Gå til innhold

lymfeødem etter kreft

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har tidligere fått gode svar fra deg da jeg ble operert for livmorhalskreft da jeg prøver igjen.

Jeg så for en tid tilbake siden et TV program som informerte om at en kunne få problemer med lymfeødem etter fjerning av livmor og vedsidenliggende lymfekjertler (Jeg fikk heller ikke noe info om dette på sykehuset). Etter en lengre ferie med en del bilkjøring merker jeg at magen buler ut og buksene nesten ikke passer (ser gravid ut) og at jeg er øm i lysken etter turen. Er dette begynnende symptomer på lymfeødem? Hva bør jeg gjøre evt. ikke gjøre? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31910-lymfe%C3%B8dem-etter-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Lymfesystemets funksjon er å suge opp væsken som dannes i kroppen utenfor blodbanen og føre det tilbake til blodsystemet. Hvis lymebanene (kar og kjertler) er ødelagt ved operasjon eller bestråling vil denne funksjon ikke fungere og det samler seg væske opp i armer og ben som blir tykkere. Det at magen hovner opp er ikke tegn på det, lymfødem ville etter din underlivsbehandling komme i benene (evt bare i det ene). Hvis den hovne mage faller sammen igjen er det nok ikke noe du behøver spesiell sjekk for, men hvis den er utspilt permanent, bør du få en sjekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...