Gå til innhold

Så kommer den dårlige samvittigheten

Anbefalte innlegg

Hva hvis han har rett? Hva hvis han faktisk mister oppdrag hvis han ikke tar dette tilbudet da? I disse finanskrisetider er det sannelig ikke godt å vite.

Poenget her er at én av de vil få vilje sin i denne saken her (hvis de da ikke velger å dele seg), og hvorfor er det bedre hvis _hun_ får viljen sin, enn han?

''hvorfor er det bedre hvis _hun_ får viljen sin, enn han?

''

Fordi han kjører et sololøp i familien i stedet for å ta med henne på noe jeg vil kalle en særdeles viktig beslutning som ikke EN av partene i et forhold kan ta på vegne av hele familien.

Fordi dette ikke er første gang han kjører på og tar viktige beslutninger uten å rådføre seg med henne først.

Fordi hun ut fra det hun skriver har føyet seg mange andre ganger i lignende situasjoner.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

18

• mariaflyfly

9

• pekkaline

4

• Glimtipper

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''hvorfor er det bedre hvis _hun_ får viljen sin, enn han?

''

Fordi han kjører et sololøp i familien i stedet for å ta med henne på noe jeg vil kalle en særdeles viktig beslutning som ikke EN av partene i et forhold kan ta på vegne av hele familien.

Fordi dette ikke er første gang han kjører på og tar viktige beslutninger uten å rådføre seg med henne først.

Fordi hun ut fra det hun skriver har føyet seg mange andre ganger i lignende situasjoner.

Synes du kanskje her overser at det ikke bare er han som ønsker å reise. Eldste datter har også et sterkt ønske, og vil sannsynligvis ha stort utbytte av de mulighetene for skolegang som finnes der. De andre to vil sikkert også få ok opplegg, så i denne sammenhengen er det primært mor som ikke vil få sine behov oppfylt.

Jeg synes det er forståelig at hun ikke ønsker å reise, men kan ikke se at det er så kritikkverdig at han argumenterer for sitt ønske.

Men poenget er at dette er en så fundamental uenighet ( i forhold til bosted og jobb) - der er ikke akkurat så man krangler om hvem som skal ta oppvasken eller kjøre ungene på turn... Én av dere må nødvendigvis få viljen dere i denne saken, og jeg er ikke sikker på at det er noen seier for deg hvis dere blir hjemme...

Jeg gidder ikke å krangle om hvem som skal ta oppvasken, så et slikt innlegg finner du ikke skrevet av meg:-)

Nei, dette her skaper langt mer hodebry.

Som frosken sier. Det er ikke usannsynlig. Han er ikke helt uten samvittighet han heller.

For øvrig mente jeg ikke at han var helt "samvitthetsløs", jeg syntes bare det virket som han ikke evnet å se dine behov i denne saken, og derved heller ikke ville få samvittighetskvaler.

Men fint om jeg tar feil.

Annonse

Synes du kanskje her overser at det ikke bare er han som ønsker å reise. Eldste datter har også et sterkt ønske, og vil sannsynligvis ha stort utbytte av de mulighetene for skolegang som finnes der. De andre to vil sikkert også få ok opplegg, så i denne sammenhengen er det primært mor som ikke vil få sine behov oppfylt.

Jeg synes det er forståelig at hun ikke ønsker å reise, men kan ikke se at det er så kritikkverdig at han argumenterer for sitt ønske.

Men han argumenterer jo ikke bare for å reise, han har faktisk satt i gang prosessen uten å diskutere med henne! Det er det jeg provoseres av. Man kjører ikke sololøp av slik rang i et parforhold. Mener jeg.

Datra får sikkert et like bra tilbud om skole et annet sted, og de to andre har etter min oppfatning ikke noe større utbytte av å være der enn her.

Men han argumenterer jo ikke bare for å reise, han har faktisk satt i gang prosessen uten å diskutere med henne! Det er det jeg provoseres av. Man kjører ikke sololøp av slik rang i et parforhold. Mener jeg.

Datra får sikkert et like bra tilbud om skole et annet sted, og de to andre har etter min oppfatning ikke noe større utbytte av å være der enn her.

Hvis han ikke hadde gått på intervju, så hadde han jo heller ikke kunnet vite om han fikk jobben. Ingen vits i å diskutere i det uendelige noe man ikke vet om er realiserbart.

Han har jo ikke sagt ja til å ta jobben, han har bare fått tilbud om jobben.

Synes de fleste barn jeg har kjent som har gått på skole i utlandet et par år, har hatt stort faglig utbytte av dette.

Ha ha, det er definitivt ikke meg:-)

Nå har jeg oppdatert meg litt. Det er din mann som vil jobbe i utlandet :)

Har du satt deg ned og sett et veikryss, prøvd å se for deg hvordan den ene og andre løsningen kan bli for deg? Hvilken føles best?

Må han jobbe hele tiden der? Hva om han dro med den eldste, du ble igjen hjemme med de/den yngste det første halve året. Så får du permisjon i seks mndr og drar til han. Så gjøres det samme igjen ,om det er mulig, året etter. (det var to år det var snakk om?) Og da kan han komme hjem et par uker i dine hjemmeperioder....

Jeg drømmer sikkert :)

For øvrig mente jeg ikke at han var helt "samvitthetsløs", jeg syntes bare det virket som han ikke evnet å se dine behov i denne saken, og derved heller ikke ville få samvittighetskvaler.

Men fint om jeg tar feil.

Samvittighetskavalene kommer ikke nå.

Men de kan komme til å komme om jeg gir meg for hans skyld.Først da tror jeg.

Han har evnen til å få dårlig samvittighet han også. Han må bare tenke seg veldig godt om først.

Hvis han ikke hadde gått på intervju, så hadde han jo heller ikke kunnet vite om han fikk jobben. Ingen vits i å diskutere i det uendelige noe man ikke vet om er realiserbart.

Synes de fleste barn jeg har kjent som har gått på skole i utlandet et par år, har hatt stort faglig utbytte av dette.

Men slike ting mener i alle fall jeg at man må snakke om _før_ man overhode søker jobb.

Om man er interessert i hva den andre parten mener, da.

Samvittighetskavalene kommer ikke nå.

Men de kan komme til å komme om jeg gir meg for hans skyld.Først da tror jeg.

Han har evnen til å få dårlig samvittighet han også. Han må bare tenke seg veldig godt om først.

''Han har evnen til å få dårlig samvittighet han også. Han må bare tenke seg veldig godt om først.''

:)

Men slike ting mener i alle fall jeg at man må snakke om _før_ man overhode søker jobb.

''Men slike ting mener i alle fall jeg at man må snakke om _før_ man overhode søker jobb.

''

My point exactly.

Annonse

''Hvis han ikke hadde gått på intervju, så hadde han jo heller ikke kunnet vite om han fikk jobben. Ingen vits i å diskutere i det uendelige noe man ikke vet om er realiserbart.''

Helt enig i denne resonneringen. Det er mulig jeg hadde gjort det på samme måte, om jeg ikke hadde lært av partneren min at slik oppførsel er uaskeptabel for han. VKFs mann har neppe lært denne leksen.

''Han har jo ikke sagt ja til å ta jobben, han har bare fått tilbud om jobben.''

Det synes jeg er et viktig poeng, som jeg påpekte tidligere. Jeg tror det blir desto hardere å ta et riktig valg for familien om hovedpoenget blir at så mye var planlagt av han på forhånd. Det kan sikkert være irriterende, men det vil stagnere beslutningsprosessen.

''Synes de fleste barn jeg har kjent som har gått på skole i utlandet et par år, har hatt stort faglig utbytte av dette.''

Definitivt. Jeg tror også trygge barn med flotte foreldre (som VKF og mannen framstår som) vil ha stort utbytte av en miljøforandring når det kommer til personlig utvikling. De to eldste kommer i en alder nå hvor de skal ta en rekke valg for sitt videre liv og ingenting er bedre enn et bredt erfaringsgrunnlag.

Han visste at hun ikke ønsket å dra. Men han visste også at eldste datteren og han selv ønsket det sterkt.

Jeg synes ikke det er noe mer opplagt at den som ønsker å være hjemme skal kunne nedlegge veto enn at den som ønsker å reise ut skal kunne trumfe dette gjennom. De må sammen komme frem til hvilken løsning som kan fungere for dem som familie.

''Men slike ting mener i alle fall jeg at man må snakke om _før_ man overhode søker jobb.

''

My point exactly.

Hvorfor skal den ene i utgangspunktet ha større rett enn den andre til å få sitt ønske igjennom? Hvorfor er ikke deres ønsker likeverdige?

Hvorfor skal den ene i utgangspunktet ha større rett enn den andre til å få sitt ønske igjennom? Hvorfor er ikke deres ønsker likeverdige?

Men de ER jo ikke likeverdige når han turer fram og stikker på jobbintervju bak hennes rygg!

Han visste at hun ikke ønsket å dra. Men han visste også at eldste datteren og han selv ønsket det sterkt.

Jeg synes ikke det er noe mer opplagt at den som ønsker å være hjemme skal kunne nedlegge veto enn at den som ønsker å reise ut skal kunne trumfe dette gjennom. De må sammen komme frem til hvilken løsning som kan fungere for dem som familie.

''Han visste at hun ikke ønsket å dra. Men han visste også at eldste datteren og han selv ønsket det sterkt.''

OK, jeg har ikke fått med meg at han visste dette _før_ han søkte jobben.

Hvem som skal nedlegge veto er vel ikke godt å si for oss. Leit for familien at det blir slik, men som jeg har sagt i et annet innlegg - det finnes vel ikke en løsning som tilfredsstiller begge to. Eller alle 5.

Den ene forsøker å nedlegge veto og den andre handler uavhengig av det. Det ligger like mye maktbruk i begge strategier.

Og jeg mener det er helt legitimt å nedlegge veto så lenge man blir overkjørt på den måten.

Men jeg hadde uansett ikke fiksa å leve i et parforhold der den ene kjører sololøp, men det er en helt annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...