Gå til innhold

hyperhidrose

Anbefalte innlegg

Gjest jente 2324

Hei. Jeg er ei jente på 23 år som lider av hyperhidrose. Det største problemet mitt synes jeg er svette i hendene. Jeg får i dag botox sprøyter i dem en gang i året på rikshospitalet, men synes ikke dette er optimalt. svetten kommer raskt tilbake... Jeg går også på tablettene Dridase for å senke svetten... Jeg vurderer for tiden og ta operasjon for svetten og rødmen.(for det er også et problem)Men jeg er så redd for bivirkningene av den. Har lest om mange skrekk eksempler fra denne operasjonen, og et dødsfall. Er det noe annet alternativ jeg kan prøve før en evt operasjon?(tabletter eller noe) Jeg går også på inderal 160 ml for å redusere rødmen. men den viker heller ikke optimalt. Er det noen andre tabletter du tror jeg kan spørre fastlegen min om som kan hjelpe meg? (jeg svetter også på bena, men ser ikke på dette som et stort problem, fordi svetten min lukter ikke noe, den bare er der.) Forresten de to typene tabletter jeg nå tar. Må de tas til samme tid hver dag, eller kan jeg ta de når jeg ser behovet? Dette problemet senker livskvaliteten min mye. Jeg tør ikke ta noen i hendene, og tørr heller ikke ha noen kjæreste. Og har aldrr snakket med noen av vennene eller familien min om dette. Håper du kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319269-hyperhidrose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble operert for rødming i juni 1997 og fikk et nytt liv etter operasjonen. Den sosiale angst som fulgte rødmingen og svettingen, forsvant. Jeg har ikke opplevd nevneverdige bivirkninger annet enn litt mer svetting på nedre del av kroppen ved fysisk anstrengelse. Jeg forsøkte medikamenter som inderal o.a. og gikk også i psykoterapi og psykoanalyse. Dette hadde imidlertid ingen virkning i forhold til mitt rødmeproblem. Jeg er kjent med at det har vært tre dødsfall i forbindelse med rødmeoperasjoner, men dette tror jeg kan bero på tilfeldigheter. Jeg ville ikke betenkt meg på å ta operasjonen på nytt dersom det hadde vært aktuelt. Når det har vært skrevet mye negativt om rødmeoperasjonen, så har dette antakelig sammenheng med at mennesker med mer alvorlige psykiske forstyrrelser har blitt operert, og som etter operasjonen tilbakefører sine problemer til denne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319269-hyperhidrose/#findComment-2633666
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Du har problemer som utvilsomt kan være meget plagsomme selv om de i Norge er betegnet mer som en"tilstander" enn sykdommer. Når det gjelder uttalt svetting i håndflater og under armene får det den konsekvensen at de aller fleste må betale fullt ut for f eks botox behandling. Det at du ikke tør å ta noen i hendene eller å ha kjæreste er utvilsomt faktorer som bekrefter at svettingen påvirker din livskvalitet vesentlig og derfor bør defineres som sykdom.Når det gjelder armhuler, går det an å gjøre en liten operasjon der de fleste av svettekjertlene fjernes. For svetten på hendene er det vanskeligere. Der er det botox eller "transthoracal endoscopisk sympatectomi" som kan ha effekt. Det siste er altså kutting av en nerve og det er dessverre et inngrep som kan ha komplikasjoner slik at man har sluttet å gjøre operasjonen i Sverige og er også veldig tilbakeholdende med det i Norge. Noen får plagsom svette andre steder etter operasjonen, andre får svært tørre hender som er mer plagsomme enn de svette. Medikamentelt er det ikke så mye mer du kan gjøre , men du bør ta tablettene regelmessig til nokså faste tider. Mange som plages med rødming i ansiktet er røde i huden hele tiden pga ytre blodkar og de kan ha noe hjelp av karlaser. For svettingen bør du vel kanskje (igjen?) forsøke Transpirasjonsvann RH(Alhexahydrat) 3 kvelder ukentlig på hender , føtter og under armene. Det finnes dessuten et strømapparat som kan benyttes hjemme sammen med et kar vann (iontoforese). Og botoxbehandlingen kan gjøres oftere ettersom du høres ut til å ha lange perioder uten effekt. Snakk med legene om RH på dette og fortell at du bare er delvis hjulpet med det nåværende tilbudet. Lykke til . Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319269-hyperhidrose/#findComment-2637575
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...