Gå til innhold

En vei vennskap til kjærlighet?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått en sååååå trivelig og fornuftig venninne. Ganske likt arbeid og fritidssysler og politiske interesser. Å ha henne på besøk er trivelig og avslappende i seg selv. Men jeg får ikke den dragning til henne som jeg hadde i tidligere forhold, enten det er snakk om ekskona min eller andre noen år senere. Nå er jeg over 50 og vet at kjærlighet er mange ting. For si det litt dumt: Jeg vantrives ikke ved å se på henne, men har heller ikke spesielt lyst til det..... Kanskje det er at hun ser så mandig ut...? Kanskje lager jeg meg problemer som jeg rett og slett må slutte med, og i stedet bli glad i henne? Jeg vet jo bombesikkert at den som får henne, vil ha et trivelig og meningsfullt liv. Er en vei fra fornuftens vennskap til lidenskapens kjærlighet vanlig? Eller: Kan en nært vennskap være nok grunn til å slå seg sammen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/318966-en-vei-vennskap-til-kj%C3%A6rlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke bare være venner da? Man må ikke være i et seksuelt forhold med alle av motsatt kjønn...

Hun er allerede en god venninne og det vil hun alltid være. Men hun vil være sammen med meg, og jeg vet at jeg neppe vil finne noen andre som har så mye å gi meg som henne. Nå snakker jeg om alt det vi mennesker vil at livet skal bestå av. Men i dag vokser vi jo opp med at varme følelser må høre med.

Personlig kunne jeg nok ikke hatt et kjærlighetsforhold til en person jeg ikke følte meg fysisk tiltrukket av.

Det er jo nettopp den fysiske tiltrekningen som skiller en kjæreste fra en venn. Og selvom personen er et flott menneske på alle vis, så hjelper det svært lite hvis jeg ikke føler behov eller lyst for å være intim med ham.

Da er han en venn - ikke en kjæreste.

For noen er det sikkert mulig å ha et kjæresteforhold basert på vennskap. Men jeg tror at slike forhold alltid vil "mangle noe" og derfor er svært sårbare hvis en av partene blir tiltrukket av en annen.

Ja, men selv om en er over 50, og vet at kjærlighet er mange ting, så betyr det vel ikke at man ikke også skal ha noe lidenskap i et forhold? Jeg ville ha forblitt venn med henne, inntil det evt kom noen varme følelser fram som lignet litt på lidenskap:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...