Gå til innhold

Kan vennskap bli kjærlighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg har nettopp fått en sååååå trivelig og fornuftig venninne. Ganske likt arbeid og fritidssysler og politiske interesser. Å ha henne på besøk er trivelig og avslappende i seg selv. Men jeg får ikke den dragning til henne som jeg hadde i tidligere forhold, enten det er snakk om ekskona min eller andre noen år senere. Jeg opplever meg også litt redd. Kanskje det er at jeg ikke vil slå meg sammen med henne fordi jeg ikke skjønner helt hva jeg gir meg ut på. Som jeg sa har jeg ingen erfaring fra et forhold uten forelskelses-varmen. Nå er jeg over 50 og vet at kjærlighet er mange ting. For si det litt dumt: Jeg vantrives ikke ved å se på henne, men har heller ikke spesielt lyst til det..... Kanskje det er at hun ser så mandig ut...? Kanskje lager jeg meg problemer som jeg rett og slett må slutte med, og i stedet bli glad i henne? Jeg vet jo bombesikkert at den som får henne, vil ha et trivelig og meningsfullt liv. Er veien vanlig fra fornuftens vennskap til lidenskapens kjærlighet? Eller: Kan en nært vennskap være nok grunn til å slå seg sammen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319012-kan-vennskap-bli-kj%C3%A6rlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toril Hepsø, familieterapeut

Hvor viktig lidenskap og tiltrekning er i et forhold kontra vennskap og trivsel må hver persom ta stilling til selv. Noen er så heldige å få begge deler av en og samme partner, andre føler at de må velge, og hva man da velger er opp til hver enkelt og vanskelig å råde folk i forhold til.

Det er et viktig poeng som du selv undrestreker, at du er blitt reddere med årene og kanskje ikke våger å kaste deg uti det og prøve. Slike forbehold er veldig vanlig i din alder og det hemmer evnen til forelskelse. Det kan være et tegn på at du bør utfordre deg på å gå lenger med henne og se hva som skjer etterhvert. Forelskelse kan vokse frem over tid.

Det er spesielt tilfelle der hvor man ikke finner den andre part uimiddelbart tiltrekkende fysisk. Hvis det er de menneskelige kvalitetene som er de man liker og at man ikke finner den andre part attraktiv seksuelt, er det mange som konkluderer med vennskap og ofte viser det seg å stemme.

Kanskje det er bra å snakke med henne om det? At du liker henne veldig godt, men er usikker på om du vil være kjæreste eller venn. Da spiller du med åpne kort og det er mindre risio for at noen av dere blir veldig såret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...