Gå til innhold

Soffskiftesykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Livskvalitet

Hei! Jeg er en kvinne på 55 år som i mange år har " kjempet" med diffuse symptomer som kjennetegner for eksempel lavt stoffskifte. Jeg har tatt blodprøver ved flere anledninger, sist for under et år siden. Resultatene har vært innenfor normalområdene. Jeg har derfor prøvd å " avfinne" meg med at det ikke " feiler" meg noe. Det er slitsomt og går ut over min livskvalitet. Jeg har forsøkt alt fra "skolemedisin" ( " lykkepiller") til meditasjon, healing, veiledning, NLP og gestaltterapi. Jeg tror ikke det dreier seg om en primærdepresjon. Jeg prøver å fokusere på det positive, mitt ansvar og mine muligheter. Hva kan jeg selv gjøre for å bedre min livskvalitet? Jeg er i full jobb, lever i et godt parforhold, har ellers gode relasjoner til familien min, venner og kolleger. Det siste halve året har jeg opplevd en forverring av symptomene. Jeg sliter med søvn og tidlig oppvåkning. Sover i gjennomsnitt ca. 4 -5 timer om natten ( ikke sammenhengende ) Jeg er svært frostig. Våkner om morgenen og fryser under dundynen. Morgentemperaturen er under 36 grader. Jeg opplever mentale forandringer. Jeg har konsentrasjonsvansker hjernen føles som "bomull" ("brainfog") spesielt under stress. Jeg blir fort sliten og føler meg overbelastet. Jeg leser uten at det fester seg. Jeg har tidvis også problemer med talen. "Snubler " og leter etter ordene. Tungen kjennes lett forstørret og sår ( har normalt utseende slik jeg kan bedømme den) Halsen kjennes irritert og jeg " kremter" mye. Jeg opplever at noe er galt, men jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få hjelp i forhold til dette. Så lenge blodprøvene ikke viser noe avvik - er det ikke noe som kan gjøres - det er min erfaring. Er blodprøvesvarene det eneste måleparameter for om noe er galt eller ikke? Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318537-soffskiftesykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er riktig at lavt stoffskifte skal kunne sees på blodprøver. Normal-området for tyroxin i blodet (FT4) er imidlertid bredt. I ditt tilfelle kunne det være interessant å se utviklingen opp gjennom årene. Du kan be fastlegen din om å skrive ut prøvesvarene fra langt tilbake i tid. Det må også måles antistoffer mot skjoldbrusk-vevet ( a-TPO). Dersom FT4-verdiene dine er betydelig lavere enn f.eks for 10 år siden kan det diskuteres om du i en prøveperiode kan prøve tyroxin-tilskudd. Faren kan være at din egen kjertel etterhvert produserer enda mindre, så du blir avhengig av å stå på denne medisinen varig.

Det er viktig at B12-verdier og generelle prøver taes. Særlig lav B12-verdi og lav blodprosent kan gi noen av de samme plagene som du beskriver.

Du sier lite om vekt, kosthold og trening. Økt mosjon, større muskelmasse og større inntak av sunn mat kan øke stoffskiftet og gi økt velvære.

Kanskje kunne det være en ide å få en grundig analyse av hormon-verdiene dine. Dette bør gjøres av en gynekolog med interesse for hormon-endringer etter overgangsalder. Noen kvinner trenger en liten mengde av testosteron; som kan hjelpe på plager som likner dine. ( Dr Inger Øverlie i Oslo driver spesielt med dette).

Noen kan ha nytte av alternativ-medisin ( eks Balder-klinikken i Oslo) for å sjekke nærmere på mat-intoleranser og vitamin/mineral-mangler. Det man må være kritisk til er at du ikke får en diett som er såpass spesiell at den i seg selv gir redusert livskvalitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318537-soffskiftesykdom/#findComment-2626942
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...