Gjest Litt bekymret dame Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Jeg har nå i ca 1 uke hatt smerter, eller en slags sprengende og kriblende smerte midt i brystet og oppover halsen, og av og til vondt tvers igjennom til ryggen. Litt doven i venstre arm, men er også stiv i musklene bak i ryggen, ved skulderbladene. Dette er nesten konstant hele dagen, kjenner ingenting om natten. Jeg går på Nexium fordi jeg også har vondt i magen, raper, kjennes som en klump osv, men de virker ikke nå. Det ble tatt et EKG 24 t, gåtest + ultralyd av hjertet for ca 1 år siden fordi jeg hadde hatt en episode med uregelmessige hjerteslag som holdt på i ca 5 timer. Også tatt gastroskopi for ca 1 år siden pga "vondter" lignende de jeg nå har hatt noen dager. Jeg føler meg litt sytete pga alt dette, og kvier meg for å gå til fastlegen igjen. Er dame på 47 år som ikke har hatt menstruasjon på 3 år. Har ikke høyt blodtrykk, kolesterol ca 5.6, røyker ikke men er nok ca 10 kg for mye. Familie med trange årer, ellers ingen hjertesykdom. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Synes absolutt du skal kontake fastlegen din igjen med denne problemstillingen. Det er viktig å utelukke helt sikkert at du ikke har hjertesykdom eller sår i spiserør, magesekk eller tovfingertarm. Siden du har fått Nexium har du sannsynligvis hatt for høy syreproduksjon, eller reflux ( tilbakeskyll) av syre til spiserør pga dårlig lukkemuskel mellom spiserør og magesekk. Det er en hovedregel at derom syreblokkerende medisin slutter å virke, eller man får rakt tilbakefall skal man undersøke med gastroskopi. Dette for sikkert å utelukke alvorlige sårdannelser, bakterier eller kreft. Smerter i nevnte deler av tarmsystemet er ofte relatert til måltider. Enten er man mest plaget en viss tid etter måltider, eller på fastende mage. Viktig å registrere dette. Angina pectoris skyldes trange årer i kransarterier ( som forsyner selve hjertemuskelen med oksygen). Dette kan skyldes påleiringer inni årene ( bl.a pga høy kolesterol) eller at de trekker seg periodevis sammen, oftes pga stress eller anstrengelse. Det er ganske sjelden at smertene er der konstant gjennom dagen, for å forsvinne nattlig. Oftest har man enten nattsmerter, eller smerter om dagen pga anstrengelse. Mest sannsynlig skyldes plagene dine stiv nakke og og brystvirvelsøyle. Bukning av skiver i nakken gan gi dovning i armen. Dette gir ømme muskler som ofte øker på gjennom dagen. Behandling vil være riktig sittestilling og veiledet trening; gjerne av fysioterapeut, manuell terapeut eller naprapat. Kiropraktikk kan også prøves, men ikke mer enn 2-3 ganger. Synes fastlegen din får vurdere hva som er riktig rekkefølge av undersøkelser og behandlinger videre. Vær obs på at kvinner sjeldnere enn menn får fullgod hjerteundersøkelse i ung alder. Direkte påvisning av innsnevring i kransarterier bør eventuelt være neste undersøkelse i ditt tilfelle. 0 Siter
Melody Skrevet 2. desember 2008 Skrevet 2. desember 2008 Hei! Leste innlegget ditt og tenkte at dette må jeg bare svare på.Jeg har hatt lignende smerter som deg,vondt i brystet,oppover halsen og tvers igjennom til ryggen.(mellom skulderbladene)Konstant svie i ryggen.Oppsøkte legen,og etter alle prøver der,mente han at det satt i ryggen og henviste meg til fysioterapeut.Har vært der 3 ganger nå.....fysioterapeuten jeg var hos sa at det var nesten ingen bevegelse i ryggen min(har ikke følt det sånn),hun klarte ikke å "knekke"den opp igjen,måtte få en mann til å gjøre det.Det sa virkelig "knak".....men det er faktisk bedre nå. Håper det går den samme veien for deg! Klem Melody 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.