Gjest Lennart Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hei! Jeg er ofte plaget med luft i magen. Har prøvd de fleste medikamenter på apoteket. Det kommer gjerne etter en tur på byen og kan vare opp til 2-3 uker etterpå. Er ikke ofte ute så jeg vil heller ikke si at jeg har noe stort konsum av drikke. I tillegg plages jeg ofte av sure oppstøt ved konsum av melk. Luftproblemene blir ofte kombinert med forstoppelse etter et par dager. Dagen etter å ha vært på byen er det akkurat som jeg har en form for diare. Må på do hele tiden. Luftproblemene er så plagsomme at jeg ofte kjenner smerter i korsryggen. Trener 2-3 ganger i uken også. Er det mulig at jeg er allergisk mot noe som kan eksistere i f.eks melk eller øl? Håper du kan gi meg noen råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319055-maveplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Mat-allergi eller intoleranse KAN gi luftsmerterog løs avføring. Melkeintolerans eller -allergi ville trolig ha gitt plager helt siden barnealder. Dersom hovedproblem etter melkeinntak er "sure oppstøt" er årsak mer sannsynlig irritasjon i nedre spiserør ( esophagitt), eller sår slimhinne i magesekk eller tolvfingertarm. Les litt om "dyspepsi, magesår og refluks" her i doktoronline. Disse problemene kan lindres med syreblokkerende medisin. Fastlegen din bør vurdere om dette skal gies. Diare etter alkoholinntak KAN være reaksjon på bestanddeler i øl eller vin, men dette er lite sannsynlig. mer sannsynlig er at tarmen fungerer ujevnt som en "stressreaksjon". Lite søvn og, forbigående dehydrering kan være medvirkende. Dersom du i tillegg inntar f.eks Ibux e.l dagen derpå vil problemene kunne forsterkes. Mulig har du "irritabel tykktarm/colon". Rikelig væskeinntak, gjerne Biola-melk ( tåles oftes også av folk med melkeintoleranse) iblandet fiber -pulver ( eks Vi-siblin som fåes på apotek) kan lindre dette og gi mer stabil avføring. Flere råd kan du få ved å lese om "irritabel tarm" i doktoronline. Avføringsendringer, særlig om det er blod/slim eller vekttap må alltid utredes. Fastlegen din kan gjerne sjekke blodprøver, inkludert galle/leverprøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319055-maveplager/#findComment-2630966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.