Gå til innhold

Maveplager

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ofte plaget med luft i magen. Har prøvd de fleste medikamenter på apoteket. Det kommer gjerne etter en tur på byen og kan vare opp til 2-3 uker etterpå. Er ikke ofte ute så jeg vil heller ikke si at jeg har noe stort konsum av drikke. I tillegg plages jeg ofte av sure oppstøt ved konsum av melk. Luftproblemene blir ofte kombinert med forstoppelse etter et par dager. Dagen etter å ha vært på byen er det akkurat som jeg har en form for diare. Må på do hele tiden. Luftproblemene er så plagsomme at jeg ofte kjenner smerter i korsryggen. Trener 2-3 ganger i uken også. Er det mulig at jeg er allergisk mot noe som kan eksistere i f.eks melk eller øl? Håper du kan gi meg noen råd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319055-maveplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mat-allergi eller intoleranse KAN gi luftsmerterog løs avføring. Melkeintolerans eller -allergi ville trolig ha gitt plager helt siden barnealder. Dersom hovedproblem etter melkeinntak er "sure oppstøt" er årsak mer sannsynlig irritasjon i nedre spiserør ( esophagitt), eller sår slimhinne i magesekk eller tolvfingertarm. Les litt om "dyspepsi, magesår og refluks" her i doktoronline. Disse problemene kan lindres med syreblokkerende medisin. Fastlegen din bør vurdere om dette skal gies.

Diare etter alkoholinntak KAN være reaksjon på bestanddeler i øl eller vin, men dette er lite sannsynlig. mer sannsynlig er at tarmen fungerer ujevnt som en "stressreaksjon". Lite søvn og, forbigående dehydrering kan være medvirkende. Dersom du i tillegg inntar f.eks Ibux e.l dagen derpå vil problemene kunne forsterkes. Mulig har du "irritabel tykktarm/colon". Rikelig væskeinntak, gjerne Biola-melk ( tåles oftes også av folk med melkeintoleranse) iblandet fiber -pulver ( eks Vi-siblin som fåes på apotek) kan lindre dette og gi mer stabil avføring. Flere råd kan du få ved å lese om "irritabel tarm" i doktoronline. Avføringsendringer, særlig om det er blod/slim eller vekttap må alltid utredes. Fastlegen din kan gjerne sjekke blodprøver, inkludert galle/leverprøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319055-maveplager/#findComment-2630966
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...