Tullerull Skrevet 19. juli 2001 Del Skrevet 19. juli 2001 I disse ferietider har jeg problemer med å finne folk som kan hjelpe, derfor prøver jeg her. Pga. flate, små og ikke minst såre brystvorter har jeg store problemer med ammingen, så derfor pumper jeg ut morsmelk og gir til gutten min som nå er 4 uker. Nå lurer jeg på om han får for mye mat. Han har lagt på seg 1100 gram siden fødselen (veide 3700g da han ble født). Siden jeg pumper vet jeg nøyaktig hva han får, og han drikker mellom 750 og 900 ml i døgnet. Er ikke dette mye? Jeg føler han krever mat hele tiden. Han spiser opptil 10 små og store måltider i døgnet, så det blir mye styr med mating, pumping og sterilisering. De største måltidene er på 120-130 ml, mens noen måltider er på 50-60 ml. Jeg er redd han bare svelger unna siden han får flaske, og at han derfor vil øke for mye i vekt. Hvor mye er "normal" mengde morsmelk i døgnet? Tror du han hadde drukket så mye hvis han bare hadde diet også? Noen dager legger jeg ham til brystet et par ganger, og da er det sjelden han er fornøyd bare med det. Må som regel få en skvett på flaske også. Jeg har mye melk tror jeg. Pumper ut 90-160 ml melk ca hver 3. time på dagtid og en gang om natten. Kan jeg gi ham så mye melk han vil? Er så usikker på dette, så jeg håper noen kan ta seg tid til å svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31833-kan-du-hjelpe-jordmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingelinn Skrevet 20. juli 2001 Del Skrevet 20. juli 2001 Så lenge har får morsmelk og er så nyfødt som han her, ville jeg ikke bekymret meg for det store inntaket:o) Noen barn raser opp i vekt de første mnd. for deretter å stabilisere seg. Min datter var superfeit da hun var 2 mnd (fikk bare morsmelk), men nå som toåring er hun nesten tynnere enn normalen fordi hun er så aktiv. Kanksje gutten din trenger mye mat nå i starten vet du... Du kan jo etterhvert tenke på om det er noe annet det kan være andre grunner til at han blir urolig - at han ikek nødvendigvis er sulten hver gang han er misfornøyd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31833-kan-du-hjelpe-jordmor/#findComment-125464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. juli 2001 Del Skrevet 20. juli 2001 I prinsippet kan man si at et spebarn ikke tar til seg mer morsmelk enn det orker å fordøye. Barnet vil gulpe og kaste opp, nekte å spise når det har fått nok eller mer enn nok. Vektøkningen til din gutt er helt fin, og så lenge han er fornøyd, er det mye bedre at du er på tilbudssiden og gir han det han måtte ha behov for. Noen barn spiser veldig ofte og heller små måltider, mens andre spiser større måltider og kan klare seg i flere timer uten mat. En ulempe ved å pumpe og måle alt barnet får i seg, er at man blir svært fokusert på mengden. De fleste som ammer, har ikke anledning til å følge med på hvor mye barnet får i seg,og må heller stole på at det er tilstrekkelig utifra barnets tilfredshet og selvfølgelig vektøkning. Prøv å stol på det du ser, barnet spiser høyst sannsynlig ikke mer enn det trenger. Barn som går på morsmelk gjør ikke det. Nå vet ikke jeg hva slags prosedyrer dere har for sterilisering av tåtflasker, smukker etc., men jeg vil bare fortelle at dette gjøres rimelig greit ved å legge tingene i kokende vann i ca. 3 min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31833-kan-du-hjelpe-jordmor/#findComment-125526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.