derbforgaille Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg har et problem som jeg har slitt med i mange år, og som egentlig også har forverret seg med tiden, særlig det siste året. Jeg har i hele mitt liv alltid hatt lett for å få magesmerter. Jeg var innlagt i 2-3 uker på sykehus da jeg var fem med akutt bukspyttkjertelbetennelse (komplikasjon ifm kusma), og igjen for en uke da jeg var 11-12 med “diffuse magesmerter” (ikke funnet noen organisk forklaring). Da jeg var 16-17 slet jeg veldig mye med symptomer på urinveisinfeksjon (tisset flere ganger i løpet av natta, minst en gang per time om dagen, brennende smert etc) uten at det en eneste gang ble påvist urinveisinfeksjon hos lege. Jeg begynte den gangen med en mer utvidet undersøkelse hvor blant annet størrelse på blære ble undersøkt, uten at noe spesielt ble funnet (kunne holde lite urin før jeg måtte tisse, men ellers intet). Som 18-19 åring utviklet jeg en ganske kraftig depresjon og etterhvert sosial angst med panikkanfall. Dette artet seg i hovedsak som intens magesmerte, kvalme og kramper. I denne perioden kunne jeg gå på do med kramper (panikkanfall) opp til 20-25 ganger i døgnet med diare. I denne perioden hadde jeg også nedfallen livmor (eventuelt skjedevegger?). Hvis jeg stakk en finger litt inn i vagina kunne jeg kjenne noe som føltes som en tapp. Denne kunne jeg dytte tilbake, og da var det okay igjen til neste gang jeg hadde en serie med diare (seriene med diare skjedde som regel i forbindelse med at jeg måtte ut, feks på butikken, eller at jeg tenkte på at jeg måtte ut). Jeg var lenge rett og slett for syk til å komme meg til lege, og da jeg endelig klarte det, var det ingen hjelp å få (ikke så mye som en henvisning til psykolog, til tross for at jeg var så handicappet at jeg nesten ikke kom meg ut av ytterdøra hjemme). I en alder av 20-21 klarte jeg ved egen hjelp å “helberede” meg selv for panikkangsten og depresjonen (leste meg opp, brukte "atferdsterapi" og mentalisering). Jeg ble mindre plaget med akutt diare, og noe mindre magesmerter. Istedet fikk jeg store problemer med hemoroider og sprekker i anus. På den tiden hadde jeg for det meste innvendige hemoroider, noe som førte til temmelig intense smerter ved avføring og til dels store mengder friskt blod i avføringen. Nok en gang førte legesamtaler bare til en beskrivelse av hva som feilet meg og “det er ikke noe farlig, det går over av seg selv!”. På samme tid slet jeg ofte med urinveisinfeksjon (denne gangen positiv test hver gang jeg gikk til lege for urinveisinfeksjon), opp til 6-8 ganger i året. Nedfallen livmor og/eller skjedevegg hadde jeg enda av og til, i det minste kjentes det sånn ut. Dette holdt seg stabilt til jeg ble gravid. Etter graviditeten har jeg hatt lite problemer med urinveisinfeksjon, til gjengjeld har hemoroidene blomstret. Nå er de ikke innvedige lenger, men utvendige, og de blør ikke. Men de er smertefulle, og noen gang så store at det er nesten vanskelig å gå normalt, for ikke å snakke om å gå på do (bæsje). Jeg har alltid hemoroider, men de er ikke alltid så enorme. Og nedfallen livmor, det har jeg også hele tiden, mer og mer. I tillegg er jeg mer og mer plaget av smerter i magen og hyppige avføringer. Det begynner allerede klokka 4 om morgenen. Da våkner jeg med magesmerter, og må på do. Innen klokka er seks og jeg egentlig skulle ha våknet, har jeg vært på do minst 2-3 ganger, som regel mer, hvor avføringen går fra normal til “nesten diare”. Jeg har kramper fra jeg våkner og opp til flere timer etter siste avføring, ofte går jeg hele dagen med smerter i magen, som blir verre når jeg spiser. De siste ukene har jeg også vært mye kvalm og har ikke kunnet spise frokost før langt utpå dagen. Det begynner rett og slett å blir for mye for meg. Jeg er ikke deprimert mer (vil heller si at jeg er så lykkelig som man kan håpe å bli (med unntak av disse problemene), har ikke angst lenger, og heller ikke panikkanfall. Jeg trener ikke (med unntak av daglig trening av magemuskulatur), men har ingen bil og bruker sykkelen regelmessig (sykler 40 minutter hver dag i forbindelse med jobb). Magesmertene er alltid i nedre del av magen, og ofte går jeg hele dagen med en følelse av at jeg må bæsje uten at jeg får til noe (med unntak av morgenen). Jeg har aldri (eller så godt som aldri) hard mage, drikker mye vann, spiser noenlunde sundt og regelmessig, og i alle fall fiberrikt. Jeg har aldri mistet vekt i forbindelse med disse problemene (selv ikke om jeg ikke skulle klare å spise på en uke), jeg er ca. 15 kilo overvektig, det har holdt seg relativt stabilt de siste 4-5 årene. Jeg drikker ikke alkohol, tåler ikke store eller fete måltider eller sukker (virker som om karbohydrater generelt ikke er bra). Jeg bruker ingen medisiner, men har hormonspiral. Jeg har flere ganger hvert til lege for problemene mine, men føler bare en enorm vegg av ”vet ikke hva det kan være”. Jeg har hatt flere vaginale undersøkelser uten å kunne påvise at skjedeveggen faller ned. Men det er det jeg tror skjer, jeg er nesten helt sikker (men dog ingen lege). Den siste tiden har jeg begynt å spørre meg selv om hele muskulaturen i underlivet mitt er ødelagt (eller i ferd med å bli) og om dette rett og slett har forårsaket alle problemen, både de hyppige urinveisinfeksjonene og hemoroidene. Jeg ble misbrukt seksuelt (analt) da jeg var ca. 5, mulig at det kan ha noen sammenheng med dette. Dette ødelegger rett og slett livskvaliteten min. I tillegg sliter jeg med migrene, og har regelmessige herpessår i munn og underliv... det er vanskelig å holde motet oppe de gangene jeg er så uheldig å ha alt sammen på en gang (urinveisinfeksjon, magesmerter, hemoroider, herpessår og migrene på en gang), det skjer faktisk ganske regelmessig. Alt dette til sammen gjør dagene mine ofte til et levende helvete, og jobben som jeg egentlig trives veldig godt i føles ofte uoverkommerlig. Jeg blir mer og mer sliten, spesielt i forhold til at jeg ikke får sovet nok. Legger jeg meg ekstra tidlig en kveld, våkner jeg også ekstra tidlig neste dag med samme problemer... samt at det er begrenset hvor tidlig jeg faktisk kan legge meg. Jeg er bare litt over 30, men det er dager da jeg føler meg urgammel, og dager jeg lurer på hvor lenge det vil vare før jeg blir ufrivillig uføretrygdet. Hva i all verden skal jeg egentlig si for å komme videre? Til nå har jeg bare opplevd å måtte levere inn urinprøver, diverse blodprøver og vaginale undersøkelser samt et skuldertrekk når alle prøvene kommer ut negativt. Jeg orker ikke å gå rundt med disse smertene hele tiden, og klarer ikke å akseptere at det ikke er noe galt. Jeg har god selvinnsikt, jeg vet dette ikke er psykisk. Og hva i all verden kan det være? Om det skulle være muskulaturen som `faller ned´, er det da mulig å gjøre noe med det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318805-underlivendetarmsproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 I første omgang synes jeg du bør henvises til en gastrolog; oftest en kirurg som utreder og behandler tarmsykdommer. Det bør taes grundige prøver av tarmsystemet ditt. Avføringsmønsteret er ikke normalt. Lever- og bukspyttkjertel funksjon må undersøkes, i tillegg andre tarmsykdommer ( morbus Crohn, cøliaki og ulcerøs colitt). Trolig bør det taes CT eller MR av øvre mage ( særlig bukspyttkjertel). Mulig er det funksjonssvikt her, og du trenger tilskudd av enzymer for å få normal fordøyelse. Muligens bør du gjennom en gastroskopi og/eller en coloskopi også. En gynekologisk sjekk hører også med; den bør gjøres av gynekolog. Fastlegen din må henvise deg. Dersom du ikke når frem hos denne, kan det være aktuelt at du får en "second opinion" hos en annen fastlege. Du kan da vise til brevet ditt over, eventuelt svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318805-underlivendetarmsproblemer/#findComment-2626957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
derbforgaille Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 I første omgang synes jeg du bør henvises til en gastrolog; oftest en kirurg som utreder og behandler tarmsykdommer. Det bør taes grundige prøver av tarmsystemet ditt. Avføringsmønsteret er ikke normalt. Lever- og bukspyttkjertel funksjon må undersøkes, i tillegg andre tarmsykdommer ( morbus Crohn, cøliaki og ulcerøs colitt). Trolig bør det taes CT eller MR av øvre mage ( særlig bukspyttkjertel). Mulig er det funksjonssvikt her, og du trenger tilskudd av enzymer for å få normal fordøyelse. Muligens bør du gjennom en gastroskopi og/eller en coloskopi også. En gynekologisk sjekk hører også med; den bør gjøres av gynekolog. Fastlegen din må henvise deg. Dersom du ikke når frem hos denne, kan det være aktuelt at du får en "second opinion" hos en annen fastlege. Du kan da vise til brevet ditt over, eventuelt svaret. Blodpröver 4 uker siden viser at lever, nyrer og bukspyttkjertel fungerer som normalt. Gynekolog foretok innvendig ultralyd halvannet är siden, fant ingenting galt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318805-underlivendetarmsproblemer/#findComment-2627037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.