Gå til innhold

Dump smerte i bløtvev i nedre høyre del av rygg

Anbefalte innlegg

Gjest Marianne-65mod

Hei jeg sender en henvendelse til dere ettersom jeg allerede har vært hos fastlege og til ultralydundersøkelse (veldig raskt gjennomført - ca 2 min) for ca. ett år siden (en tidligere undersøkelse samme sted tok ca 30 min). Ønsker ikke å virke hysterisk i forhold til problemet mitt og tenkte kanskje du kunne gi meg et råd om hva som vil være fornuftig å gjøre i mitt tilfelle. Saken er at jeg er plaget med dump smerte i bløtvevet på høyre nedre del av ryggen. Jeg våkner tidlig hver morgen av et slags sting i dette området. De siste gangene har jeg også hatt sporadiske stikkende smerter. Urinen ser for såvidt normal ut (nå i helgen litt orange - men skyldes kanskje et forsiktig inntak av rødvin fredag og lørdag - i underkant av en flaske vin til sammen med mat og masse vann) i ukedagene er morgenurinen ganske lys - nesten lysegrønn. Jeg har ikke masse morgenurin som sprenger på. Ubehaget i ryggen gir seg når jeg står opp og får kommet i gang og dukker ikke opp igjen før neste morgen. Om dagen føler jeg noen ganger sterkt trang til å late vannet, men tisser kanskje bare en halv desiliter. Jeg føler meg litt utrygg på hva dette kan være ettersom både mor (nå:pallilativ fase) og far (død) hadde nyrekreft i høyre nyre (begge ble operert). Begge var eldre og slanke da de fikk diagnosen men var i en periode av livet begge overvektige. De var i tillegg begge røkere. Jeg er selv ikkerøker, men overvektig ("fast i fisken") og trener ca 1- 1,5t x 3 ganger i uken (kondisjon og apparat). Hadde nyrebekkenbetennelse da jeg var 6 år (kanskje som følge av at jeg utsatte dobesøk pga lek). Jeg går ikke på noen faste medisiner men tar reseptbel.B-vitaminer. Ellers tar jeg Omega3. I forbindelse med en dobbelt prolaps (1997 og 2004) fikk jeg etter sykehusinnleggelsen udelt en rekke medisiner til (passiv) hjemmebehandling (nevrolog rekvirerte). Det ble påvist i etterkant at dette hadde belastet nyrene, men ikke nevneverdig. Jeg er usikker på om jeg bare skal overse smertene i ryggen eller om jeg bør søke lege igjen. Kan du gi meg et godt råd?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Tenker at dette ikke er smerte relatert til ryggsøylen eller muskulatur rundt. Hvis dette hadde vært tilfelle, ville nok smertene artet seg annerledes. Prolaps-smerter er oftest værst i sittende stilling med krum rygg, eller ved enkelte bøyninger eller vridninger. En muskulær smerte ville mest sannsynlig ha kommet urover dagen, etter statisk belastning, f.eks lenge stillesittende. Smerten ville heller ikke vært av stikkende karakter.

Synes det er viktig at urinprøver og nyrefunksjon undersøkes grundig. Blod eller protein i urinen bør utelukkes; iallfall årlige kontroller. Ultralyd er gjort ( undersøkelsen tar vanligvis kort tid når det er en erfaren lege). Denne har nok utelukket cystedannelser eller større svulster. En grundigere undersøkelse vil være CT eller MR av øvre mage. Disse undersøkelsene vil kunne avsløre vevsforandringer på et tidligere stadium. Men fastlegen din må være med på å vurdere om dette er nødvendig. Først bør urinprøve og blodprøver av nyrefunksjon utføres. Legen vil også kunne kjenne på magen din og banke i flankene for å finne ut om den smerten du kjenner kan fremkalles. Siden begge dine foreldre har hatt nyrekreft er det rimelig at du får grundige undersøkelser. Om mulig kunne du prøvd å innhente opplysninger fra legene til foreldrene dine, dette for å høre hva slags nyrekreft de har hatt, og om de variantene kan tenkes å være arvelige.

På Ullevål sykehus har de en poliklinikk der pasientene kan henvende seg selv. Mener denne heter "medisinsk genetisk poliklinikk". Disse driver forskning og veiledning, og kan ta blodprøver for å finne ut om man har gener som kan tenkes å gi økt kreftrisiko.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...