Gå til innhold

Bli gravid med lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Er en kvinne på snaaart 38 år. Har tre barn; sistemann unnfanget ved hjelp av Pergotime. Ønsker sterkt nr.4. Ble gravid i juni (ved hjelp av pergo), men hadde dessverre en MA i august. Fant ut for noen uker siden at stoffskiftet (T4) mitt var i nedre grenseområde.. TSH 1,99 og T4 var 9. Har lest mye på nett i etterkant og er litt engstelig nå... Ser at noen eksperter anbefaler at TSH skal være ca 1, og at T4 skal ligge i øvre halvdel av normalen (17-24) før en blir gravid. Var hos fastlegen idag, da jeg ønsker Levaxin, men han mente at det ikke hadde noe for seg.. Tok nye prøver idag, og han skal diskutere med de andre og vurdere saken... Kan legge til at jeg har vært veldig trett siste par år, fryser ofte, sover dårlig og lite, føler meg innimellom ganske nedstemt (selv om ektefelle, barn, jobb og livet generelt er topp!!) Blir 38 år i februar, og føler at tiden raser av gårde (med tanke på å bli gravid..), har liksom ikke all verdens tid til prøving og feiling lengre.. Skal ta pergo rett før jul, og håper på klaff i januar (gift med sjømann). Og etter hva jeg har skjønt så faller stoffskiftet enda litt når en er gravid. Lurte på å spørre en endokrinolog (eller hva det heter), men vet ikke helt.. Videresend gjerne om det er mer det feltet jeg burde være i.. Så hva tror du, dr Moen ??? Levaxin eller annet ???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318674-bli-gravid-med-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har regelmessige mentruasjoner tror jeg ikke det spiller noen rolle for å bli gravid om ditt stoffskifte er i underkant, men det kan jo være greit å få det sjekket. Jeg tror ikke sjansen for graviditet blir større om du får levaxin. Dessverre tar det lengre tid å bli gravid når man er 38 år enn da man var yngre og risiko for abort er større. Hvis du ble gravid i august og har regelmessige menstruasjoner er det vel tvilsomt om du kan oppnå noe med pergotime, det brukes ved manglende eggløsning eller ’uforklarlig barnløshet’. Grunnen til at det er vanskeligere å bli gravid med økende alder er at eggene ikke er fornyet underveis, og med gamle egg er det ikke så lette å få til befruktning. Det er grunnen til at man i offentlig regi ikke tilbyr prøverørsbefruktning til kvinner over 38 år. Hvis din mann er borte mye av tiden burde du kanskje snakke med gynekolog/senter f6r barnløshet om å få sæd frosset til inseminasjon når han er på sjøen så hver syklus kan utnyttes?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...