 6-8% blir sterile etter keisersnitt er nytt for meg. Hvorfra stammer det? Det er uvanlig med infeksjon i eggledere etter fødsel, og det er det som kan føre til sterilitet, ikke infeksjon i livmoren. Du har fått godt med antibiotikum som også er behandling for egglederbetennelse, så du har vært dekket inn. Jeg tror ikke det har vært egglederbetennelse, men hadde det vært, er risiko for sterilitet ca 15%.

E coli kommer fra tarmen, kan gå i urinen og derfra i blodet, for eksempel når man legger inn kateter ved keisersnittet.

Ved infeksjon i livmor vil det ofte være rikelig og illeluktende renselse. Livmoren er alltid øm etter en fødsel, og mer etter et keisersnitt hvor det er sår i den.

Jeg synes du skal ta det helt med ro. I verste fall kan man få utført prøverørsbehandling hvis egglederne er ødelagt, men jeg tror ikke det er tilfelle hos deg.

Ble du beroliget? Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei igjen Mette og tusen takk for svar, Ja, barnet mitt har gudskjelov vært helt friskt hele tiden og det er jeg så klart sjeleglad for.Jeg glemte skrive i mitt forrige innlegg at jeg er 28 år. Jeg ble absolutt beroliget av svaret ditt men har likevel noen flere spørsmål jeg håper du ser og kan svare på.

Det ble ikke funnet E Coli i urinen min.Kan den likevel ha vært i urinen min? Hvis ikke, kan denne bakterien tenkes ha kommet over i blodet på noen av de andre måtene jeg spurte om i forrige innlegg?

Bakterieprøven som ble tatt av såret mitt under reop.av det overfladiske hematomet var negativ så vidt jeg vet for jeg fikk ikke vite noe annet. Kan det likevel ha vært infeksjon i såret med tanke på at jeg var rød og varm rundt såret og hadde væskeansamling under det røde området? Hadde jo fått endel antibiotika før det tidspunktet denne bakterieprøven ble tatt så kan jo hende bakteriene var borte ved det tidspunktet og at den derfor var negativ?

Det står på www.nettdoktor.no under "keisersnitt" at 6-7 % blir sterile etter keisersnitt.

Du mener at denne bakterien Prevotella som jeg hadde oppvekst av i skjeden ikke nødvendigvis har vandret videre oppover til livmor, eggledere til tross for at det gikk 5 dager fra denne bakt.prøven ble tatt til jeg fikk svar? Og er det slik at til tross for at GBS blir funnet i urinen behøver ikke nødvendigvis heller den ha vandret videre oppover og forårsaket betennelse?

Om man har hatt egglederbetennelse-pleier da begge å være rammet eller kan det også være bare på ene siden? Om man har livmorbetennelse-hvor vanlig er det da at bakteriene vandrer videre og forårsaker egglederbetennelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...