Gå til innhold

Dere som er blitt alene - økonomi

Anbefalte innlegg

Det skranter på forholdet vårt.

Hvordan klarer dere dere økonomisk? Hvor mye penger må man beregne til bil, som kun brukes på fritiden, ikke daglig til og fra jobb.

Jeg tjener 430 000 men har dessverre studielån.

Har dere fått lån i husbanken av kommunen selv om det overstiger 3Xinntekten? Det er umulig å finne noe rimeligere her i kommunen. Men man kan vel få boligtilskudd også? På budsjettet ser det greit ut, hvis jeg får boligtilskudd.

Finnes det noen ekstrajobber som betaler godt?

Hvor mye må man beregne i mat til en voksen og to barn?

Hva gjør dere i ferien? Hva får dere råd til å gjøre da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318826-dere-som-er-blitt-alene-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gimmick

4

• Yeah_Right!

4

• Lillemus

3

• Dorthe

2

Jeg tjener 100 000 under det du gjør og har greid meg godt.

Har bil, brukes daglig til jobb også.

Kjøpte leilighet og har lån over 3 ganger inntekt, men trengte kausjonist første året. Dette var i "vanlig" bank. Du har kanskje litt egenkapital også? det hjelper.

Du får ikke boligtilskudd når du har den inntekten du har. Det skal mye mindre til da.

Tror ikke dette kommer til å bli et problem, så lenge du ikke har et voldsomt forbruk. Sett opp utgiftene dine og fordel over hele året. Sett av penger hver mnd så går det bra. Jeg sparer litt her mnd til ferie også, og vi har vært både i syden og på norgesferie hvert år. Klart det blir trangere enn når man er to voksne, men det går helt fint.

Jeg tjener 100 000 under det du gjør og har greid meg godt.

Har bil, brukes daglig til jobb også.

Kjøpte leilighet og har lån over 3 ganger inntekt, men trengte kausjonist første året. Dette var i "vanlig" bank. Du har kanskje litt egenkapital også? det hjelper.

Du får ikke boligtilskudd når du har den inntekten du har. Det skal mye mindre til da.

Tror ikke dette kommer til å bli et problem, så lenge du ikke har et voldsomt forbruk. Sett opp utgiftene dine og fordel over hele året. Sett av penger hver mnd så går det bra. Jeg sparer litt her mnd til ferie også, og vi har vært både i syden og på norgesferie hvert år. Klart det blir trangere enn når man er to voksne, men det går helt fint.

Jeg må ha boligtilskudd, en bolig her koster nærmere 2 mill. Har skjønt fra generell googling på nettet at man kan må 20% i boligtilskudd. Tror ikke inntekten har noe å si, men om man har mulighet til å få lån i en vanlig bank. Jeg får aldri lån på rundt 1, 5 mill når jeg har studielån i tillegg. Dermed er jeg vanskeligstilt i boligmarkedet, i tillegg har jeg barn.

Vet du det spesifikt at ved en viss inntektsgrense får man ikke boligtilskudd?

Håper uansett at det ordner seg med mannen min slik at vi slipper dette, men vi sliter skikkelig, og det er har jo en grense for hvor lenge man skal slite.

Med 430.000,- hadde jeg svømt i penger...!

Jeg har 254.000,- omtrent og det går rundt, det er ikke fett, men jeg snur ikke på hver krone (har en kjæreste som betaler all bensin for meg da). Har ca. 7200,- i boutgifter i mnd (lån + husleie), ingen andre lån (har under 250' i lån nå, har vært heldig der).

Du ligger mulignes akkurat over grensa for å få stønad til barnetilsyn? En ekstra barnetrygd har du krav på uansett (tror jeg) om du har unger. Overgangsstønaden faller vel bort for deg med den inntekten, men sjekk det opp med NAV.

Jeg må ha boligtilskudd, en bolig her koster nærmere 2 mill. Har skjønt fra generell googling på nettet at man kan må 20% i boligtilskudd. Tror ikke inntekten har noe å si, men om man har mulighet til å få lån i en vanlig bank. Jeg får aldri lån på rundt 1, 5 mill når jeg har studielån i tillegg. Dermed er jeg vanskeligstilt i boligmarkedet, i tillegg har jeg barn.

Vet du det spesifikt at ved en viss inntektsgrense får man ikke boligtilskudd?

Håper uansett at det ordner seg med mannen min slik at vi slipper dette, men vi sliter skikkelig, og det er har jo en grense for hvor lenge man skal slite.

Bostøtte kan du bare glemme. Jeg hadde vel en inntekt på i overkant av 200' den gangen jeg snakket med dem og de nærmest lo av meg. Det er ikke mange flisene du skal ha inn i mnd før du tjener for mye til det.

Med den inntekten er du her så er du ganske heldig stilt. Jeg tjener nesten 100 000 mindre enn deg og har klart meg fint med både huslån og studielån (riktignok ikke så høyt lenger)

Du vil i tillegg få både bidrag og ekstra barnetrygd, og det hjelper godt på.

Boligtilskuddet er behovsprøvd, tror ikke du vil få det...:-)

Annonse

Gjest kan bli vanskelig

Jeg tjener omtrent det samme som deg. Jeg har mistet støndaden til barnetilsyn, grensen er på 420 000,-

Jeg får heller ikke bidrag lenger, sa faren ikke betaler og staten forskutterer ikke pga av min inntekt.

Jeg har allerede hus og har ca 1,4 i boliglån og 200 000,- i lån utenom. Har prøvd i 1 år nå å få refinansiere, men ingen banker vil ha meg, inkl. min egen bank.

Jeg tror du vil ha problemer med å få lån inntil 3 x årsinntekten din også. Alle bankene sier til meg at de ville gitt meg lån hvis det ikke hadde vært for barna. De trekker veldig ned på budsjettet og går ut fra et visst beløp man skal ha disponibelt etter alle utgifter.

Jeg ligger ca. 5000 under dette, til tross for at jeg jobber mye.

Den reelle innekten min m/overtid ligger på ca. 500 000,- og dette har vært jevnt i 2 år + 45000 i barnetrygd.

Jeg sliter likevel veldig med økonomien. Har veldig lavt forbruk og sliter med å dekke det aller nødvendigste.

Bostøtte kan du bare glemme. Jeg hadde vel en inntekt på i overkant av 200' den gangen jeg snakket med dem og de nærmest lo av meg. Det er ikke mange flisene du skal ha inn i mnd før du tjener for mye til det.

Det er ikke bostøtte jeg snakker om, men boligtilskudd. Det er for de som ikke har egenkapital. Mener å ha lest at det maks kan gis 20% av kjøpsprisen.

Jeg tjener omtrent det samme som deg. Jeg har mistet støndaden til barnetilsyn, grensen er på 420 000,-

Jeg får heller ikke bidrag lenger, sa faren ikke betaler og staten forskutterer ikke pga av min inntekt.

Jeg har allerede hus og har ca 1,4 i boliglån og 200 000,- i lån utenom. Har prøvd i 1 år nå å få refinansiere, men ingen banker vil ha meg, inkl. min egen bank.

Jeg tror du vil ha problemer med å få lån inntil 3 x årsinntekten din også. Alle bankene sier til meg at de ville gitt meg lån hvis det ikke hadde vært for barna. De trekker veldig ned på budsjettet og går ut fra et visst beløp man skal ha disponibelt etter alle utgifter.

Jeg ligger ca. 5000 under dette, til tross for at jeg jobber mye.

Den reelle innekten min m/overtid ligger på ca. 500 000,- og dette har vært jevnt i 2 år + 45000 i barnetrygd.

Jeg sliter likevel veldig med økonomien. Har veldig lavt forbruk og sliter med å dekke det aller nødvendigste.

Men har du hørt med kommunen om husbanklån? Tror de har refinansiering også.

Med 430.000,- hadde jeg svømt i penger...!

Jeg har 254.000,- omtrent og det går rundt, det er ikke fett, men jeg snur ikke på hver krone (har en kjæreste som betaler all bensin for meg da). Har ca. 7200,- i boutgifter i mnd (lån + husleie), ingen andre lån (har under 250' i lån nå, har vært heldig der).

Du ligger mulignes akkurat over grensa for å få stønad til barnetilsyn? En ekstra barnetrygd har du krav på uansett (tror jeg) om du har unger. Overgangsstønaden faller vel bort for deg med den inntekten, men sjekk det opp med NAV.

Med så lite gjeld hadde jeg svømt i penger ;)

Gjest også anna k

Hei du:o)

Jeg vil bare fortelle deg og andre som svarer deg at anna k er et av de nickene jeg har skrevet under i det siste. Jeg har ikke reservert det, for jeg skifter med jevne mellomrom, så det er slik sett til fri benyttelse, men vil bare gjøre deg oppmerksom på dette forholdet.

Med dette nicket pådrar du deg ptsd og litt av hvert annet... Skulle forresten ønske at jeg hadde hatt din økonomi.

Mvh

Hei du:o)

Jeg vil bare fortelle deg og andre som svarer deg at anna k er et av de nickene jeg har skrevet under i det siste. Jeg har ikke reservert det, for jeg skifter med jevne mellomrom, så det er slik sett til fri benyttelse, men vil bare gjøre deg oppmerksom på dette forholdet.

Med dette nicket pådrar du deg ptsd og litt av hvert annet... Skulle forresten ønske at jeg hadde hatt din økonomi.

Mvh

Beklager. Jeg bare fant på et nick i farta.

Med så lite gjeld hadde jeg svømt i penger ;)

Jepp, jeg har vært svært heldig om man kan si det slik, all den tid en god del av det jeg har betalt ned lånet med er arv etter min mor. Men jeg er sikker på at hun hadde villet det sånn med tanke på barnebarna! :o)

Annonse

Gjest også anna k

Beklager. Jeg bare fant på et nick i farta.

Det kunne da ikke du vite:o) Og som sagt kunne jeg reservert det, men jeg synes det blir litt styr å registrere ny mailadresse for hvert nytt nick. Jeg tror man må det. Er ikke sikkerforresten på det heller.

Men rart at man kan tenke så likt.

Gjest Moderator

Det kunne da ikke du vite:o) Og som sagt kunne jeg reservert det, men jeg synes det blir litt styr å registrere ny mailadresse for hvert nytt nick. Jeg tror man må det. Er ikke sikkerforresten på det heller.

Men rart at man kan tenke så likt.

Du kan kun ha ett fast nick registrert på en mailadresse, men hvis du går bort fra å bruke et gammelt nick (og ikke har noe i mot at andre evt. bruker dette), så kan du registsrere nytt nick på gammel mailadresse hvis du ønsker det.

Du kan kun ha ett fast nick registrert på en mailadresse, men hvis du går bort fra å bruke et gammelt nick (og ikke har noe i mot at andre evt. bruker dette), så kan du registsrere nytt nick på gammel mailadresse hvis du ønsker det.

Ok. Takk for info.

Men ser vel også for meg at de fleste ikke er tjent med å ta over et av de nickene jeg har brukt en del:o)

Gjest kan bli vanskelig

Men har du hørt med kommunen om husbanklån? Tror de har refinansiering også.

Jeg har ikke søkt om lån, men sjekket opp og regnet på det med den kalkulatoren de har. Kom ikke bedre ut enn slik jeg har det nå.

Jeg snakket med kommunen ang. refinansiering, og de sier de kun refinansierer bolilggjeld og ikke annen gjeld.

De 200 000 jeg har i gjeld i tillegg til huslån er altså ikke boliggjeld og jeg vil ikke få refinansiert dette.

Kommer derfor ikke bedre ut med husbankens sine betingelser.

Jeg har ikke søkt om lån, men sjekket opp og regnet på det med den kalkulatoren de har. Kom ikke bedre ut enn slik jeg har det nå.

Jeg snakket med kommunen ang. refinansiering, og de sier de kun refinansierer bolilggjeld og ikke annen gjeld.

De 200 000 jeg har i gjeld i tillegg til huslån er altså ikke boliggjeld og jeg vil ikke få refinansiert dette.

Kommer derfor ikke bedre ut med husbankens sine betingelser.

Men de har jo veldig bra rente, bedre enn banker vanligvis.

Hei du

Kjør på :) Snakk med kommunen om lån. I banken sa de 800 000 maks, i kommunen fikk jeg 1,5. Min inntekt var da under din. Dette er riktignok 3 år siden da med lavere rente.. men uansett. Sett opp ditt eget budsjett over hva du faktisk bruker, altså ikke det de setter opp i sitt eget. De bruker et som ikke lignet mine prioriteringer. Noen regner ikke med barnetryd som inntekt men dette fikk jeg regnet inn.. fordi.. er det noe som er sikkert at kommer inn hver mnd så er det barnetrygden!

Kjør på hva du ønsker å prioritere å bruke penger på ikke hva de sier er vanlig! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...