Gjest vs 68 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hei! Jeg er en jente på 27 år som har hatt ubehag i venstre side siden november 07. Ble henvist til ultralyd i vår der det ble oppdaget en cyste mellom nyre og milt. Den er ca 3 cm. CT viste liten oppsamling av kontrastvæske og at den derfor er ufarlig. Skal til MR neste år for oppfølging. Legen mener at det ikke er pga denne cysten jeg har ubehag, noe jeg syns er rart siden den er der hvor jeg kjenner noe. Jeg er selv sikker på at det er denne jeg kjenner. Hvorfor kommer slike cyster? Kan den vokse mer? Har forstått at slike cyster er unormalt i min alder, men har fått dårlig med informasjon utenom dette. Kan du hjelpe meg med å forstå bedre?? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319344-cyste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Cyster opptrer oftert i organer som produserer hormorer eller enzymer. vanlige lokalisasjoner er eggstokker, lever, nyre milt og hjerne. årsak vet man ikke sikkert. Cysrer i eggstokker kan følge mens-syklus, og kan forsvinne sprekke, noe som kan gi forbigående magesmarte. Cyster i de fleste andre organer i magen kan være der nærmest konstant, uten å gi plager i det hele tatt. Dette gjelder særlig "enslige" cyster. Dette fordi organene er "elastiske" og lett kan utvide seg uten å gi trykkfølelse. Milten har imidlertid en stram kapsel. men vevet inni kan være ca doblet før det vanligvis gir ubehag eller fare for blødning. Smerter fra nyrene gir smerter BAK i flankene, ikke foran. Milten gir sjelden smerter, men vil kunne kjennes under venstre ribbebue, mest ved fremoverbøy. Smerter øverst til venstre i magen skyldes oftest tykktarm-irritasjon; og vil variere i intensitet, avhengig av leie og tarm-aktivitet. Synes du bør få nøyere beskrivelse av hvilket vev cysten utspringer fra. Dette er trolig beskrevet i CT-svaret. Du kan få kopi av hele dette; alle journaler er DINE. Dersom smerten har øket på eller du er såpass urolig at det går utover din trivsel går det sikkert an å få tatt en MR-kontroll tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319344-cyste/#findComment-2632914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.