Gå til innhold

Om å bruke p-piller over lengre tid

Anbefalte innlegg

Hanne Karina

Hei!

Jeg er en jente på snart 25 år, som har gått på p-piller så og si kontinuerlig siden jeg var 16 år. Jeg er veldig fornøyd med p-piller som prevansjonsmiddel, men jeg er litt nervøs for langtidsbruken av pillene. Jeg har jo snart gått på pillen i ti år! Er engstelig for at jeg vil få problemer med å bli gravid (ønsker å få barn om ca. to år), og er også bekymret for økt brystkreft-risiko.

Bør jeg vudere å slutte på pillen etter snart å ha brukt den i ti år? Hvor lenge er det evt. "safe" å gå på pillen? Har tidligere snakket med en lege om dette, som avfeide bekymringene, men jeg klarer ikke bli helt kvitt den nagende uroen at jeg hver dag dytter i meg kjemiske hormoner som kan komme til å skade kroppen min på lengre sikt...

Håper du har tid til å svare på dette - og god sommer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31834-om-%C3%A5-bruke-p-piller-over-lengre-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det finnes ikke grenser for hvor lenge man kan bruke p-pille hvis man ellers er frisk og fornøyd med den. Det med brystkreft er ikke avklart, men får du siden barn og ammer, reduserer du en mulig øket risiko. Hvis man har gått veldig lenge på pillen, kan det ha skjult seg problemer som er oppstått underveis (hormonforstyrrelser) som ellers ville ha vist seg ved evt stopp i menstruasjonene. Det vil først oppdages når man slutter med pillen. Man bør derfor ikke bare vente og se hvis mensen ikke kommer tilbake når man slutter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...