Gå til innhold

Når er det lov å bryte uskrevne regler?

Anbefalte innlegg

Gjest X + Z = - Y

Jeg vurderer det. På grunn av følgende:

Sett at vi har en person, X, som i en del år har vært sammen med Y. Y er sjarmerende, sjalu, dominerende og manipulerende. Y er den eneste X har vært sammen med.

Etter mye berg og dalbane begynner X å bli utslitt, og har gjentatte ganger de siste åra prøvd å snakke med Y om at dette ikke fungerer lenger. Y overtaler alltid X til å prøve litt til. X resignerer. X begraver seg i arbeid og drikker en del, det funker på et vis, og X begynner på mange måter å innstille seg på at det er sånn det alltid skal være.

X treffer Z og forelsker seg uventet. X forteller dette til Y. Y blir fra seg og mener man ikke skal gi opp et langt forhold for en forelskelse, og X sier de uansett bør avslutte da det virker som om de aldri vil få det til å funke, men Y bruker alle triks og X er utmattet.

Z vet ikke hvordan Y er, og tolker situasjonen til at Z bare var en flørt for X. Z blir sint og såret, og sier til slutt til X at h*n bare kan gemme hele greia hvis det skal være så vanskelig å velge.

" Greit," sier X, og går tilbake til å grave seg ned i arbeid. X kjenner det er sterke følelser i sving, og er redd for å miste kontrollen. Z er selvstendig og har normal selvtillit, og X føler seg litt underlegen, redd for at Z ikke vil ha X hvis Z skjønner hvor sårbar og usikker X egentlig er.

X har hardt for å glemme Z, men tenker det kanskje er til det beste, at det blir minst bråk på den måten. X blir også sliten av å ha så sterke følelser for noen.

For å greie å glemme Z må X minimere hva X betydde, og X formidler dette til Z. Det er fortsatt sterke følelser i sving.

Z avskriver X, men får måneder senere vite fra sikre kilder hvordan dette henger sammen. For Z faller mange biter på plass. Z føler fortsatt sterkt for X, om ikke mer, men skulle ønske at X var mer selvstendig og ikke lot seg styre av andre..

Z skal nå, i følge de uskrevne reglene, for det første ikke tro på sikre kilder. Sett bort fra det: Z skal i følge de uskrevne reglene holde seg unna, og la X komme til seg hvis X vil.

Det byr på noen problemer: X er handlingslammet etter år med manipulasjon og vet det blir helvete hjemme hvis X tar kontakt med Z. X tror også Z er tapt for alltid, og at X uansett ikke er god nok for Z. Y har også vært så dominerende at X ikke vet hvem X er uten Y, og X er redd for å gå i oppløsning alene.

Den eneste muligheten for [ X + Z = - Y ] er altså at Z foretar seg noe. Z kan sende melding, men dette kan bli lest av Y. Z kan ikke dra på jobb til X, fordi X jobber for Y´s familie.

Spørsmålet er egentlig: Hva kan Z si for å oppmuntre X til å tørre å gjøre det som er riktig for seg uavhengig av hva Y synes? Det må helst være noe som ikke røper at Z vet detaljene rundt X og Y´s forhold.

----

Alle som har vært sammen med en veldig manipulerende partner kan sette seg inn i situasjonen, og vi vet det ikke er " bare å ... ".

Noen vil argumentere med at " det er hans/hennes valg ", men kan det defineres som et bevisst valg når det er snakk om noen som er under sterk manipulasjon.

Søker derfor råd fra dere som kjenner til avhengighetsproblematikk og manipulering, uavhengig av kjønn på X og Y.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

4

• mrxx

3

• Lotte :o)

3

• bustebeisa

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest X + Z = - Y

LOL Beklager men det der klarte ikkje eg å henge med på.

Lykke til uansett! :-)

Du Geir, hvis du var en underkuet tøffelhelt som forelska deg i noen, "Z". Hva kan Z si for å få deg til å forstå at et forhold med Z ikke nødvendigvis kommer til å innebære så mye berg og dalbane-drama og en evig kamp, når alt du har av forholdserfaring er det styret du sitter i med sambisen?

Hadde det funket best med å en overbevisende variant, "Geir, velg meg!"

Eller motsatt psykologi-versjonen: "Greit, du får jobbe overtid resten av livet da, og bli møtt med gnål og kjeft når du kommer hjem, hvis du ikke er tøff nok til å frigjøre deg." (Eventuelt bare et "Greit, ditt valg!")

Eller... eller... ??

Du Geir, hvis du var en underkuet tøffelhelt som forelska deg i noen, "Z". Hva kan Z si for å få deg til å forstå at et forhold med Z ikke nødvendigvis kommer til å innebære så mye berg og dalbane-drama og en evig kamp, når alt du har av forholdserfaring er det styret du sitter i med sambisen?

Hadde det funket best med å en overbevisende variant, "Geir, velg meg!"

Eller motsatt psykologi-versjonen: "Greit, du får jobbe overtid resten av livet da, og bli møtt med gnål og kjeft når du kommer hjem, hvis du ikke er tøff nok til å frigjøre deg." (Eventuelt bare et "Greit, ditt valg!")

Eller... eller... ??

Ok. La oss anta at du er Z som eg (den underkua tøffelhelten) har forelska meg i, du ønsker selvsagt å overtale meg til å droppe "heksa" og heller satse på ett liv i kjærlighet & harmoni sammen med deg.

Problemstillingen er altså hvordan du skal få overbevist meg om at det beste vil være å "skifte beite" ?

Det kan eg ikkje svare på, fordi eg nå har glemt de tre alternativene som du hadde.

Men om du virkelig ville overtale meg, så ville det mest effektive være å ta frem dine beste sider og håpe at det holdt. :-)

er det ingen annen mulighet du har for å møte x?når du vet y er borte,dra hjem og snakk med x.eller i det minste ring når y er borte.dere må snakke sammen.du må prøve og støtte x og vise at du virkelig er glad i denne personen og at du ser at x ikke har det bra som h*n har det nå.valget må til syvende og sist bli x.men det viktigste y kan gjøre er å vise sin kjærlighet og forståelse for hvordan x har det

Annonse

er det ingen annen mulighet du har for å møte x?når du vet y er borte,dra hjem og snakk med x.eller i det minste ring når y er borte.dere må snakke sammen.du må prøve og støtte x og vise at du virkelig er glad i denne personen og at du ser at x ikke har det bra som h*n har det nå.valget må til syvende og sist bli x.men det viktigste y kan gjøre er å vise sin kjærlighet og forståelse for hvordan x har det

WOW! Imponerende. :)

Gjest X + Z = - Y

Velkommen i klubben :)

Skjønte ingenting av X, Y og Z jeg heller..

Å kom igjen nå!

Med en liten vri, i selvironiens ånd:

Juni har i en del år har vært sammen med Jens August som er sjarmerende, sjalu, dominerende og manipulerende, og den eneste Juni noen gang har vært sammen med.

Etter mye berg og dalbane begynner Juni å bli utslitt, og har gjentatte ganger de siste åra prøvd å snakke med Jens August om at dette ikke fungerer lenger. Han overtaler henne alltid til å prøve litt til, og Juni resignerer. Hun begraver seg i arbeid og drikker en del, det funker på et vis, og hun begynner på mange måter å innstille seg på at det er sånn det alltid skal være.

Juni treffer Ragnar og forelsker seg uventet. Hun forteller dette til Jens August, som blir fra seg og mener man ikke skal gi opp et langt forhold for en forelskelse, og Juni sier de uansett bør avslutte da det virker som om de aldri vil få det til å funke, men Jens August bruker alle triks og Juni er utmattet.

Ragnar vet ikke hvordan slemme Jens August er, og tolker situasjonen til at Ragnar bare var en flørt for Juni. Ragnar blir sint og såret, og sier til slutt til Juni at hun bare kan gemme hele greia hvis det skal være så vanskelig å velge. " Greit," sier Juni, og går tilbake til å grave seg ned i arbeid. Juni kjenner det er sterke følelser i sving, og er redd for å miste kontrollen. Ragnar er selvstendig og har normal selvtillit, og Juni føler seg litt underlegen, redd for at Ragnar ikke vil ha henne hvis han skjønner hvor sårbar og usikker hun egentlig er.

Juni har hardt for å glemme Ragnar, men tenker det kanskje er til det beste, at det blir minst bråk på den måten. Juni blir også sliten av å ha så sterke følelser for noen.

Ragnar avskriver Juni, men får måneder senere vite fra sikre kilder, nemlig pikkoloen på Hotell Cæsar, hvordan dette henger sammen. For Ragnar faller mange biter på plass. Han føler fortsatt sterkt for Juni, om ikke mer, men skulle ønske at Juni var mer selvstendig og ikke lot seg styre av andre..

Ragnar skal nå, i følge de uskrevne reglene holde seg unna, og la Juni komme til seg hvis hun vil.

Det byr på noen problemer: Juni er handlingslammet etter år med manipulasjon og vet Jens August kommer til å lage helvete hvis hun tar kontakt med Ragnar. Juni tror også Ragnar er tapt for alltid, og at hun uansett ikke er god nok for Ragnar. Jens August har også vært så dominerende at Juni ikke vet hvem hun er uten han, og hun er redd for å gå i oppløsning alene.

Den eneste muligheten for at det skal bli Juni og Ragnar uten at dette må skje i skjul for Jens August, er altså at Ragnar foretar seg noe. Han kan sende melding, men dette kan bli lest av Jens August og da kan det bli ståhei. Han kan heller ikke dra ti Hotell Cæsar for å prøve å treffe Juni der, for der er Jens August og resten av familien hans.

Spørsmålet er egentlig: Hva kan Ragnar si for å oppmuntre Juni til å tørre å gjøre det som er riktig for seg uavhengig av hva Jens August synes? Det må helst være noe som ikke røper at Ragnar vet detaljene rundt Junis og Jens August´s forhold.

---

Lettere nå? ;)

Gjest X + Z = - Y

Å kom igjen nå!

Juni har i en del år har vært sammen med Jens August som er sjarmerende, sjalu, dominerende og manipulerende, og den eneste Juni noen gang har vært sammen med.

Etter mye berg og dalbane begynner Juni å bli utslitt, og har gjentatte ganger de siste åra prøvd å snakke med Jens August om at dette ikke fungerer lenger. Han overtaler henne alltid til å prøve litt til, og Juni resignerer. Hun begraver seg i arbeid og drikker en del, det funker på et vis, og hun begynner på mange måter å innstille seg på at det er sånn det alltid skal være.

Juni treffer Ragnar og forelsker seg uventet. Hun forteller dette til Jens August, som blir fra seg og mener man ikke skal gi opp et langt forhold for en forelskelse, og Juni sier de uansett bør avslutte da det virker som om de aldri vil få det til å funke, men Jens August bruker alle triks og Juni er utmattet.

Ragnar vet ikke hvordan slemme Jens August er, og tolker situasjonen til at Ragnar bare var en flørt for Juni. Ragnar blir sint og såret, og sier til slutt til Juni at hun bare kan gemme hele greia hvis det skal være så vanskelig å velge. " Greit," sier Juni, og går tilbake til å grave seg ned i arbeid. Juni kjenner det er sterke følelser i sving, og er redd for å miste kontrollen. Ragnar er selvstendig og har normal selvtillit, og Juni føler seg litt underlegen, redd for at Ragnar ikke vil ha henne hvis han skjønner hvor sårbar og usikker hun egentlig er.

Juni har hardt for å glemme Ragnar, men tenker det kanskje er til det beste, at det blir minst bråk på den måten. Juni blir også sliten av å ha så sterke følelser for noen.

Ragnar avskriver Juni, men får måneder senere vite fra sikre kilder, nemlig pikkoloen på Hotell Cæsar, hvordan dette henger sammen. For Ragnar faller mange biter på plass. Han føler fortsatt sterkt for Juni, om ikke mer, men skulle ønske at Juni var mer selvstendig og ikke lot seg styre av andre..

Ragnar skal nå, i følge de uskrevne reglene holde seg unna, og la Juni komme til seg hvis hun vil.

Det byr på noen problemer: Juni er handlingslammet etter år med manipulasjon og vet Jens August kommer til å lage helvete hvis hun tar kontakt med Ragnar. Juni tror også Ragnar er tapt for alltid, og at hun uansett ikke er god nok for Ragnar. Jens August har også vært så dominerende at Juni ikke vet hvem hun er uten han, og hun er redd for å gå i oppløsning alene.

Den eneste muligheten for at det skal bli Juni og Ragnar uten at dette må skje i skjul for Jens August, er altså at Ragnar foretar seg noe. Han kan sende melding, men dette kan bli lest av Jens August og da kan det bli ståhei. Han kan heller ikke dra ti Hotell Cæsar for å prøve å treffe Juni der, for der er Jens August og resten av familien hans.

Spørsmålet er egentlig: Hva kan Ragnar si for å oppmuntre Juni til å tørre å gjøre det som er riktig for seg uavhengig av hva Jens August synes? Det må helst være noe som ikke røper at Ragnar vet detaljene rundt Junis og Jens August´s forhold.

---

Lettere nå? ;)

Oi sann, dette ble visst til en syk problemstilling.

Jeg ser ikke Hotell Cæsar, så jeg har desverre ikke fått med meg at Juni og Jens August er søsken før en venninne sa det etter at jeg postet dette innlegget.....

Gjest X + Z = Y

Problemet er bare at X aldri har fortalt Z hvor ille Y er.

Z tror derfor det kan bli feil, og kan virke mot sin hensikt, å blande seg i forholdet XY. Kanskje det er noe annet Z kan si? Z kan ikke møte X, så det må sies på mail. Jobbmailen er det eneste Y ikke har tilgang til.

Om Z gir tegn til X om å ville støtte X, kanskje ikke det er nok? Z er redd for at X bare skal trøste seg med dagdrømmen om Z og fortsette å leve i begrensning med Y.

Gjest X + Z = - Y

Ok. La oss anta at du er Z som eg (den underkua tøffelhelten) har forelska meg i, du ønsker selvsagt å overtale meg til å droppe "heksa" og heller satse på ett liv i kjærlighet & harmoni sammen med deg.

Problemstillingen er altså hvordan du skal få overbevist meg om at det beste vil være å "skifte beite" ?

Det kan eg ikkje svare på, fordi eg nå har glemt de tre alternativene som du hadde.

Men om du virkelig ville overtale meg, så ville det mest effektive være å ta frem dine beste sider og håpe at det holdt. :-)

Selv når heksa der hjemme skriker deg i øret: "Du må ikke tro du får det noe bedre med henne!", til du nesten tror det selv?

Å kom igjen nå!

---

Lettere nå? ;)

Ja nå blei det mye lettere.

Hadde eg vært Ragnar så hadde eg tatt med meg ei flaske Champagne og søkt trøst på rommet sammen med Alex.

Annonse

Gjest X+ Z = - Y

Spesielt hvis eg tror det selv ja. *humrer*

Den eneste sjansen jeg har til å minne han om mine gode sider nå må være å sende en mail.

Et hyggelig håper det går bra med deg, og så to linjer om hvor deilig det var på fjelltur forrige helg? (Både jeg og han elsker fjellet, hun hater det, og derfor har han ikke vært på fjelltur på mange år.)

Mer jeg burde si? *Vil trykke på knapper*

Den eneste sjansen jeg har til å minne han om mine gode sider nå må være å sende en mail.

Et hyggelig håper det går bra med deg, og så to linjer om hvor deilig det var på fjelltur forrige helg? (Både jeg og han elsker fjellet, hun hater det, og derfor har han ikke vært på fjelltur på mange år.)

Hva med å si til deg selv at du burde ligge unna menn som er i et forhold???

Denne x'en er ikke interessert nok i deg. Mulig han ikke er så glad i fjellet som han trodde ;)

Hva med å slutte det andre forholdet før du flørter med den andre. Uansett hvor underkua og manipulert du er, så er det ingen som fortjener, heller ikke Y, å oppleve at du planlegger å finne sammen med en annen bak ryggen h*nnes. Hvis du har baller nok til å gjøre det, så må du også ha baller nok til å konfrontere Y. Hva enten du er dame eller mann. Makan til suppedas...

Å kom igjen nå!

---

Lettere nå? ;)

Æsj, Juni og Jens August er jo søsken;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...