Gå til innhold

Sår i munnen, hvordan komme dem til livs?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er en link som kanskje kan være til hjelp:

http://www.kjerringrad.com/munnskold-eller-after-377.html

Der var det mange gode tips, jeg har prøvd noen av dem, bl a Hibitane, det husker jeg godt når jeg var mindre. Men nå vil jeg få tak i en aftamed og gå over til zendiumtannkrem, og forhåpentig tar jeg knekken på de j...ene:-)

Du har fått mange gode råd som kan prøves ut.

Hjelper ikke dette går du til legen og får resept på Kenacort munnsalve. Det både lindrer og stopper angrepet. Det er viktig å smøre så fort du kjenner første antydning til sårhet. Da går det mye fortere over og du unngår at det sprer seg rundt i munnhulen.

Gjest tannfeee

Ja, det legger seg liksom en hvit hinne på dem, men de skifter litt utseende etter hvor lenge jeg har dem. De kan bli opp til en halv cm i diameter. Hvis corsydol gir belegg på tennene, må jeg tenke meg om to ganger før jeg bruker det. Måtte få en behandling på dem for å gjøre dem hvitere for et par år siden, og vil helst ikke få dem brune igjen..

Du kan forsøke corsodyl gel, smøre på med en q-tip.

Gjest tannfeee

Er de litt hvitaktige? Jeg har sånne sår ca hvert år, men heldigvis bare et par stk hver gang, som regel når jeg er mest stresset og det passer mest dårlig (bortsett fra for noe år siden da jeg ble smittet av munnherpes av kjæresten, da tok det helt av..:( ) Jeg pleier å bruke corsydol, da går det vekk etter et par dager:)

Det negative med corsydol er at jeg mister smaken på tunga (føler at den hovner opp på en måte) og at tennene blir veldig fort brune av et belegg (har fått streng beskjed av tannlegen at jeg må komme dit etter hver gang jeg har brukt det for ellers så blir det permanent), så ville ikke brukt det mer enn du må!

Corsodyl gel kan være et alternativ.

Annonse

Gjest høstløv

Fluor påvirker ikke sår i munnen, men derimot såpsestoffet i de fleste tannkremer, SLS. Derfor anbefales bl.a. Zendium.

Jeg kjenner en dame, som slet med et sår på tungen i over et år, hun gikk til lege mange ganger og prøvde ut mange medisiner.

Da hun gikk over fra å bruke tannkrem med fluor til tannkrem uten fluor, så forsvant såret.

Gjest tannfeee

Jeg kjenner en dame, som slet med et sår på tungen i over et år, hun gikk til lege mange ganger og prøvde ut mange medisiner.

Da hun gikk over fra å bruke tannkrem med fluor til tannkrem uten fluor, så forsvant såret.

Dette er ett tilfelle, ikke er det sikkert det var afte, og det er heller ikke sikkert det nettopp var fluorern som gjorde forskjellen. Hun kan ha kuttet ut noe annet samidig som hun ikke har tenkt på tilfeldigheter.

Å kutte ut fluor er risikabelt for tannhelsen.

Gjest høstløv

Dette er ett tilfelle, ikke er det sikkert det var afte, og det er heller ikke sikkert det nettopp var fluorern som gjorde forskjellen. Hun kan ha kuttet ut noe annet samidig som hun ikke har tenkt på tilfeldigheter.

Å kutte ut fluor er risikabelt for tannhelsen.

Det var bare et lite råd, du trenger da ikke hisse deg opp over så lite.

Dessuten hadde vedkommende prøvd det, uten bedring.

Gjest høstløv

Jeg hisser meg ikke opp. Men rådet ditt er som sagt risikabelt for tannhelsen.

Hva prøver man ikke av forskjellige råd, når en er så plaget, som denne personen her.

Dessuten hadde vedkommende prøvd rådet, uten at det hjalp.

Ikke noe å lage et så stort rabalder av da.

Annonse

Gjest tannfeee

Hva prøver man ikke av forskjellige råd, når en er så plaget, som denne personen her.

Dessuten hadde vedkommende prøvd rådet, uten at det hjalp.

Ikke noe å lage et så stort rabalder av da.

? Jeg lager da ikke rabalder og jeg hisser meg ikke opp, jeg forstår ikke hvorfor du skal insistere på det. Diskusjon over for min del.

Du har fått mange gode råd som kan prøves ut.

Hjelper ikke dette går du til legen og får resept på Kenacort munnsalve. Det både lindrer og stopper angrepet. Det er viktig å smøre så fort du kjenner første antydning til sårhet. Da går det mye fortere over og du unngår at det sprer seg rundt i munnhulen.

Mange takk for alle gode tips, jeg har nå prøvd aftamed som lindrer godt et par timer, men det hjelper ikke på at sårene gror fortere hos meg. Neste gang får jeg prøve kenacort, jeg har også kjøpt zendium, og er spent på om det virker. Men tusen takk til alle for gode råd:-))))))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...