Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Doktor

Jeg er en jente på 18 som i et og et halvt år har vært plaget av smerter under samleie. Jeg har vært hos flere leger og gynekologer og har fått høre av alle at det er helt normalt det jeg har, dvs sopp. Jeg har fått medisiner som Diflucan tablett, Canesten, Melkesyretabletter og en slags blåmaling på musa mi. Ikke noe av dette har hjulpet. Jeg var for noen dager siden til legetime hos en privatklinikk som jeg følte var siste håp for meg. Jeg følte at ingen før hadde tatt meg på alvor, når jeg gang på gang fikk sopp-medisin og det ikke hjalp. PÅ denne klinikken var jeg i en og en halv time. Jeg fikk vite at jeg har vaginisme, sterkt rammet, og på legespråket "ekstremt ømme Bartholini og pubococcyges." Jeg har også liten celleforandring. Mot dette gav legen meg resept på EFEXOR for å stoppe nervebanen fra underlivet til hjernen. Dette for å stoppe smertene slik at musklene i musa mi skal lære å slappe av. Dette skal jeg ta i 3mnd tror jeg. Jeg fikk også en Atropin I MERCK krem til å smøre på. Jeg er ikke plaget av kløe eller smerter vanligvis, kun smerter under samleie, da svir det og gjør vondt, mest i begynnelsen. Jeg har også hatt regelmessig sex i 2 år. I det siste har samleiene blitt vondere. Det jeg lurer på er om efexor kan gi senskadevirkninger? Moren min er bekymret for meg. Jeg lurer også på om du anbefaler alternative behandlinger? Pga bivirkningene ved efexor er jeg nå sykemeldt. Jeg sover dårlig og er svimmel og kvalm. Det plager ikke meg så veldig, siden jeg vet at det vil gå over om en tid. Men tror du jeg vil bli frisk av dette? Moren min er litt redd for at legen hadde meg som en "forsøkskanin" til sin egen fordel, pga pillene. Det jeg ønsker mest er å kunne ha samleie uten smerter, noe jeg aldri har opplevd. Jeg trodde da jeg hadde sex først, at det var normalt å ha vondt når man var jomfru, men i ettertid har jeg tenkt at det var ikke normalt å ha så vondt gang på gang som jeg hadde. Det var etter sykdom ca et halvt år etter at jeg hadde debutert at smertene plutselig var mye verre at jeg dro til lege for første gang. Altså tror jeg at dette i vaginaen er noe jeg har hatt lenge.

På forhånd takk

Vennlig hilsen Birgitte

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31909-vaginisme-og-efexor-75mg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første synes jeg at diagnosen 'vaginisme' lyder merkelig. Ved denne tilstand kan man ikke ha samleie fordi man strammer musklene og helt motsetter seg inntrengning.

Det lyder mere som 'vestibulitt', les om dette under:

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/02/01/239654.html

http://vaginacenter.com/vestibulit/

Passer de beskrevne symptomer med dine? Du kan få tips om behandling.

Atropinbehandling er absolutt på forsøksstadiet (og jeg kjenner bare til at det brukes av en enkelt gynekolog her i landet).

Jeg synes det er uakseptabelt å gi deg et medikament som fører til at du må sykmeldes. En ung kvinne som må langtids sykmeldes får en dårlig start på yrkeslivet.

Har du vært i kontakt med Olafiaklinikken i Oslo? De pleier å kunne gi råd om vestibulitt som jeg tror er den rette diagnose.

Gi tilbakemelding om hvordan det går deg. Jeg håper inderlig at du kan få hjelp.

Gjest Birgitte18

For det første synes jeg at diagnosen 'vaginisme' lyder merkelig. Ved denne tilstand kan man ikke ha samleie fordi man strammer musklene og helt motsetter seg inntrengning.

Det lyder mere som 'vestibulitt', les om dette under:

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/02/01/239654.html

http://vaginacenter.com/vestibulit/

Passer de beskrevne symptomer med dine? Du kan få tips om behandling.

Atropinbehandling er absolutt på forsøksstadiet (og jeg kjenner bare til at det brukes av en enkelt gynekolog her i landet).

Jeg synes det er uakseptabelt å gi deg et medikament som fører til at du må sykmeldes. En ung kvinne som må langtids sykmeldes får en dårlig start på yrkeslivet.

Har du vært i kontakt med Olafiaklinikken i Oslo? De pleier å kunne gi råd om vestibulitt som jeg tror er den rette diagnose.

Gi tilbakemelding om hvordan det går deg. Jeg håper inderlig at du kan få hjelp.

Takk for at du svarte meg. :)

Jeg syntes mye av det stemte med meg som jeg leste om vestibulit, bl.a livsstil og stress. Jeg har hatt en stressperiode på 2 år nå som har vært slitsom. Men det med svie i etterkant av samleie eller innsetting av tampong kjente jeg ikke igjen. Jeg har ingen smerter eller svie i etterkant, kun når området berøres. Når du nevnte at det bare var en gynekolog som bruker Atropin, mener du kanskje Josef Ekgren som jeg var hos. Tror du dette forverrer meg? Jeg leste på listen fra Dagbladet over hva man kan gjøre mot vestibulit og så at det stod antidepressiva. Det går jeg jo på nå. Og jeg er mye bedre i almenntilstanden, så kan begynne å jobbe igjen nå. Jeg tror Ekgren mente at siden jeg var så hardt angrepet, burde jeg fortsette med Efexon, siden det ville hjelpe meg, og at det forsvarte en sykemelding. Er Olafiaklinikken privat? Jeg har nå brukt mye penger på Majorstuaklinikken, 1500 + medisiner til 500. Går det an å få noen økonomisk støtte noe sted? Eller gjelder bare det offentlige gynekologer?

Vennlig hilsen Birgitte

Mette Moen, Gynekolog

Takk for at du svarte meg. :)

Jeg syntes mye av det stemte med meg som jeg leste om vestibulit, bl.a livsstil og stress. Jeg har hatt en stressperiode på 2 år nå som har vært slitsom. Men det med svie i etterkant av samleie eller innsetting av tampong kjente jeg ikke igjen. Jeg har ingen smerter eller svie i etterkant, kun når området berøres. Når du nevnte at det bare var en gynekolog som bruker Atropin, mener du kanskje Josef Ekgren som jeg var hos. Tror du dette forverrer meg? Jeg leste på listen fra Dagbladet over hva man kan gjøre mot vestibulit og så at det stod antidepressiva. Det går jeg jo på nå. Og jeg er mye bedre i almenntilstanden, så kan begynne å jobbe igjen nå. Jeg tror Ekgren mente at siden jeg var så hardt angrepet, burde jeg fortsette med Efexon, siden det ville hjelpe meg, og at det forsvarte en sykemelding. Er Olafiaklinikken privat? Jeg har nå brukt mye penger på Majorstuaklinikken, 1500 + medisiner til 500. Går det an å få noen økonomisk støtte noe sted? Eller gjelder bare det offentlige gynekologer?

Vennlig hilsen Birgitte

Du får ikke økonomisk støtte til privat legehjelp, det er gratis på Olafiaklinikken (mener jeg). Jeg har ikke sett vitenskapelige arbeider angående atropin. Vennligst ikke navn på leger her på forum!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...