Gjest drowsy Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hei. Jeg har siden barndomen slitt med søvnløshet og blir nå snart 42 år. I en sånn alder merkes slikt godt! Jeg har prøvd utallige sovemedisiner, og den siste som jeg bruker nå er Zolpiden. Den fungerte brukbart ett halvår, men nå har den tapt seg litt den også. Jeg har ikke lyst til å slutte med den da, siden den roer kroppen ned om kvelden og ikke henger i og ødelegger neste dag, som mange andre preparater gjør. Nåværende kveldsdosering er 2x10mg. Er jeg heldig så sover jeg i 4 timer av de, men i det siste har søvnen falt ned til 1-2 timer. Det hender jeg står opp om natten for å ta en til 2 tabelettet til, og da er sjansen 50% for at jeg får en time ekstra. Er det noe vits i å øke doseringen ytterligere, eller finnes det gode tabeletter å kombinere eller bytte med disse? Å ta bort medikamenter for søvnløsheten er temmelig uaktuelt da jeg lider av en primær insomni og vil uten medisiner med stor sannsynlighet ligge søvnløs flere dager i strekk. Når det gjelder Ryggsmertene så tar jeg 2x50mg Tramadol 3 ganger daglig + 2-4 Paralgin forte på kveldstid. Ryggsmertene er veldig kraftige og virker direkte funksjonshemmende på meg for mange av dagens gjøremål. Disse tabelettene fungerer nå så dårlig for meg etter lang tids bruk at jeg bestemte meg for å ta en måneds pause fra de for å se om de vil hjepe til igjen om en stund. Legen min syntes det var greit. Han er ikke interessert i å dosere opp, og han ville heller ikke sette meg over på andre medikamenter som jeg vet virker bedre, da han ikke ville gjøre meg til "narkoman", som han så fint sa det. Jeg fikk legen til å bestille time hos st.olavs smerteklinikk, men de henviste meg videre til fysmed, og jeg hadde allerede vært hos fysmed tidligere. Har også vært på ryggskole, fysoterapaut, kiropraktor, etc, etc.. Jeg har 3 ødelagte skiver nederst i korsryggen, og det er kun bergen spinecenter som er interessert i å prøve operere på meg i min tilstand. Og jeg må dekke alt selv der, så det blir uaktuelt foreløpig. Så hva skal jeg gjøre videre nå for å få fortgang i behandlingen av smertene mine? Jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig anng ryggsmertene mine, og synes jeg er for ung til å være invalidisert også. Så hvilken vei skal jeg gå for å få fortgang i smertebehandlingen? Må jeg bytte fastlege igjen? Jeg fant en annen smerteklinikk som faktisk ligger nærmere mitt bosted, men han ville ikke sende meg dit. Så nå er jeg i villrede. Jeg lever i ett sant helvete, om dere lurer på det, for søvnløsheten og ryggsmertene tærer også på psyken, men de sparsomme tiltakene fastlegen min har prøvd der (sist cipralex) fungerte ikke noe særlig. Hadde vært kjekt om dere har kunnet gi meg noen svar har på hvordan jeg snarest mulig skal få hjelp, og hvilken vei jeg bør gå, og hvordan jeg skal gå frem. På forhånd Tusen Takk for svar og hjelp og Ha en kjempefin dag :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asdc Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvis du sliter med kroniske ryggsmerter og søvnløshet vil jeg tro at flunipam er tingen for deg. Det er veldig muskelrelakserende + meget søvndysende. 2x10 mg zolpidem er over anbefalt dose, da bør du heller prøve noe annet. Et annet alternativ som jeg har meget god effekt av og som jeg vet ryggforeningen har anbefalt er Rivotril. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hvis du sliter med kroniske ryggsmerter og søvnløshet vil jeg tro at flunipam er tingen for deg. Det er veldig muskelrelakserende + meget søvndysende. 2x10 mg zolpidem er over anbefalt dose, da bør du heller prøve noe annet. Et annet alternativ som jeg har meget god effekt av og som jeg vet ryggforeningen har anbefalt er Rivotril. Men man sovner jo ikke av Rivotril da. Det er jo tabletter som skal taes hver dag hvis de brukes som smertestillende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr.Pembridge Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Rivotril er ikke mot smerter! Syns du bør få en utredning videre på ryggen, det er jo en meget sårbar plass og opersjon er vel utelukkende. Jeg anbefaler at du bruker varmeflaske om kvelden når du skal sove på ryggen det funker litt. Og etterpå er det best å legge seg på ryggen å ligge strakt ut. Når det kommer til sovemedisiner bør du ikke bruke dem over for lang tid mener jeg. Paralgin forte er jo egentlig ikke mot ryggsmerter heller. Men de funker, har brukt dem en del mot det. Jeg mener somadril er ute av markedet? Disse pillene er de beste hvis du sliter med ryggen, og tror dem kan skrives ut i spesielle tilfeller? Er ikke helt sikker på om dem er gått til A-preparat eller blitt ulovlig? Det viktigste for deg"drowsy" er å holde deg sånn noenlunde i bevegelse sånn du ikke stivner helt til. Har hørt fra andre at "nåleterapi" er bra og. Håper du klarer deg!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kronisk rygglidelse Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Er usikker på om du ønsker kommentarer fra andre brukere her inne, eller om du venter på svar fra fagperson. Men uansett, så vil det kunne ha stor betydning for evt. medisinering hva slags smerter du har som følge av din rygglidelse . Er hovedproblemet smerter i korsrygg eller utstrålende smerter i bena? Og hva har du prøvd tidligere av smertestillende og hvilke medikamenter har vært forsøkt for søvnvanskene dine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drowsy Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Er usikker på om du ønsker kommentarer fra andre brukere her inne, eller om du venter på svar fra fagperson. Men uansett, så vil det kunne ha stor betydning for evt. medisinering hva slags smerter du har som følge av din rygglidelse . Er hovedproblemet smerter i korsrygg eller utstrålende smerter i bena? Og hva har du prøvd tidligere av smertestillende og hvilke medikamenter har vært forsøkt for søvnvanskene dine? Jeg takker for svar fra alle parter som på en eller annen måte kan hjelpe meg videre til å få dempet smertene, har gått sånn i en del år og jeg begynner å bli temmelig lei av å ikke kunne gjøre noe uten at helvetet kommer. Smertene ligger nederst ved korsryggen, oppleves avogtil som hoftesmerter enkelte ganger når jeg er ute å går. Stråling oppleves uhyre skjeldent, mest når jeg sitter, og oppleves lite smertefult. Husker ikke alle smertestillende jeg har prøvd her sånn i farta, men voltaren var en av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drowsy Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Rivotril er ikke mot smerter! Syns du bør få en utredning videre på ryggen, det er jo en meget sårbar plass og opersjon er vel utelukkende. Jeg anbefaler at du bruker varmeflaske om kvelden når du skal sove på ryggen det funker litt. Og etterpå er det best å legge seg på ryggen å ligge strakt ut. Når det kommer til sovemedisiner bør du ikke bruke dem over for lang tid mener jeg. Paralgin forte er jo egentlig ikke mot ryggsmerter heller. Men de funker, har brukt dem en del mot det. Jeg mener somadril er ute av markedet? Disse pillene er de beste hvis du sliter med ryggen, og tror dem kan skrives ut i spesielle tilfeller? Er ikke helt sikker på om dem er gått til A-preparat eller blitt ulovlig? Det viktigste for deg"drowsy" er å holde deg sånn noenlunde i bevegelse sånn du ikke stivner helt til. Har hørt fra andre at "nåleterapi" er bra og. Håper du klarer deg!! Hei. Takker for svaret. zomadril er a-preparat, jeg har prøvd det, men det tok ikke ryggsmertene. Men det tok nakkestivhet som jeg får av ryggsmertene. Paralgin forten hjelper litt mot ryggsmertene, samt at den demper hodepinen/holder den i sjakk. Når jeg ligger i sengen finner jeg meg en god sidestilling etter en stund, og er lite plaget av ryggsmertene om natten. Zolpidem liker jeg godt fordi den er forholdsvis hurtigvirkende, og virkningen er ute av kroppen etter 4-5timer. Kunne tenke meg å prøve andre preparater med samme type virkning, men andre virkestoffer da zolpidem'en ikke virker så godt lengre.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Rivotril er ikke mot smerter! Syns du bør få en utredning videre på ryggen, det er jo en meget sårbar plass og opersjon er vel utelukkende. Jeg anbefaler at du bruker varmeflaske om kvelden når du skal sove på ryggen det funker litt. Og etterpå er det best å legge seg på ryggen å ligge strakt ut. Når det kommer til sovemedisiner bør du ikke bruke dem over for lang tid mener jeg. Paralgin forte er jo egentlig ikke mot ryggsmerter heller. Men de funker, har brukt dem en del mot det. Jeg mener somadril er ute av markedet? Disse pillene er de beste hvis du sliter med ryggen, og tror dem kan skrives ut i spesielle tilfeller? Er ikke helt sikker på om dem er gått til A-preparat eller blitt ulovlig? Det viktigste for deg"drowsy" er å holde deg sånn noenlunde i bevegelse sånn du ikke stivner helt til. Har hørt fra andre at "nåleterapi" er bra og. Håper du klarer deg!! Somadril ble avregistrert den 01.05.2008 og er ikke å få tak i lengre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Rivotril er ikke mot smerter! Syns du bør få en utredning videre på ryggen, det er jo en meget sårbar plass og opersjon er vel utelukkende. Jeg anbefaler at du bruker varmeflaske om kvelden når du skal sove på ryggen det funker litt. Og etterpå er det best å legge seg på ryggen å ligge strakt ut. Når det kommer til sovemedisiner bør du ikke bruke dem over for lang tid mener jeg. Paralgin forte er jo egentlig ikke mot ryggsmerter heller. Men de funker, har brukt dem en del mot det. Jeg mener somadril er ute av markedet? Disse pillene er de beste hvis du sliter med ryggen, og tror dem kan skrives ut i spesielle tilfeller? Er ikke helt sikker på om dem er gått til A-preparat eller blitt ulovlig? Det viktigste for deg"drowsy" er å holde deg sånn noenlunde i bevegelse sånn du ikke stivner helt til. Har hørt fra andre at "nåleterapi" er bra og. Håper du klarer deg!! Klart Rivotril er mot smerter, de hjelper for nervesmerter akkurat som Neurontin og Lyrica. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr.Pembridge Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Klart Rivotril er mot smerter, de hjelper for nervesmerter akkurat som Neurontin og Lyrica. Antiepileptika som fenytoin, barbiturater, karbamazepin og valproat kan indusere metabolismen til klonazepam, og gi høyere clearance og lavere plasmakonsentrasjoner av klonazepam. Kombinasjon med valproinsyre kan forårsake petit mal status epilepticus. Samtidig bruk med andre sentraltvirkende medikamenter, som antiepileptika, anestetika, hypnotika, psykoaktive stoffer og noen analgetika samt muskelrelakserende midler, kan gi gjensidig potensering av effekt, spesielt i nærvær av alkohol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Antiepileptika som fenytoin, barbiturater, karbamazepin og valproat kan indusere metabolismen til klonazepam, og gi høyere clearance og lavere plasmakonsentrasjoner av klonazepam. Kombinasjon med valproinsyre kan forårsake petit mal status epilepticus. Samtidig bruk med andre sentraltvirkende medikamenter, som antiepileptika, anestetika, hypnotika, psykoaktive stoffer og noen analgetika samt muskelrelakserende midler, kan gi gjensidig potensering av effekt, spesielt i nærvær av alkohol. Nå har jeg overlevd på 4 mg Rivotril om dagen, foreskrevet av nevrologen min i samarbeid med smerteklinikk i mange år og jeg tar både andre medisiner og drikke alkohol hvis jeg har lyst 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2625832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr. Pembridge Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Nå har jeg overlevd på 4 mg Rivotril om dagen, foreskrevet av nevrologen min i samarbeid med smerteklinikk i mange år og jeg tar både andre medisiner og drikke alkohol hvis jeg har lyst KLart du kan det "dorthe" men det er ikke bra for deg må du vel skjønne!! Bivirkningene er større og du kan vel ikke si at du føler deg sunn men å bruke alkohol og piller i sammen. Det er mer skadelig og kan skal ikke brukes mot kroniske ryggsmerter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2626435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 KLart du kan det "dorthe" men det er ikke bra for deg må du vel skjønne!! Bivirkningene er større og du kan vel ikke si at du føler deg sunn men å bruke alkohol og piller i sammen. Det er mer skadelig og kan skal ikke brukes mot kroniske ryggsmerter! Hva mot T.M da? Hjelper det mot smerter da? Jeg har ikke sagt jeg har ryggsmerter, jeg har bare sagt at 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2626529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 KLart du kan det "dorthe" men det er ikke bra for deg må du vel skjønne!! Bivirkningene er større og du kan vel ikke si at du føler deg sunn men å bruke alkohol og piller i sammen. Det er mer skadelig og kan skal ikke brukes mot kroniske ryggsmerter! Jeg har bare sagt at det brukes mot kroniske nervesmerter som kommer fra ryggen samme som annen antiepileptika brukes. Jeg synes Lyrica har mange flere bivirkninger enn Rivotril og Neurontin er uaktuelt for meg. Og hvor ofte jeg drikker i året selv om jeg spiser medisiner er vel egentlig uaktu 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2626532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg har bare sagt at det brukes mot kroniske nervesmerter som kommer fra ryggen samme som annen antiepileptika brukes. Jeg synes Lyrica har mange flere bivirkninger enn Rivotril og Neurontin er uaktuelt for meg. Og hvor ofte jeg drikker i året selv om jeg spiser medisiner er vel egentlig uaktu Problemer med å fullføre setninger i dag? )) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2626552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Problemer med å fullføre setninger i dag? )) Ja, pcen har slått seg helt vrang. Har vista og musetasten hopper og hopper og plutselig så er den på send. Irriterende LOL 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2626602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satish Arora, allmennlege Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har full forståelse for din frustrasjon. Når det gjelder søvnløshet så er det flere andre preparater som kan forsøkes - det er blant kommet et nyere preparat på markedet som inneholder melatonin og jeg synes du bør diskutere dette nærmere med din fastlege. Når det gjelder ryggsmertene dine: det er viktig å ta bekymringer til en ryggkirurg på alvor - dersom en eller flere kirurger mener at en operasjon ikke er anbefalt ville jeg vært forsiktig med å dra til et privat senter som er villig til å ta risikoen. Derimot synes jeg det er lurt å oppsøke en annen smerteklinikk - jeg er overrasket at din fastlege ikke ønsker å henvise deg til dette. Du har full rett til en second opinion og jeg synes du skal diskutere dette med din fastlege. I verste fall får du vurdere fastlege bytte men jeg tror du bør kunne komme frem til en løsning via en dialog med din nåværende lege. Håper at dette hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2629257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drowsy Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har full forståelse for din frustrasjon. Når det gjelder søvnløshet så er det flere andre preparater som kan forsøkes - det er blant kommet et nyere preparat på markedet som inneholder melatonin og jeg synes du bør diskutere dette nærmere med din fastlege. Når det gjelder ryggsmertene dine: det er viktig å ta bekymringer til en ryggkirurg på alvor - dersom en eller flere kirurger mener at en operasjon ikke er anbefalt ville jeg vært forsiktig med å dra til et privat senter som er villig til å ta risikoen. Derimot synes jeg det er lurt å oppsøke en annen smerteklinikk - jeg er overrasket at din fastlege ikke ønsker å henvise deg til dette. Du har full rett til en second opinion og jeg synes du skal diskutere dette med din fastlege. I verste fall får du vurdere fastlege bytte men jeg tror du bør kunne komme frem til en løsning via en dialog med din nåværende lege. Håper at dette hjelper. Hei. Takk for svaret. Melatonin "kroppens eget søvnhormon" prøvde jeg for noen år siden. Fikk de av overlegen ved nevrologisk avd( tror det var det). De fungerte ikke for meg. ble knapt nok trøtt av de tabelettene. Jeg begynner å bli temmelig desperat, når ikke søvn eller smertepreparater virker som de skal, og alt går så tregt for at en skal få hjelp. og fastlegen er lite villig til å prøve andre preparater.. Må en virkelig skjære av seg foten for at en skal få ordentlig hjelp? En har tydeligvis ikke krav hjelp til ordentlig smertelindring når det gjelder ryggplager... Ser det er mange som klager på dette på forskjellige forum. En bekjent av meg som sliter med andre typer smerter med en mere synlig skade, har ingen problemer på dette området. snakker om forsjellsbehandling.... (Beklager mini-utbruddet) :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318592-s%C3%B8vnl%C3%B8shetkroniske-ryggsmerter/#findComment-2629328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.