Gå til innhold

Så kommer den dårlige samvittigheten

Anbefalte innlegg

Fader heller, nå begynner den å komme snikende den dårlige samvittigheten.

Samvittigheten som gjør at jeg pleier å gi meg til slutt.

Hvorfor skjer dette igjen og igjen?

Katastrofetanker som at han kan miste jobben her hjemme og forskjellig annet jeg begynner å tenke på nå.

Han er flink til å hente frem den dårlige samvittigheten hos meg.

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Dere kan jo ikke gi meg noe svar på hvordan fremtiden vil bli.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• mariaflyfly

9

• pekkaline

4

• Glimtipper

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Tror slik dårlig samvittighet er kvinnens lodd. Kvinner er opplært til å la egne behov komme i siste rekke - jeg synes faktisk flere av svarene du fikk i andre tråden var preget av slik tankegang også.

Jeg kjenner jo ikke så godt (men litt) til deres historikk, men om barna også ønsket å dra, tror jeg likevel jeg ville reist, i hvertfall for et år og om jeg hadde fått permisjon.

Eh he he, tror du på julenissen:-) ?

Uff. Jeg synes det er litt lei at det er slik, jeg. At du ikke får uforbeholden støtte i at dette er ditt liv også. Og at han ikke verdsetter viljen din, ønskene dine og følelsene dine spesielt høyt i slike situasjoner.

Vel, som de sier, det man ikke får fra andre må man gi til seg selv ;)

Annonse

Du vet jo tydeligvis ikke sjøl hvordan fremtida vil bli. ;)

Jeg tror du er nødt til å ta et valg her. Si klart ifra hva du har tenkt og hva du vil gjøre. Og så må du bare stå for det du velger.

På meg virker det som om mannen din tror du kommer til å hive inn håndkledet til slutt i diskusjonen, derfor fortsetter han å ture frampå sololøpet sitt. Har du sagt hvordan du føler, og at du ikke kommer til å dra, eller vurderer du å dra, og derfor sender signaler på det?

Du vet jo tydeligvis ikke sjøl hvordan fremtida vil bli. ;)

Jeg tror du er nødt til å ta et valg her. Si klart ifra hva du har tenkt og hva du vil gjøre. Og så må du bare stå for det du velger.

På meg virker det som om mannen din tror du kommer til å hive inn håndkledet til slutt i diskusjonen, derfor fortsetter han å ture frampå sololøpet sitt. Har du sagt hvordan du føler, og at du ikke kommer til å dra, eller vurderer du å dra, og derfor sender signaler på det?

Jeg har vært krystallklar og dermed kommer han med argumenter som gir inntrykk av at dommedag nærmer seg.

Du fikk et svar i den første tråden fra en som bor i Kina. Der sto det følgende:

''Min mann ble spurt om et utenlandsoppdrag. Jeg sa først nei, så njei, så nja, så kanskje, så ja.''

Det har vel skjedd hos dere også tidligere, eller hva?

Da vil han vel nesten automatisk bruke omtrent samme framgangsmåte / vise samme holdning som i de tilsvarende situasjonene dere har vært gjennom.

Når det gjelder usikkerhet om framtiden, er ikke tingene bedre nede i oljekriglandene enn her i Norge. Selv ikke såkalte eksperter klarer å se to år fram i tid.

Du fikk et svar i den første tråden fra en som bor i Kina. Der sto det følgende:

''Min mann ble spurt om et utenlandsoppdrag. Jeg sa først nei, så njei, så nja, så kanskje, så ja.''

Det har vel skjedd hos dere også tidligere, eller hva?

Da vil han vel nesten automatisk bruke omtrent samme framgangsmåte / vise samme holdning som i de tilsvarende situasjonene dere har vært gjennom.

Når det gjelder usikkerhet om framtiden, er ikke tingene bedre nede i oljekriglandene enn her i Norge. Selv ikke såkalte eksperter klarer å se to år fram i tid.

"Det har vel skjedd hos dere også tidligere, eller hva?"

Ja

Annonse

''dermed kommer han med argumenter som gir inntrykk av at dommedag nærmer seg''

Og det betyr...?

At han kan miste jobben osv. Han er ikke fast ansatt noe sted. Jobber som konsulent og kan aldri vite hvor lenge han har oppdrag. Så langt har det aldri vært noe problem.

Uten at jeg har lest alle dine innlegg så slår det meg at du trenger eksperthjelp selv. Hør med legen din om å få snakke med psykiatrisk sykepleier. De bruker ikke ha for lang ventetid. Du trenger hjelp til å takle alt dette tror jeg, og det er ikke rart.

Fremtiden kjenner ingen av oss og du må tro på at det er det rette som er gjort til nå.

Denne situasjonen er jo slik at ikke alle i familien kan få oppfylt sine ønsker. Hvem av dere som bør få oppfylt sine ønsker denne gangen er det bare dere som familie som kan finne ut av.

De av dere som vil reise har gode argumenter for det, og du har gode argumenter for å bli værende hjemme, og de to yngste kan vel overbevises om at begge alternativer er ok.

Du får neppe i både "pose og sekk" denne gangen. Det finnes objektivt gode argumenter for begge løsninger, og den av dere som får viljen sin vil sikkert også få en del dårlig samvittighet som følge av det. Den som gir seg, kommer sikkert til å være sur og skuffet over at ting ikke ble som vedkommende ønsket i en viss periode. Derfor ligger det ikke til rette for løsninger som alle synes er optimale.

Uten at jeg har lest alle dine innlegg så slår det meg at du trenger eksperthjelp selv. Hør med legen din om å få snakke med psykiatrisk sykepleier. De bruker ikke ha for lang ventetid. Du trenger hjelp til å takle alt dette tror jeg, og det er ikke rart.

Fremtiden kjenner ingen av oss og du må tro på at det er det rette som er gjort til nå.

Dette er ikke psykiatri - dette er helt vanlige refleksjoner og reaksjoner som følge av uenighet i en familie.

At han kan miste jobben osv. Han er ikke fast ansatt noe sted. Jobber som konsulent og kan aldri vite hvor lenge han har oppdrag. Så langt har det aldri vært noe problem.

Han har sannsynligvis et poeng ut i fra finanskrisen etc.

"Det har vel skjedd hos dere også tidligere, eller hva?"

Ja

Det er ikke ofte jeg siterer Dr. Phil - men ha sier at "Du blir behandlet på den måten du selv _lar_ deg behandle"... Det synes jeg passer i måten du beskriver deres forhold på. Han er vant til å få viljen sin til slutt, derfor driver han på slik...

Du kan enten bare kaste inn håndkledet med én gang (jeg er temmelig sikker på at det blir utfallet også denne gangen) - eller du må virkelig ta et standpunkt i livet ditt, og bestemme deg for hva du vil gjøre.

Slik jeg leser innleggene dine, så har du og din mann såvidt forskjellige ønsker i mange ting, at det kunne vært smart å se på om det hadde vært enklere å være hver for seg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...