Gjest En som er bekymret Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hei, Jeg er 31 år, gravid i uke 18+ (tror jeg. Sluttet med p-piller 24. juli i år). Har født ett barn i februar 2007. Har nettopp vært på rutineultralyd. Det har gått bra, fosteret så ut til å være uten synlig patologi. Men likevel sitter jeg igjen med noen spørsmål. Det ble generelt kommentert ganske lite av jordmoren som utførte UL. Det er spesielt hennes kommentar om at lengden av lårbeienet (FL) er noe større sammenlignet med hodeomkretsen (HC) i forhold til aldersbestemmelse som uroer meg litt. Hva betyr det og er det normalt/unormalt ift fosteretsutvikling? Jeg prøvde å sjekke i tabeller som tar for seg aldersbestemmelse basert på ulike målinger og fant i tillegg ut at BPD tallet mitt var lavt...Jeg har fått følgende tall: HC (155), AC (139), FL (32) og BPD (31). Ut i fra disse resultatene er jeg 18+3 gravid og terminen ble bestemt til 05.05.2009. Hva synes du om disse resultatene (spesielt FL og BPD) og terminbestemmelse? Vil også tilføye at jeg har vært på tidlig UL pga småblødninger i uker 5-13 (årsaken ble ikke funnet), da viste det seg at CRL var 9 mm den 11.september og 31 mm den 2. oktober. I følge legen var veksten på fosteret bra. På forhånd mange takk for hjelpen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319588-ultralyddiagnostikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Skjønner at du er bekymret, men det er nok ganske mye som er normalt selv om det ikke ligger nøyaktig på middelverdien. Dessuten skjer det ikke sjelden at de rett og slett måler feil. I første svangerskap fikk jeg beskjed om noe lignende som deg, noe om lårbeinet. 5 år siden, jeg husker ikke helt. Og foster nr to hadde litt "for stor" mageomkrets i forhold til hodet. Klart slikt skaper bekymringer, vi er utrolig sårbare i svangerskapet. Du som har væt gravid før vet jo også det ) I mine barns tilfelle var alt som det skulle være, selv om første ble fulgt opp med ul flere ganger i svangerskapet pga unormaliteter. Han var liten, osv. Men viste seg å være fullstendig gjennomsnittlig ved fødsel. Er du likevel bekymret synes jeg du skal ring jordmor på helsestasjonen du går til og forhøre deg om verdiene, om ikke annet for å berolige deg selv. Ikke bra å bekymre seg heller, selv om det er nesten umulig å la være ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319588-ultralyddiagnostikk/#findComment-2635059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Hvis man sammenholder de to CRL med gårdagens (?) HC, passer det perfekt. BPD er mindre enn etter skjema, FL større. Det må vel tolkes som det er et foster som er langskallet og har lange bein? Man diskuterer om man skal måle HC eller BPD hvor det første tar hensyn til hodefasongen, så derfor kan man ikke sammenligne målingene. Hodeomkretsen tyder jo på normalt stort hode, men altså smalt fra side til side. Har du fått ny time? Hvis ikke tyder det på at jordmor fant alt normalt. Er du usikker, kan du be om en ny undersøkelse for å få klarhet i din usikkerhet. Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/319588-ultralyddiagnostikk/#findComment-2635422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.