Gjest Lena Maria Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hei. Min mor, 72 år, har hatt en hevelse under öyet, stor del av kinnet og på öyelokket i 5 måneder. Kun venstre öye.Hun er undersökt av öyelege med alle slags rtg og övrige undersökelser uten at det fann noe feil. Optikern hennes sier at det sitter i huden. Hun er ödematös og dette forstyrrer synen hennes. Hun ser dobbelt og öyene hennes synkroniserer ikke. Hun har ikke smerter til vanlig.. Noen ganger da hun ser hastigt til venstre kan det smerte til. Hun föler at det er noe som irriterer under öyelokket. Det er rodnad på öyelokket. Hun er diabetiker, type 2 siden 22 år, insulinbehandlet i 12 år. 18 i.e morgen og 16 i.e kveld. Hun står på Enalapril ivax 5 mg. x 1 dagl, siden i sommer. Bivirkning? Trombyl 75 mg x 1 dagl., også siden i sommer. Simvastatin actavis 10 mg x1 daglig, hatt den i ca 6-7 år. Levaxin 1oo microg x 1 dagl. i over 10 år. Ettersom öyelegen ikke finner noe som helst på öyet og optikern sier at problemet er å finne i huden så spör jeg: Kan det väre en betennelse i huden som orsaker dette eller er det rett og slett aldern som öyelegen var så snill og opplyste min mor om? Min mor er aktiv men dette går utover eks. bilkjörning og egentlig alt hun gjör da hun ser dobbelt. Hilsen bekymret datter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318940-betennelse-i-huden-rundt-%C3%B6ye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hei Lena Maria ! Jeg måtte lese de 2 første linjene flere ganger. Din mor har altså en stor hevelse som enten er årsak til eller en del av et problem som gir dobbeltsyn. Og så får hun beskjed av øyelegen om at det "ikke er noe å finne" og at hun dessuten er gammel ! Dette er ikke i orden ! Men selvfølgelig frustrerende for deg og henne å bli stående med et stort uløst problem. Ikke for å kritisere kolleger, men her kunne vel øyelegen trått til som litt mer enn øyelege og i det minste bidratt til en tverrfaglig kommunikasjon med f eks hudlege og infeksjonsmedisiner for å forsøke å stille en diagnose . Det foreligger åpenbart en form for betennelsestilstand og det er årsaken til denne man må finne. Det forekommer ikke så sjelden "rosen" rundt øyeregionen, men det skyldes en streptokokkinfeksjon og har vanligvis et ganske akutt forløp. En mer sannsynlig mulighet dersom det skulle være en infeksjon, er borreliose, en flottbåren bakterieinfeksjon som særlig rammer dem som ferierer på Sørlandet eller sør i Østfold og som utvikler seg gradvis i månedene etterpå. Hudlegene kan gjerne stille denne diagnosen ved å se på huden der det finnes en rød "kant" som øker i utbredelse. Hos din mor vil en blodprøve på borreliaantistoffer kunne gi en pekepinn og er absolutt å anbefale. Dersom hudlegen og infeksjonsmedisineren ikke kan løse dette sammen med øyelegen, må revmatologen koples inn med tanke på mer sjeldne ikke infeksiøse betennelsestilstander. Perrsonlig holder jeg borreliainfeksjon som en av de mest sannsynlige årsakene, og hvis blodprøven gir høyt utslag på antistoffer kan hun spise antibiotika (doxylin mest brukt) i 3 uker og bli bra. Er helt sikker på at dette problemet kan løses og dere må ikke gi dere før det er i orden. Setter uansett pris på å få vite "fasiten" direkte til meg etter hvert. Mvh og lykke til fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/318940-betennelse-i-huden-rundt-%C3%B6ye/#findComment-2629209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.