kie Skrevet 19. juli 2001 Del Skrevet 19. juli 2001 Er det noen risiko forbundet med å reise hjem 2 timer etter fødsel? Jeg føler at jeg ikke får slappet av ordentlig på sykehuset (har født der 4 ganger før og der er det bl.a. altfor VARMT til at jeg får sove) og det å være adskilt fra resten av familien i denne tiden føles også unaturlig. Jeg føler det som en ekstra belastning å være adskilt fra mannen min når barseltårene setter inn. Savnet etter de eldre barna gjør også sitt. Hjemme har jeg en mann som tar seg av alt annet med husarbeid, barn o.l. Jeg har også MYE lettere for å overlate et nyfødt barn til ham enn personalet på barsel dersom jeg skulle ha behov for ekstra søvn e.l. Kanskje delvis fordi jeg selv føler at det forventes at jeg skal være mer rutinert og sikker enn andre i og med at dette er mitt femte barn. Men så er det det at man prøver å overtale meg til å bli lengre enn 2 timer, da. Jeg begynner jo å lure litt på om det er noen risiko ved å reise hjem så tidlig. Både for meg og for babyen. Jeg bør kanskje også nevne at vi bor i nærheten av sykehuset (10-15 min unna) og selvfølgelig vil følge opp med legekontroller, blodprøver o.l. Er det ellers noe man bør være obs på dersom man reiser rett hjem etter 2 timers observasjon? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31848-%C3%A5-reise-hjem-etter-2-timer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 21. juli 2001 Del Skrevet 21. juli 2001 Når du har den erfaringen som du har etter å ha født 4 barn, kan jeg ikke se at det skal være forbundet noen risiko ved å dra hjem rimelig raskt etter fødsel. Du har sansynligvis, siden du ikke nevner annet, ikke noen problemer med å få melkeproduksjonen i gang. Det er jo vanlig at de kvinnene som velger å føde hjemme, også blir hjemme uten profesjonelt tilsyn etter fødselen. Hvis du har lyst til å reise hjem samme dag som du føder, synes jeg du skal gjøre det. Hvis noen kommer med gode argumenter for at du bør bli, får du ta dem opp til vurdering fortløpende, men du får selv bruke din sunne fornuft også. Kanskje hadde det vært en ide å vente opptil 6 timer før du reiser. Du kan jo se det litt an i forhold til tidspunkt på døgnet, formen din , barnets tilstand osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31848-%C3%A5-reise-hjem-etter-2-timer/#findComment-125567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.