Maylen Skrevet 19. juli 2001 Del Skrevet 19. juli 2001 jeg fødte ei datter i jan 01. Desverre døde hun etter 10 timer.Hun ble født 6uker og 3 dager for tidligt.Fikk vite etter obduksjon at hun døde av lungebetennelse.De sa hun hadde svelget vann under fødselen og at lungene var for umodene til å skille ut dette vannet.jeg var inne til kontroll både 2,5 og 1,5 uker før vannet gikk.spørsmålet mitt er:skulle jeg ikke fått lungemodningssprøyte ved første kontroll da de ga meg beskjed om å ligge i 3 uker pga.fare for å føde for tidligt?Hadde lungene klart å skille ut dette vannet hvis jeg hadde fått sprøyten da??Jeg lurer fælt på dette og håper dere kan gi et svar.Jeg lurer også på om siden jeg har født to barn for tidligt (nr.1 3 uker tidlig)vil dette sannsynligvis skje neste gang?Hvorfor ligger barnet så langt nede i livmoren så tidlig og hode fester seg tidligt?Hvorfor går vannet så tidligt uten at det er noe rier eller åpning??Jeg har fjernet livmortappen noe med lasercondisering etter nr 1.og lurer på om dette er noe av grunnen til at nr 2 kom så tidlig.Jeg lå 20 timer før de satte igang fødselen.Det ble mange spørsmål,men jeg håper veldig på svar. hilsen Maylen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31836-et-barn-for-lite/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 20. juli 2001 Del Skrevet 20. juli 2001 Det er ikke så lett å gå tilbake og prøve å forstå hvordan ting ble som det ble. Jeg har full forståelse for at du har behov for å finne ut hva som skjedde,og ikke minst prøve å rekonstruere hvorfor det gikk galt, og hva som kunne vært gjort annerledes. Jeg har ikke tilgang på dine papirer, så jeg må nesten uttale meg på generelt grunnlag. Når et barn er født rundt uke 34, regner man med at mye av lungemodningen er gjort på forhånd, så det er ikke vanlig prosedyre å gi lungemodningssprøyte før slik fødsel. Når du har fått forklart at barnets lunger ikke var modne nok til å takle en lungebetennelse, er det sikkert riktig, men man må også forstå det slik at et litt prematurt barn har adskillig dårligere forutsetninger til å takle en infekjson i det hele tatt. Lungebetennelser er uansett alvorlig, og det er til og med fullbårne barn som ikke klarer å takle dette. Det er ikke lett å si noe entydig om hvorfor du føder for tidlig. Det kan ha en sammenheng med at livmorhalsen er noe forkortet, men det kan også være andre årsaker. Jeg tror ikke du skal være så redd for at det skal gå galt med flere av dine barn. Slikt skjer vanligvis en gang uten å gjenta seg. Kanskje fordi man vet å ta sine forhåndsregler. Det er selvfølgelig store sjanser for at du føder litt for tidlig neste gang også, men i utgangspunktet er det ikke forbundet noen stor risiko ved å bli født rundt uke 35. De aller, aller fleste klarer dette helt bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31836-et-barn-for-lite/#findComment-125525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.