Gå til innhold

Manglende menstruasjon

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 33 år, min mann er 3 år eldre. Jeg sluttet på P-piller i januar for å prøve å få barn, men har bare hatt vanlig menstruasjon en gang etter dette, i mai. Har hatt noen få småblødninger/spotting, men blør vanligvis mye under menstruasjon. Har hatt uregelmessig menstruasjon før jeg begynte på P-piller, opp mot to måneders syklus. Har vært hos fastlegen og tatt mange blodprøver: hormoner, blodsukker, stoffskifte etc., disse er nå normale. (Tok siste i oktober) Gikk på lave doser Cisordinol (2-4 mg) inntil august ca., hadde i vår noe høye nivåer av et stresshormon (prolaktin), muligens pga. cisordinol. Fastlegen mener jeg kan ha eggløsning uten menstruasjon, er dette mulig eller kan jeg ha misforstått..? Han vil henvise meg til gynekolog i januar, men vi begynner å bli utålmodige og føler ikke vi kommer ordentlig igang med prøving når jeg ikke er sikker på om jeg er fruktbar. Hva kan årsaken være til manglende menstruasjon? Hvilke undersøkelser vil en gynekolog gjøre? Er det noen vits i å bestille time hos privat gynekolog nå, lei av å vente.. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319527-manglende-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt klart at du ikke har eggløsning når du ikke har menstruasjon, og da blir du selvsagt ikke gravid. Det har ingen hensikt bare å vente, men det må settes i gang utredning og behandling. Hvis du først skal til fastlege og så henvises til gynekolog, koster det sannsynligvis ikke mer å søke direkte til et senter for barnløshet som kan gi deg optimal hjelp. Hvis du synes det blir for kostbart, kan du be din lege henvise deg nå og ikke vente til over nyttår, det er jo gjerne ventetid hos spesialist. Den vanligste årsak til manglende eggløsning/menstruasjon er PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor eggene samler seg i små cyster på eggstokkene og hvor det kan være hormonforstyrrelser (for mye mannlig hormon), men ikke nødvendigvis. Det er ofte enkelt å sette eggløsning i gang med tabletter (pergotime). Forhøyet prolaktin kan være årsak til manglende eggløsning, men det problemet har du tilsynelatende ikke lenger. Du er 33 år og skal ikke vente for lenge med behandling. Jeg ønsker deg lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...