Gjest Litt bekymret dame Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Jeg har nå i ca 1 uke hatt smerter, eller en slags sprengende og kriblende smerte midt i brystet og oppover halsen, og av og til vondt tvers igjennom til ryggen. Litt doven i venstre arm, men er også stiv i musklene bak i ryggen, ved skulderbladene. Dette er nesten konstant hele dagen, kjenner ingenting om natten. Jeg går på Nexium fordi jeg også har vondt i magen, raper, kjennes som en klump osv, men de virker ikke nå. Det ble tatt et EKG 24 t, gåtest + ultralyd av hjertet for ca 1 år siden fordi jeg hadde hatt en episode med uregelmessige hjerteslag som holdt på i ca 5 timer. Også tatt gastroskopi for ca 1 år siden pga "vondter" lignende de jeg nå har hatt noen dager. Jeg føler meg litt sytete pga alt dette, og kvier meg for å gå til fastlegen igjen. Er dame på 47 år som ikke har hatt menstruasjon på 3 år. Har ikke høyt blodtrykk, kolesterol ca 5.6, røyker ikke men er nok ca 10 kg for mye. Familie med trange årer, ellers ingen hjertesykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319287-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Synes absolutt du skal kontake fastlegen din igjen med denne problemstillingen. Det er viktig å utelukke helt sikkert at du ikke har hjertesykdom eller sår i spiserør, magesekk eller tovfingertarm. Siden du har fått Nexium har du sannsynligvis hatt for høy syreproduksjon, eller reflux ( tilbakeskyll) av syre til spiserør pga dårlig lukkemuskel mellom spiserør og magesekk. Det er en hovedregel at derom syreblokkerende medisin slutter å virke, eller man får rakt tilbakefall skal man undersøke med gastroskopi. Dette for sikkert å utelukke alvorlige sårdannelser, bakterier eller kreft. Smerter i nevnte deler av tarmsystemet er ofte relatert til måltider. Enten er man mest plaget en viss tid etter måltider, eller på fastende mage. Viktig å registrere dette. Angina pectoris skyldes trange årer i kransarterier ( som forsyner selve hjertemuskelen med oksygen). Dette kan skyldes påleiringer inni årene ( bl.a pga høy kolesterol) eller at de trekker seg periodevis sammen, oftes pga stress eller anstrengelse. Det er ganske sjelden at smertene er der konstant gjennom dagen, for å forsvinne nattlig. Oftest har man enten nattsmerter, eller smerter om dagen pga anstrengelse. Mest sannsynlig skyldes plagene dine stiv nakke og og brystvirvelsøyle. Bukning av skiver i nakken gan gi dovning i armen. Dette gir ømme muskler som ofte øker på gjennom dagen. Behandling vil være riktig sittestilling og veiledet trening; gjerne av fysioterapeut, manuell terapeut eller naprapat. Kiropraktikk kan også prøves, men ikke mer enn 2-3 ganger. Synes fastlegen din får vurdere hva som er riktig rekkefølge av undersøkelser og behandlinger videre. Vær obs på at kvinner sjeldnere enn menn får fullgod hjerteundersøkelse i ung alder. Direkte påvisning av innsnevring i kransarterier bør eventuelt være neste undersøkelse i ditt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319287-brystsmerter/#findComment-2632885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melody Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hei! Leste innlegget ditt og tenkte at dette må jeg bare svare på.Jeg har hatt lignende smerter som deg,vondt i brystet,oppover halsen og tvers igjennom til ryggen.(mellom skulderbladene)Konstant svie i ryggen.Oppsøkte legen,og etter alle prøver der,mente han at det satt i ryggen og henviste meg til fysioterapeut.Har vært der 3 ganger nå.....fysioterapeuten jeg var hos sa at det var nesten ingen bevegelse i ryggen min(har ikke følt det sånn),hun klarte ikke å "knekke"den opp igjen,måtte få en mann til å gjøre det.Det sa virkelig "knak".....men det er faktisk bedre nå. Håper det går den samme veien for deg! Klem Melody 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319287-brystsmerter/#findComment-2634139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.