Gå til innhold

Ventet lenge nok

Anbefalte innlegg

''To år er svært kort tid, tross alt og jeg hadde ikke følt noe behov for å gifte meg da. Det går lang tid før man virkelig kjenner hverandre.''

Jeg giftet meg med min mann da vi hadde kjent hverandre i halvannet år, og da hadde vi vært forlovet et knapt år allerede.

Syntes jeg kjent ham rimelig godt allerede etter et halvt år (og jeg tok ikke feil, nå er det snart 10 år siden).

''Syntes jeg kjent ham rimelig godt allerede etter et halvt år ''

Slik følte jeg det også. Det å flytte sammen førte ikke til at jeg oppdaget nye sider ved han, men det førte til at jeg ble mer oppmerskom på visse sider ved meg selv;-) Når man bor alene, tenker man ikke på at man selv kan ha irriterende uvaner...;-)

Fortsetter under...

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

24

• mrxx

22

• Lotte :o)

6

• henrikke71

4

Mest aktive i denne tråden

''Hadde ei jente begynt å bable til meg om vi skulle gifte oss etter to år hadde jeg skygget banen raskt.''

Virkelig?? Det var da kategorisk!

Det er én ting å si at man ikke kan eller bør _forvente_ frieri etter to år, men at voksne mennesker som har bodd sammen i to år snakker om giftemål kan umulig være sjokkerende?

Enig,- dette reagerte jeg også på...

''Syntes jeg kjent ham rimelig godt allerede etter et halvt år (og jeg tok ikke feil, nå er det snart 10 år siden).''

Herligheten, så lang tid dere brukte, da! :-) Personlig synes jeg 6-7 uker er nok når man snakker om frieri. Og vi synger på 12. verset.

:-)

Hehe.

En kollega ble fridd til etter tre uker - _det_ synes jeg er i kjappeste laget :)

Gjest bridetobee

Jeg hadde nok begynt å lure sterkt hvis noen hadde begynt å lage for mye styr om giftemål kun etter to år. Da hadde jeg nok tenkt tanken på å trekke meg unna, fordi jeg hadde sterkt lurt på hva som egentlig lå bak.

Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg «lager mye styr». Jeg lager ikke styr i det hele tatt. Samboeren min vet ikke hvor mye jeg ønsker meg dette.

Og hvis du lurer på «hva som ligger bak» Så er det bare det at jeg ønsker vi skal gi hverandre den kjærlighetsærklæringen det kan være å gifte seg med den man elsker. Han sier han ønsker å bli gammel med meg!!

''Syntes jeg kjent ham rimelig godt allerede etter et halvt år ''

Slik følte jeg det også. Det å flytte sammen førte ikke til at jeg oppdaget nye sider ved han, men det førte til at jeg ble mer oppmerskom på visse sider ved meg selv;-) Når man bor alene, tenker man ikke på at man selv kan ha irriterende uvaner...;-)

''men det førte til at jeg ble mer oppmerskom på visse sider ved meg selv;-)''

Hehe, kjenner til det der, ja.

Synes ennå jeg "lider" under å ha levd såpass lenge alene før jeg fikk "skikkelig" samboer (hadde jo noe småtteri før, da). Lærte litt for godt å glede meg over de positive sidene ved å leve alene :P.

Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg «lager mye styr». Jeg lager ikke styr i det hele tatt. Samboeren min vet ikke hvor mye jeg ønsker meg dette.

Og hvis du lurer på «hva som ligger bak» Så er det bare det at jeg ønsker vi skal gi hverandre den kjærlighetsærklæringen det kan være å gifte seg med den man elsker. Han sier han ønsker å bli gammel med meg!!

''Han sier han ønsker å bli gammel med meg!!''

Det bør være viktigere enn et frieri.

Annonse

Gjest bridetobee

''Han sier han ønsker å bli gammel med meg!!''

Det bør være viktigere enn et frieri.

Forøvrig så er et frieri og et giftemål en formalisering av dette ønsket om å bli gammel sammen. Jeg forstår ikke den krasse kritikken av at jeg ønsker at kjæresten min skal fri.

''men det førte til at jeg ble mer oppmerskom på visse sider ved meg selv;-)''

Hehe, kjenner til det der, ja.

Synes ennå jeg "lider" under å ha levd såpass lenge alene før jeg fikk "skikkelig" samboer (hadde jo noe småtteri før, da). Lærte litt for godt å glede meg over de positive sidene ved å leve alene :P.

Jeg var ikke så lenge alene, jeg da;-) Snaue 5 år i ymse hybeltilværelser med alle ferier hjemme på pikerommet før jeg flyttet inn med han. Men nok til å få alene-uvanere...;-)

Forøvrig så er et frieri og et giftemål en formalisering av dette ønsket om å bli gammel sammen. Jeg forstår ikke den krasse kritikken av at jeg ønsker at kjæresten min skal fri.

Tror mange av oss har en viss forståelse for at du savner å bli fridd til og at du har lyst til å gifte deg. Jeg/vi synes bare du legger altfor stor vekt på dette. At han sier han elsker deg og vil bli gammel med deg bør bety langt mer enn et frieri - særlig ettersom han har erfart at et frieri og et giftemål langt fra er noen garanti for et langt liv sammen.

Huff ja, 3 uker er jo _ingenting_ sammenlignet med 6 uker.

;-)

Nei, noen ganger må man bare skryte på seg å ha skutt riktig gullfugl!

:-)

''Nei, noen ganger må man bare skryte på seg å ha skutt riktig gullfugl! ''

Jeg liker å skryte på meg at jeg er en menneskekjenner og at jeg tidlig skjønte dette var hel ved.

;)

Det er vel de færreste her inne som kommer med en krass kritikk over ditt ønske. Jeg forstår det veldig godt, og jeg hadde hatt samme ønske lenge før vi hadde bodd sammen i 2 år! ;-)

Men de fleste i tråden her sier vel at det er litt annerledes nå som han jo har opplevd en skilsmisse tidligere. Det at han ikke har fridd ennå betyr ikke at han ikke er glad i deg eller at han ikke vil dele livet sitt med deg - det har antageligvis sin årsak i det han har opplevd tidligere.

Tror mange av oss har en viss forståelse for at du savner å bli fridd til og at du har lyst til å gifte deg. Jeg/vi synes bare du legger altfor stor vekt på dette. At han sier han elsker deg og vil bli gammel med deg bør bety langt mer enn et frieri - særlig ettersom han har erfart at et frieri og et giftemål langt fra er noen garanti for et langt liv sammen.

Enig.

Annonse

Jeg var ikke så lenge alene, jeg da;-) Snaue 5 år i ymse hybeltilværelser med alle ferier hjemme på pikerommet før jeg flyttet inn med han. Men nok til å få alene-uvanere...;-)

''Snaue 5 år i ymse hybeltilværelser''

Det er da ikke så lite.

''med alle ferier hjemme på pikerommet''

hva!? Kunne ikke falle meg inn å tilbringe feriene på pikerommet. Nei, da jeg studerte jobbet jeg gjerne hardt halve ferien (mens jeg bodde på hybelen) og reiste andre halvdelen.

''Men nok til å få alene-uvanere...;-)''

Jeg kjøpte meg jo leilighet og bodde noen år mer eller mindre alene før jeg etablerte meg - og det var vel da uvanene - og vanene - ble sementert ;)

''Snaue 5 år i ymse hybeltilværelser''

Det er da ikke så lite.

''med alle ferier hjemme på pikerommet''

hva!? Kunne ikke falle meg inn å tilbringe feriene på pikerommet. Nei, da jeg studerte jobbet jeg gjerne hardt halve ferien (mens jeg bodde på hybelen) og reiste andre halvdelen.

''Men nok til å få alene-uvanere...;-)''

Jeg kjøpte meg jo leilighet og bodde noen år mer eller mindre alene før jeg etablerte meg - og det var vel da uvanene - og vanene - ble sementert ;)

Pikerommet lå jo i en annen landsdel - jeg ville gjerne "hjem" dit i feriene og ha sommerjobb der og være sammen med gamle venner. Pluss at jeg jo dro dit i juleferie og påskeferie - ville vært stusselig å sitte på en 10 kvm stor hybel....;-)

Jeg husker jo at en lang sommerferie kunne bli veldig lang til tider, og enn så mye jeg storkoste meg ved å være i hjembygda, så savnet jeg jo det å være herre i eget hus, selv om foreldrene alltid var veldig greie og absolutt var inneforstått med at deres datter var myndig.

Full tilgang til huset s"konebil" hadde jeg også, så det var jo ganske praktisk å være hjemme litt i sommerferien;-)

Gjest bridetobee

Det er vel de færreste her inne som kommer med en krass kritikk over ditt ønske. Jeg forstår det veldig godt, og jeg hadde hatt samme ønske lenge før vi hadde bodd sammen i 2 år! ;-)

Men de fleste i tråden her sier vel at det er litt annerledes nå som han jo har opplevd en skilsmisse tidligere. Det at han ikke har fridd ennå betyr ikke at han ikke er glad i deg eller at han ikke vil dele livet sitt med deg - det har antageligvis sin årsak i det han har opplevd tidligere.

Jo, men det er bare det at hans forhold til eksen kan ikke sammenliknes med hans forhold til meg. (hans ord) Det er to forskjellige verdener. Så hans erfaring med et ødelagt ekteskap kan knapt brukes til dette formål, da utgangspunktet for vårt samliv er helt annerledes.

Jo, men det er bare det at hans forhold til eksen kan ikke sammenliknes med hans forhold til meg. (hans ord) Det er to forskjellige verdener. Så hans erfaring med et ødelagt ekteskap kan knapt brukes til dette formål, da utgangspunktet for vårt samliv er helt annerledes.

Men da er det kanskje nettopp derfor at han ikke ser poenget med å "bekrefte" at man hører sammen ved å gifte seg - fordi han har erfart at det ikke funker slik?

Eller: Kanskje han unnlater å fri fordi han er redd _du_ vil kunne være skeptisk med tanke på at han har foretatt et "galt frieri" tidligere?

Har du i det hele tatt snakket med han om at du kunne tenke deg giftemål?

''To år er svært kort tid, tross alt og jeg hadde ikke følt noe behov for å gifte meg da. Det går lang tid før man virkelig kjenner hverandre.''

Jeg giftet meg med min mann da vi hadde kjent hverandre i halvannet år, og da hadde vi vært forlovet et knapt år allerede.

Syntes jeg kjent ham rimelig godt allerede etter et halvt år (og jeg tok ikke feil, nå er det snart 10 år siden).

Du tok ikke feil, men du kunne ha gjort det også. Det er tross alt meget kort tid og det er det som er poenget. Det betyr ikke at det ikke vil funke. Nå vil du selvsagt påstå at det ikke er sikkert om det vil funke etter ti år heller, og selvsagt ikke ,men mulighetene for det er tross alt større.

Du tok ikke feil, men du kunne ha gjort det også. Det er tross alt meget kort tid og det er det som er poenget. Det betyr ikke at det ikke vil funke. Nå vil du selvsagt påstå at det ikke er sikkert om det vil funke etter ti år heller, og selvsagt ikke ,men mulighetene for det er tross alt større.

En har aldri noen garanti.

Jeg mener at om man lever tett med et annet menneske noen uker, og gjerne opplever litt andre utfordringer enn et vanlig 8-16-liv, kan man ha et godt grunnlag for å vurdere om man kan tilbringe livet sammen.

Man kan selvfølgelig være i tvil etter få uker, men i så fall tror jeg også man ville være i tvil letter et år. Eller to.

Er det så utenkelig at en som har bodd sammen med deg i to år kunne tenke seg å fortsette med det resten av livet? ;-)

Jeg vet ikke hva du mener med "mye styr", men jeg kan skjønne at en del menn kan bli litt usikker dersom dama virker mest opptatt av å ha et superflott og dyrt bryllup, fremfor å være mest opptatt av parforholdet.

Men det å ønske å gifte seg med den man mener er mannen i sitt liv kan e.m.m. ikke i seg selv anses som "mye styr".

Det er slettes ikke utenkelig, det tenker de fleste etter å ha vært sammen i to dager også. Det er ikke de samme som at der så veldig lurt.

For meg virker det som om hun er mer opptatt av at han fridde etter kort tid hos eksen og ikke gjør det hos henne. Hun føler seg mindre verdt i denne sammenhengen.

Sett ut i fra hans ballast, så synes jeg ikke dette er rart i dette hele tatt.

Igjen, hvorfor haster det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...