Gå til innhold

Hustrøbbel + skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest desperado12

Jeg står midt oppi en skilsmisse

Hun krever å bli boende i huset til det er solgt. Det er ok, men hun vil at jeg skal dekke halvdelen av renter og avdrag, dvs min del av gjelda frem til det blir solgt. Jeg mener at siden jeg flytter ut og lar henne ha denne fordelen, bør hun betale mer, jeg vil si ca ¾ av renteutgiftene. Siden jeg har sagt ja til å flytte, vil jeg lide kraftig økonomisk på dette. Først må jeg dekke flere tusen i husleie til en bolig jeg ikke kan bo i, samtidig må jeg betale for en leilighet.

Er dette rettferdig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319129-hustr%C3%B8bbel-skilsmisse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal du selvsagt ikke finne deg i. Jeg vet hvor lett det er å finne seg i det i en slik situasjon, men tenk deg om: Ville HUN ha betalt halvparten om hun flyttet ut? Sannsynligvis ikke.

Etter min mening skal du ikke betale noe som helst, du flytter jo ut, og må dekke egne boutgifter.

Men det skal sies: Er det barn i bildet, stiller saken seg annerledes. Er det barn i bildet?

Gjest desperado12

Det skal du selvsagt ikke finne deg i. Jeg vet hvor lett det er å finne seg i det i en slik situasjon, men tenk deg om: Ville HUN ha betalt halvparten om hun flyttet ut? Sannsynligvis ikke.

Etter min mening skal du ikke betale noe som helst, du flytter jo ut, og må dekke egne boutgifter.

Men det skal sies: Er det barn i bildet, stiller saken seg annerledes. Er det barn i bildet?

Nei, det er heldigvis ikke barn med i bildet.

Annonse

Gjest desperado12

Selvfølgelig ikke, hun kan jo finne på å dra ut flytteprosessen i det uendelige. Nei, velger hun å sitte med huset en stund så får hun betale selv.

Mener

Vi er begge ansvarlig for både hus og lån. Gjør dette noe annerledes?

I utgangspunktet sa jeg ja til å sitte med huset til det ble solgt, fordi hun ikke hadde råd til det. Men nå har hun endret mening og vil at jeg skal flytte, men da må jeg betale henne halvparten. Da blir hun sittende med alle fordeler og kan som noen sier, dra salgsprosessen ut i evig tid. Hun vil da sitte med et flott hus, men med en latterlig lav husleie, mens jeg må bo i en kummerlig leilighet og økonomien fullstendig i grus.

Etter som dere begge får like stor del av overskuddet etter salget, er det rimelig at begge betaler avdrag. Men det har du jo heller ikke nevnt. Er det mulig å be banken om avdragsfrihet fram til huset er solgt? Så er denne utgiften elliminert.

Rentene bør betales slik at ikke lånet vokser. Banken er nok også langt mindre villig til å akseptere et opphold i innbetalingen av rentene.

Jeg kjenner ikke til hva som blir juridisk korrekt. Men salget av huset vil ta noe tid, enten dere bor i det eller ikke. Slik sett kan dere begge sies å være ansvarlig for påløpende renteutgifter.

Snakk med banken om hvordan skattefradraget for innbetalte renter vil bli fordelt.

Du kan si deg villig til å betale halvparten av renteutgiftene mot at hun betaler deg husleie for å få bo alene i et hus som er 50% ditt. (50% av utleie markedsverdi.) Ha husleiebeløpet klart.

Et annet alternativ er at dere deler de samlede boutgiftene dere får på to, altså din husleie pluss hennes husleie.

Lag en skriftlig avtale. Om renteutgiftene overskrider utleiebeløpet betaler du henne mellomlegget og visa versa. Betal kun mellomlegg. Ikke send penger fram og tilbake til hverandre. Slikt blir kaos.

Få med en klausul om at noen utsetter boligsalget, enten det gjelder å starte prosessen, progresjonen i prosessen eller det endelige salgtet - tross en akseptabel pris, vil denne personen bli ensidig ansvarlig for rentene. Bli enige om definisjonen av en akseptabel pris.

Gjør alle avtaler skriftlig.

Kanskje en idé å kontakte en god advokat. Ikke for å krangle, men for å unngå storkrangel.

mvh

Gjest desperado12

Etter som dere begge får like stor del av overskuddet etter salget, er det rimelig at begge betaler avdrag. Men det har du jo heller ikke nevnt. Er det mulig å be banken om avdragsfrihet fram til huset er solgt? Så er denne utgiften elliminert.

Rentene bør betales slik at ikke lånet vokser. Banken er nok også langt mindre villig til å akseptere et opphold i innbetalingen av rentene.

Jeg kjenner ikke til hva som blir juridisk korrekt. Men salget av huset vil ta noe tid, enten dere bor i det eller ikke. Slik sett kan dere begge sies å være ansvarlig for påløpende renteutgifter.

Snakk med banken om hvordan skattefradraget for innbetalte renter vil bli fordelt.

Du kan si deg villig til å betale halvparten av renteutgiftene mot at hun betaler deg husleie for å få bo alene i et hus som er 50% ditt. (50% av utleie markedsverdi.) Ha husleiebeløpet klart.

Et annet alternativ er at dere deler de samlede boutgiftene dere får på to, altså din husleie pluss hennes husleie.

Lag en skriftlig avtale. Om renteutgiftene overskrider utleiebeløpet betaler du henne mellomlegget og visa versa. Betal kun mellomlegg. Ikke send penger fram og tilbake til hverandre. Slikt blir kaos.

Få med en klausul om at noen utsetter boligsalget, enten det gjelder å starte prosessen, progresjonen i prosessen eller det endelige salgtet - tross en akseptabel pris, vil denne personen bli ensidig ansvarlig for rentene. Bli enige om definisjonen av en akseptabel pris.

Gjør alle avtaler skriftlig.

Kanskje en idé å kontakte en god advokat. Ikke for å krangle, men for å unngå storkrangel.

mvh

Takk for et veldig bra svar.

Jeg har hele tiden ment at hun står ansvarlig for sin del av huset, men også halvdelen av min del. Det er umulig for meg å bo i huset inntil det blir solgt. Derfor må hun leie min del også. Med andre ord, hun betaler ¾ av rentene.

Vi skal kun betale renter i denne perioden.

Siden boligmarkedet er så vanskelig som det er, kan det ta tid før vi får en pris som vi kan akseptere. Jeg har redd for at hvis hun ender opp med en lav husleie, vil hun dra salget ut i årevis.

Takk for et veldig bra svar.

Jeg har hele tiden ment at hun står ansvarlig for sin del av huset, men også halvdelen av min del. Det er umulig for meg å bo i huset inntil det blir solgt. Derfor må hun leie min del også. Med andre ord, hun betaler ¾ av rentene.

Vi skal kun betale renter i denne perioden.

Siden boligmarkedet er så vanskelig som det er, kan det ta tid før vi får en pris som vi kan akseptere. Jeg har redd for at hvis hun ender opp med en lav husleie, vil hun dra salget ut i årevis.

3/4 av renta er et dårlig regnestykke og et syltynt argument. Renten er dere solidarisk ansvarlig for. Boligen går på tvangssalg enten det er du eller hun som ikke gjør opp med banken.

Dere skal begge betale 50% av rentene. Det kan hun faktisk kreve, etter dere begge eier huset uavhengig av hvem som bor i det.

Banken kan kreve deg for alle rentene, dersom hun ikke betaler sin del, og visa versa. Betaler da ikke du hennes del, vil boligen til slutt bli tvangssolgt med enormt tap for dere begge.

Om du må betale hennes del av rentene, kan du kreve dette tilbake med renter, når et evt. overskudd av salget skal fordeles. Blir det ikke noe overskudd, kan du fort bli sittende med skjegget i postkassen.

Dere kunne ha leid ut huset til det var solgt, og delt leieinntektene mellom dere. (Det er kanskje noe du kunne krevd.) Derfor skal hun betale deg halvparten 50 % av boligens "utleiemarkedsverdi".

Du er nødt til å legge det fram som to separate regnestykker, der man eventuelt blir enige om at den ene betaler et mellomlegg.

Dere må lage en skriftlig og utvetydig avtale.

Kontakt en megler og start prosessen med å få huset solgt. Rett før jul er ikke det beste tidspunktet å selge, men kom i gang nå uansett.

Om hun ikke går med på dette får du kreve at huset leies ut eller at hun kjøper deg ut.

Vær aktiv i forhold til megleren, og overlat ingen ting til tilfeldighetene.

-----------------

Dette kan bli langt mer komplisert og konfliktfullt enn du kan forestille deg. Derfor vil jeg anbefale deg å skaffe en velronnomert advokat først som sist for å få laget gode og juridisk hollbare avtaler.

mvh

Eksen og jeg eier vår opprinnelige bolig sammen ennå (har altså ikke gjort opp bo), men deler på _begges_ boutgifter. Vi har skrevet en tidsbestemt avtale som fastslår når og hvordan bo skal gjøres opp, og dessuten beskrevet noen momenter som vil utløse et oppgjør før fristen (som feks realisering av penger eller ny samboer).

Vi har et felles barn, og ønsket å forhindre at jr skulle miste barndomshjemmet som følge av vårt brudd. For oss har denne formen for smidighet (vi er fleksible og behjelpelige også i andre situasjoner) bidratt til et godt samarbeid om jr i ettertid.

Annonse

Vi er begge ansvarlig for både hus og lån. Gjør dette noe annerledes?

I utgangspunktet sa jeg ja til å sitte med huset til det ble solgt, fordi hun ikke hadde råd til det. Men nå har hun endret mening og vil at jeg skal flytte, men da må jeg betale henne halvparten. Da blir hun sittende med alle fordeler og kan som noen sier, dra salgsprosessen ut i evig tid. Hun vil da sitte med et flott hus, men med en latterlig lav husleie, mens jeg må bo i en kummerlig leilighet og økonomien fullstendig i grus.

Du betaler henne ut med 50% av gevinsten av evt. salg og så får hun klare seg selv. Da har hun fått det hun har krav på.

Gjest desperado12

3/4 av renta er et dårlig regnestykke og et syltynt argument. Renten er dere solidarisk ansvarlig for. Boligen går på tvangssalg enten det er du eller hun som ikke gjør opp med banken.

Dere skal begge betale 50% av rentene. Det kan hun faktisk kreve, etter dere begge eier huset uavhengig av hvem som bor i det.

Banken kan kreve deg for alle rentene, dersom hun ikke betaler sin del, og visa versa. Betaler da ikke du hennes del, vil boligen til slutt bli tvangssolgt med enormt tap for dere begge.

Om du må betale hennes del av rentene, kan du kreve dette tilbake med renter, når et evt. overskudd av salget skal fordeles. Blir det ikke noe overskudd, kan du fort bli sittende med skjegget i postkassen.

Dere kunne ha leid ut huset til det var solgt, og delt leieinntektene mellom dere. (Det er kanskje noe du kunne krevd.) Derfor skal hun betale deg halvparten 50 % av boligens "utleiemarkedsverdi".

Du er nødt til å legge det fram som to separate regnestykker, der man eventuelt blir enige om at den ene betaler et mellomlegg.

Dere må lage en skriftlig og utvetydig avtale.

Kontakt en megler og start prosessen med å få huset solgt. Rett før jul er ikke det beste tidspunktet å selge, men kom i gang nå uansett.

Om hun ikke går med på dette får du kreve at huset leies ut eller at hun kjøper deg ut.

Vær aktiv i forhold til megleren, og overlat ingen ting til tilfeldighetene.

-----------------

Dette kan bli langt mer komplisert og konfliktfullt enn du kan forestille deg. Derfor vil jeg anbefale deg å skaffe en velronnomert advokat først som sist for å få laget gode og juridisk hollbare avtaler.

mvh

Hei igjen.

Hvordan kan jeg finne ut hva som er markedsutleiepris på en bolig.

Har meglere greie på sånt?

Som sagt tidligere, det jeg frykter mest er at hun drar ut salget av boligen i lang tid, fordi renteutgiftene er langt fra det som jeg kunne fått ved å leie ut boligen.

Hun kan kreve dette av deg, og det er helt vanlig. Du er like ansvarlig for de faste utgiftene tilknyttet huset som henne.

MEN

til gjengjeld skal du kreve husleie av henne. Hun bor i din ideelle halvdel av huset, og dette skal du kompenseres for. Det du kan kreve er halvparten av den markedsleien dere ville fått dersom huset ble leid ut til en tredjepart.

Et slikt husleiekrav bør du fremsette skriftlig, da det ikke beregnes husleie i tiden før kravet ble fremmet.

Hei igjen.

Som sagt tidligere, det jeg frykter mest er at hun drar ut salget av boligen i lang tid, fordi renteutgiftene er langt fra det som jeg kunne fått ved å leie ut boligen.

Kontakt en megler og få et uforpliktende overslag over takst. Kan koste noen kroner, særlig hvis du skal ha det skriftlig etterpå, men det er det nok verdt!

Hei igjen.

Du kan se på utleieannonser.

Du kan også kontakte utleiefirmaer. Altså firmaer som leier ut boligen på vegne av eier.

Alternativt kan du kreve at hun dekker 50% av dine medutgifter ved at du ikke får bo i din egen bolig. Det har du jo full oversikt over.

Det høres nesten ut som du forventer bråk, i første rekke uthaling av salget. Det kan være mange penger spart på å skaffe seg en dyktig advokat før du går i diverse juridiske feller.

Kan henne du trenger mer kyndig rådgivning enn oss synsere på DOL. Jus, rettferdig og logisk er ikke nødvendigvis det samme. Til syvende og sist er det jussen som rår.

Kontakt megler og få igang salgsprosessen før neste uke er slutt.

mvh

Den gangen jeg ble skilt bodde jeg noen få måneder i huset og min eksmann betalte lån og avdrag. Jeg ordnet alt annet. Han prøvde senere å fortelle meg hvor generøs han hadde vært, men da satte jeg opp regnestykke og viste han at hvis han hadde måttet betale bidrag for barna så hadde han betalt for lite.

Dere må se på helheten i regnestykket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...