Gå til innhold

Re: Infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker?

Anbefalte innlegg

Gjest meget engstelig

Hei Mette! Jeg fikk svar fra deg forrige uke på spørsmål med tittelen Re: Infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker? Du stilte noen spørsmål tilbake.Ja, barnet mitt har gudskjelov vært helt friskt hele tiden og det er jeg så klart sjeleglad.Jeg glemte skrive i mitt forrige innlegg at jeg er 28 år. Jeg ble absolutt beroliget av svaret ditt men har likevel noen flere spørsmål.. Du skrev at ev har E.Coli kommet over i blodet mitt fra urinen min..Det ble ikke funnet E Coli i urinen min.Kan den likevel ha vært i urinen min? Hvis ikke, kan denne bakterien tenkes ha kommet over i blodet på noen av de andre måtene jeg spurte om i forrige innlegg? Du tror jeg har hatt en sårinfeksjon.Men bakterieprøven som ble tatt av såret mitt under reop. en uke etter keisersnittet var negativ. Kan det likevel ha vært infeksjon i såret med tanke på at jeg var rød og varm rundt såret og hadde væskeansamling under det røde området? Hadde jo fått endel antibiotika under dagene før denne bakterieprøven ble tatt så kan det hende bakteriene var borte ved det tidspunktet og at den derfor var negativ? Du lurte på hvor jeg har lest at 6-7 % blir sterile etter keisersnitt. Det står på www.nettdoktor.no under "keisersnitt". Det står i journalen min at jeg hadde rikelig vekst av Prevotella i vag.bact, sensitiv for Flagyl.Betyr det at jeg hadde skjedebetennelse? Det tok 4 dager fra prøven ble tatt til de gav meg Flagyl-vil det da være trolig at denne bakterien forårsaker betennelse også videre "oppover"? GBS ble jo funnet i urinen- er det trolig at jeg da hadde så mye av den at den også ville vandre videre oppover og forårsake betennelse? Ved egglederbetennelse-pleier da begge å rammes eller kan det også være bare på ene siden?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan se av din beskrivelse, ble urinundersøkelsen gjort før fødselen, og det kan jo ha kommet colibakterier i forb. med operasjonen som jeg har beskrevet, ved kateterinnleggelse.

Oppvekst av bakterier kan ha vært hemmet av antibiotikum.

.Jeg har ikke tidligere hørt om bakterien Prevotella som tilhører gruppen ’anaerobe’ bakterier, de finnes normalt i mindre mengder i skjeden, det er glidende overgang fra det normale til skjedebetennelse. Fordi en slik bakterie finnes i skjeden, behøver den ikke ha sammenhang med det som skjer lengre oppe i kroppen. GBS gir ikke egglederbetennelse. Ja, egglederbetennelse er ofte på begge sider.

I faglitteraturen har jeg ikke sett at keisersnitt øker risiko for sterilitet . Jeg er usikker på hvordan man skal tolke opplysningen fra nettdoktor, men det er ikke et tall vi opererer med i fagmiljøet.

Du kan be om en etterkontroll på fødeavdelingen hvor man i ro og fred kan gjennomgå din fødsel, prøvefunn og mulige tolkninger.

Som sagt, jeg synes du skal ta det helt med ro, glede deg over barnet og ikke tenke på fremtidig barnløshet som man uansett vil kunne behandle, om ikke annet så med prøverørsbehandling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...