Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er samboer og i 30-årene. Kjæresten min er veldig glad i barn og ønsker seg barn. Jeg er også glad i barn, men jeg har hørt så mye forferdelige ting om fødsler, at det bare snører seg i halsen, bare jeg tenker på det. Dere som har opplevd det...med hensyn til alt som skjer etterpå...er det verdt det? Jeg klarer ikke la være å irritere meg over kjæresten min sin tåpelige utsagn : " at hvis det var så vondt , ville jo ikke så mange kvinner velge å få barn på nytt" . Er det noen av de som har født barn, kan si noe om smerten og ubehagene ved en fødsel og etterpå? Det er så urettferdig at menn skal slippe så lett fra det. Med tanke på komplikasjoner senere, når man har født et barn, spørs om det virkelig om det er verdt det....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Det er vondt og føde barn. Jeg har vært så heldig å få et barn selv, men det er rart at når du er oppe i situasjonen så er det som om kroppen er med på laget selv om en har smerter ved hver rie og det oppleves på en annen måte en annen smerte jeg har opplevd. Jeg brukte dessuten lyst gass i over ett døgn og det hjalp meg veldig. Begynn og pust gass i det du ser at riene kommer. Andre jeg kjenner har også hatt god hjelp ved bruk av epidural og

det er sikkert verdt og prøve når er litt engstelig på forhånd.

Jeg ønsker deg lykke til og jeg kan love deg at dagen etter er smertene glemt og det selv om jeg selv hadde en av de tøffere fødslene de har hatt på den avdelingen jeg var.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-125505
Del på andre sider

Gedo1365380169

Det er vondt og føde barn. Jeg har vært så heldig å få et barn selv, men det er rart at når du er oppe i situasjonen så er det som om kroppen er med på laget selv om en har smerter ved hver rie og det oppleves på en annen måte en annen smerte jeg har opplevd. Jeg brukte dessuten lyst gass i over ett døgn og det hjalp meg veldig. Begynn og pust gass i det du ser at riene kommer. Andre jeg kjenner har også hatt god hjelp ved bruk av epidural og

det er sikkert verdt og prøve når er litt engstelig på forhånd.

Jeg ønsker deg lykke til og jeg kan love deg at dagen etter er smertene glemt og det selv om jeg selv hadde en av de tøffere fødslene de har hatt på den avdelingen jeg var.

Nå er jeg dønn ærlig, fødselen var veldig vond, men helt ærlig:Det er veldig verdt det.

Jeg grudde meg grusomt jeg og, men i ettertid så ser jeg tilbake på fødselen med gode tanker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-125506
Del på andre sider

Nå er jeg dønn ærlig, fødselen var veldig vond, men helt ærlig:Det er veldig verdt det.

Jeg grudde meg grusomt jeg og, men i ettertid så ser jeg tilbake på fødselen med gode tanker.

Det var utrolig vondt å føde, sant skal være sant. Men det er vel verd alt sammen. Jeg fødte helt uten noen form for smertestillinde, og det spørs om jeg gjør det igjen. 11 mnd etter fødselen er jeg igjen gravid så så ille kan det ikke ha vært då. Men jeg tror nok jeg vi grue meg mer denne gangen, fordi jeg vet hvor vondt det kan være.

Håper det ikke skremte deg. For det å bli mamma er det mest givende som finnes!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-125554
Del på andre sider

Det ville være synd hvis redselen for smerter skulle hindre deg i å få barn. Jeg har selv født to, og selv om det gjør vondt der og da, så er det en fantastisk opplevelse å få lov til å bli mor.

Under en graviditet vil du bli fulgt opp av en jordmor på hver kontroll, og da går det an å diskutere forskjellige former for smerte-lindring. Du kan sikkert få epidural, og de jeg kjenner som har fått det er veldig fornøyd med det.

Selv brukte jeg bare lystgass og hadde god hjelp av den. Smertene er jo som sterk mens-verk som topper seg like før man blir klar til å presse barnet ut. Massasje hjelper også godt mot fødselssmerter.

Ved å gå på svangerskapskurs og ellers lese litteratur om svangerskap og fødsler, kan du forbrede deg godt til en fødsel og bli kvitt noe av redselen.

Håper du bestemmer deg for å få barn - det du må gå igjennom er helt klart verdt det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-125555
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De vanlige smertemekanismer er kroppens varsel om at noe unormalt er på gang og noe man må reagere på. Fødselssmerte er vel en av de få (eneste ?) smerteopplevelser vi fult ut kjenner årsaken til. Den betyr at fødselen er i gang og at den er tidsbegrenset. Denne hensiktsmessighet gjør at smerten langt på vei tåles og aksepteres og etterpå glemmes. Hvis smerten er ledsaget av en utrygg følelse av at dette klarer man ikke, at man er redd eller føler seg forlatt vil den bli en vond opplevelse. Derfor er det så viktig med forberedelse, at kvinnen har en forståelsesfull person med (barnefar eller venninne) og at hun har god kontakt med personalet.

Jeg tror alle synes at resultatet er smerten verdt og gjerne starter igjen med ny graviditet og fødsel.

Husk på at det i dag gis meget effektiv smertelindring, så det skulle ikke være nødvendig med uholdbare smerter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-125890
Del på andre sider

Annonse

Gjest groheidi

Hei på deg!

jeg er 29 år og har selv født to barn. Den første fødselen brukte jeg i underkant av 6 timer på, og det var forferdelig vondt, og jordmoren vi hadde var fæl, men etter fødselen var det ikke smertene jeg husket, men jordmora! Den andre fødselen gikk unna på under to timer, og det var 15 mndr. etter at jeg fikk førstemann!!! Denne fødselen var nok også vond for det er ikke ålreit å føde på så kort tid, men etter bare et par minutter lå jeg og lo i senga når jeg fikk se datteren vår. ALLE smerter var glemt, og jeg rakk ikke å få smertestillende engang... Til vanlig er jeg utrolig pysete, men dette er en veldig spesiell smerte og JA, DET ER ABSOLUTT VERD DET!!!! Nå driver vi og planlegger tredjemann, men jeg gruer meg til selve fødselen uansett for gøy er det ikke mens det står på. Jeg kan garantere deg en ting: Hvis du velger bort det å få barn p.g.a redsel for smertene kommer du til å føle smerte over det valget resten av livet, og tro meg det er mye mye værre!! Og du, til slutt, husk at mange av skrekkhistoriene er blitt overdrevet betraktelig for at andre skal beundre dem og synes synd på dem!!!! Gi beskjed til jordmor og lege om at du er redd og de hjelper deg garantert!!! Så kom igjen, jeg unner deg verdens beste opplevelse: Å FÅ BARN!!!!

Kos og klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-125926
Del på andre sider

De vanlige smertemekanismer er kroppens varsel om at noe unormalt er på gang og noe man må reagere på. Fødselssmerte er vel en av de få (eneste ?) smerteopplevelser vi fult ut kjenner årsaken til. Den betyr at fødselen er i gang og at den er tidsbegrenset. Denne hensiktsmessighet gjør at smerten langt på vei tåles og aksepteres og etterpå glemmes. Hvis smerten er ledsaget av en utrygg følelse av at dette klarer man ikke, at man er redd eller føler seg forlatt vil den bli en vond opplevelse. Derfor er det så viktig med forberedelse, at kvinnen har en forståelsesfull person med (barnefar eller venninne) og at hun har god kontakt med personalet.

Jeg tror alle synes at resultatet er smerten verdt og gjerne starter igjen med ny graviditet og fødsel.

Husk på at det i dag gis meget effektiv smertelindring, så det skulle ikke være nødvendig med uholdbare smerter.

Lykke til.

Tusen ,tusen takk for alle svarene. Det har hjulpet å lese om det, og jeg skal tenke

ordentlig gjennom det. Redeselen er ikke blitt mindre, for jeg er veldig pysete!! Men nå vet jeg at det er kanskje verdt det:)

Nok en gang : tusen takk for alle svarene:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31894-redd-for-f%C3%B8dsel/#findComment-126042
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...