Gå til innhold

lite menstruasjonsblødning og fruktbarhet

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 31 år og har prøvd å bli gravid ett halvt års tid nå. Jeg sluttet på p-pillen over ett år siden og har hatt regelmessig menstruasjon siden (første halvåret med 30 dagers syklus, senere 28 dagers syklus). Jeg blør imidlertid svært lite og kun i max 3 dager, og har sjeldne og minimale menssmerter. Kan lite menstruasjonsblod være tegn på dårlig fruktbarhet? At slimhinnen i livmoren ikke er optimal for egg å feste seg og gro i? Er det isåfall mulig å stimulere dette med noe (hormon) behandling? De siste 4 månedene har jeg også fått mye kviser/utslett på ryggen (spesielt korsryggen) som blusser opp midt i syklusen/rundt eggløsning. Har alltid hatt uren hud i ansiktet, men nå er det mange år siden jeg hadde noen kviser på ryggen og på decolte/hals. Da blusset det dessuten opp nærmere menstruasjon og aldri på korsryggen. Kan jeg ha noen slags hormonell ubalanse, som dermed også gjør det vanskelig for å bli gravid? Bør jeg gå å teste meg med blodprøver? Hva kan de isåfall se på disse prøvene? Jeg var til en enkel gynegologisk undersøkelse i april, og alt så visst normalt ut. På ultralyd mente hun å se at eggløsning var på vei. Har i tillegg prøvd eggløsningtester ett par ganger, men skjønte meg ikke helt på disse (hva som er en klar nok strek?). Er det likevel mulig å ha mensen uten eggløsning? Kan eggløsning finne sted så tidlig som fra 7.-8. dag etter mensen? Jeg har ikke hatt noen seksuelt overførbare sykdommer, infeksjoner på eggstokk eller liknende, som jeg kan tenke meg kunne påvirke fertiliteten. Det samme gjelder han, og vi er slanke aktive ikke-røykere, uten fertilitetsproblemer i familien.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Regelmessige menstruasjoner med intervall på 28-30 dager tyder på normale hormonelle forhold med eggløsning. Da skulle livmorslimhinnen få tilstrekkelig med hormon til å utvikle seg. Det finnes hormonelle forstyrrelser som øker de mannlige hormoner, men da er det vanligvis også blødningsforstyrrelser (lange intervaller mellom blødningene). Eggløsningstester kan være vanskelige å tolke og er egentlig unødvendige. Eggløsning skjer ca 14 dager før menstruasjonen, altså på dag 14 for deg. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Man kan ha menstruasjon uten eggløsning, man da vil syklus være utenfor det normale (21-35 dager mellom blødningene).

Sjansen for å bli gravid i din alder er ca 20% per måned, så jeg synes du skal ta det med ro og vente til det er gått 12 måneder uten resultat. Da kan legen sjekke dine hormoner og ved en blodprøve se om du har normal eggløsning, men det regner jeg med ut fra din syklus. Ha samleie 2-3 ganger per uke, tenk på den fruktbare periode, spis folat og lev sundt. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...