Gå til innhold

Tilstoppede talgkjærler/overproduksjon av talg...?

Anbefalte innlegg

Jeg en en 31 år ung kvinne som er veldig plaget av "hvite prikker" under og rundt øynene. Jeg vet at det er talgkjærtler. Disse vises veldig godt å er skjenerende. Jeg er alene med to barn så hudbehandling på salong blir for dyrt for meg. Har vært en gang å fått klemt ut noen men det var både dyrt, smertefull å prikkene kom fort tilbake. Jeg vet jeg ikke har noe unormalt kosthold å drikker ca 2 liter vann om dagen. Lurer på om denne overproduksjonen har forbindelse med hormoner? I så fall så må det jo være en eller annen ubalanse i hormonene mine...? Kan stoffskifte ha noe med det å gjøre? Mitt er innenfor normalt men på grensen litt høyt, hvis jeg husker rett? Er det noe jo kan gjøre eller behandling som kan hjelpe meg? Hilsen Rådvill...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du har noe som kalles for milier, en helt ufarlig , men for de fleste som har det, ganske sjenerende tilstand. En milie err en lukket talgkjertel, men til forskjell fra en kvise, er det ikke betennelse. Problemet er at den ikke åpner seg og kommer ut og er vedv arende godt synlig. Det skyldes nok til en viss grad hormonpåvirkning, men ikke utover det normalet , problemet ligger nok i at talgen ikke kommer ut etter hvert. Dette har ikke noe å gjøre med kosthold eller vanninntak. Og behandlingen består i å åpne og tømme ut kjertlene, men dette hindrer ikke at det dannes nye eller om igjen. Vi forsøker dessuten å smøre litt a-vitamin krem ("ABERELA") i de aktuelle områdene for å redusere aktiviteten i talgkjertlene. Denne kremen kan virke litt lokalirriterende og tåles ikke av alle , evt bare annen hver kveld. Må fåes på resept, spør legen din. Lykke til. Mvh Jon Langeland

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...